Stát vybral na dani z nemovitosti 14,6 miliardy korun

Lidé a firmy do konce května zaplatili na dani z nemovitosti 14,6 miliardy korun, o 86,5 procenta víc než loni ve stejnou dobu, vyplývá z dat, která zveřejnilo ministerstvo financí k údajům o státním rozpočtu ke konci května.
Daň byla splatná do konce května, u nemovitostí s vyměřenou daní nad 5000 korun poplatníci museli do konce uplynulého měsíce uhradit první splátku a druhou musí zaplatit do konce listopadu. Loni se za celý rok na dani vybralo 12,45 miliardy korun. Veškerý výnos daně z nemovitosti jde do rozpočtů obcí.
Zvýšení inkasa daně z nemovitosti se očekávalo. Vláda od letošního roku zvýšila základní koeficient daně o 80 procent, což by mělo obcím kompenzovat snížení jejich podílu na sdílených daních, jako je daň z přidané hodnoty a daň z příjmu fyzických a právnických osob. K úpravě takzvaného rozpočtového určení daní vláda přistoupila ve snaze konsolidovat veřejné finance.
V rychlosti transakcí je s aplikací Partners Banky srovnatelný jen Revolut, říká její zakladatel a šéf skupiny Partners Petr Borkovec. Na technologický systém banky je hrdý, firma si ho vyráběla na míru. Jaké to je, v dnešní době na zelené louce postavit banku? Drahé, stálo to osm set milionů korun, ale čtvrtinu nákladů na banku podle něj pokryly vysoké úrokové sazby, které zhodnotily peníze nachystané na spuštění banky. Banka roste rychleji, než zakladatelský tým čekal, proto s ní mají velké plány. „Za sedm let chceme mít v bance milion klientů jen v Česku,“ plánuje Borkovec.
Petr Borkovec: Partners Banka má tolik klientů, že se nám přehřál klientský servis
Leaders
Pokud by inkaso daně z nemovitosti za celý rok vzrostlo stejným tempem, jako byla změna ke konci května, dosáhly by platby této daně 23,2 miliardy korun. Finanční správa už dříve uvedla, že letos očekává zvýšení výběru daně z nemovitosti zhruba o deset miliard korun.
Některým majitelům nemovitostí se vyměřená daň zvýšila výrazněji než o 80 procent. Způsobilo to současné rozhodnutí některých obcí zvýšit svůj místní koeficient. Podle lednových statistik Finanční správy letos využilo možnosti zvýšení daňového inkasa pomocí místního koeficientu o 67 obcí víc než v loňském roce. Místní koeficient využívá 1100 obcí, tedy zhruba každá pátá až šestá.
Svobodomyslná generace odchovaná Instagramem, která má hluboko do kapsy, i tak si - na rozdíl od svých rodičů - umí plnit své cestovatelské touhy. Jak? No přeci na dluh. Dříve narození, kteří žijí v duchu hesla: když na to nemáš, tak si nevyskakuj, to jen těžko chápou.
Gen Z je generací světoběžníků. Jak za to platí? Jejich rodiče z toho jímá hrůza
Enjoy
Daň z nemovitosti se skládá z daně z pozemků a z daně ze staveb a jednotek, jejichž sazby se odvíjejí od charakteru nemovitosti. Daň se poté násobí koeficientem, který je stanovený podle velikosti obce, a případně místním koeficientem, o jehož výši rozhoduje sama obec.
Loni se na dani z nemovitosti vybralo 12,45 miliardy korun, v roce 2022 to bylo 12,42 miliardy korun. Daň je stoprocentním příjmem obcí, ve kterých se konkrétní nemovitosti nacházejí.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.