Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Americký autoprůmysl se bouří. Trumpova dohoda s Británií nemá logiku

Americký autoprůmysl se bouří. Trumpova dohoda s Británií nemá logiku
Profimedia
 ČTK

Americká rada pro automobilovou politiku (AAPC) kritizuje obchodní dohodu mezi Spojenými státy a Británií, kterou ve čtvrtek oznámil prezident Donald Trump. Rada zastupuje detroitské automobilky General Motors, Ford a Stellantis a tvrdí, že dohoda poškodí americký automobilový sektor. Levnější totiž bude dovážet čistě britský vůz než vůz z Mexika nebo Kanady, který je z poloviny tvořen americkými díly.

Britské automobilky v rámci dohody mohou do USA ročně dovézt 100 tisíc aut se sníženým clem na deset procent. To je téměř celkový loňský vývoz Británie do USA. Auta z Mexika, Kanady a téměř všech ostatních zemí jsou zatížena clem 25 procent, uvedla agentura Reuters.

„Podle této dohody bude nyní levnější dovážet britský vůz s velmi malým obsahem amerických dílů než vůz z Mexika nebo Kanady, který je v souladu s USMCA a který je z poloviny tvořen americkými díly,“ uvedla AAPC. „To poškozuje americké výrobce automobilů, dodavatele a zaměstnance v automobilovém průmyslu,“ dodala. USMCA je dohoda o volném obchodu mezi USA, Mexikem a Kanadou.

Výrobci aut se obávají, že by to mohl být vzor pro další dohody, což by mohlo znevýhodnit vozidla, která se montují v Kanadě nebo Mexiku. Skupina tak doufá, že tento preferenční přístup pro britská vozidla ve srovnání s vozy vyrobenými v Severní Americe nevytvoří precedens pro budoucí jednání s asijskými a evropskými konkurenty.

Americký prezident Donald Trump

Karel Pučelík: Trump likviduje svou toxickou „pomocí“ přední americké automobilky

Donald Trump dnešek překřtil na „den osvobození“. Nejspíš chystá další cla k sérii těch, která už svými exekutivními příkazy zavedl. Všechny mají za cíl narovnat údajně nespravedlivou obchodní politiku vůči USA a nakopnout domácí ekonomiku. Bude to fungovat? Z příkladu automobilového průmyslu je patrné, že mnohé americké firmy neskončí na straně vítězů, ale ve výčtu obětí.

Přečíst článek

Trump v dubnu ulevil automobilovému průmyslu tím, že zmírnil cla na díly a materiály. Ponechal ale v platnosti 25procentní clo na dovoz automobilů. Prodloužil také bezcelní výjimku na severoamerické díly, které splňují pravidla původu podle dohody USMCA. Výrobci automobilů doufali, že Trump sníží cla na auta.

Americký ministr obchodu Howard Lutnick uvedl, že 100 tisíc vozidel tvoří jen malou část amerického automobilového trhu. Pro britské výrobce aut, jako je Rolls-Royce, Bentley a Jaguar Land Rover, je to ale důležité množství. Loni se v USA prodalo téměř 15,9 milionu nových aut, což bylo nejvíce od roku 2019. Letos se očekává další zvýšení, a to na 16,18 milionu. Pro britské automobilky jsou Spojené státy největším vývozním trhem, na celkovém britském vývozu automobilů měly Spojené státy loni podíl 27,4 procenta.

Automobilka Ford tento týden potvrdila, že kvůli clům zvýšila ceny některých vozidel vyrobených v Mexiku. Dodala, že Trumpova obchodní válka jí zvýší letos náklady zhruba o 2,5 miliardy dolarů (55,4 miliardy korun), ale očekává, že se jí podaří dopad zmírnit o jednu miliardu dolarů.

Konkurenční americká automobilka General Motors očekává, že ji cla budou stát čtyři až pět miliard dolarů, ale doufá, že se jí podaří alespoň 30 procent těchto nákladů kompenzovat. Japonská automobilka Toyota předpokládá, že její náklady na cla za duben a květen budou činit 1,2 miliardy dolarů, píše Reuters.

Jak ven z německé automobilové krize?

Europoslanci poskytli automobilkám více času na splnění emisních cílů

Europoslanci schválili změny emisních norem CO2 pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos.

Přečíst článek

Švédi se odvrací od Tesly. Meziroční prodeje klesly o 81 procent

Prodej nových vozů od amerického výrobce elektromobilů Tesla ve Švédsku v dubnu meziročně klesl téměř o 81 procent. Prudký pokles prodeje registruje také Francie, Dánsko, Nizozemsko či Portugalsko. Evropané kupují levnější čínská auta, slabší zájem o vozy Tesla ale souvisí i s tím, že část lidí je nespokojena s politickou angažovaností šéfa automobilky Elona Muska, uvedla agentura Reuters.

Přečíst článek

Výkonný ředitel nadnárodní automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares

Krize automobilek na jejich šéfy nedoléhá. Tavares z koncernu Stellantis vydělal skoro miliardu

Výkonný ředitel nadnárodní automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares si loni vydělal 36,49 milionu eur (926,8 milionu korun). To je proti předchozímu roku nárůst o 56 procent, oznámila ve čtvrtek firma, mezi jejíž značky patří například Fiat nebo Chrysler. V roce 2022 automobilka manažerovi přiznala celkovou kompenzaci 23,46 milionu eur, uvedla agentura Reuters.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Karel Pučelík: „Vládce temnot“ míří do Washingtonu. Je Mandelson diplomatem pro trumpovský svět?

Přečíst článek
Co všechno ukazuje příběh zdražující Barbie?

Karel Pučelík: Trump už nenabízí Američanům zbohatnutí, ale krušné chvíle. Co všechno ukazuje příběh zdražující Barbie?

Přečíst článek
Doporučujeme