Gen Z je generací světoběžníků. Jak za to platí? Jejich rodiče z toho jímá hrůza
![Dovolená na dluh? Pro Gen Z něco absolutně běžného](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/iStock-1465916031.jpg)
Svobodomyslná generace odchovaná Instagramem, která má hluboko do kapsy, i tak si - na rozdíl od svých rodičů - umí plnit své cestovatelské touhy. Jak? No přeci na dluh. Dříve narození, kteří žijí v duchu hesla: když na to nemáš, tak si nevyskakuj, to jen těžko chápou.
Letošní prázdninová sezóna klepe na dveře. A generace Z rozhodně nebude sedět doma. Podle zprávy, kterou zveřejnila Bank of America, se příslušníci této generace chystají na zahraniční cesty ve větší míře než ostatní dospělí. Průzkum provedený mezi více než 2 000 Američany také ukázal, že gen Z cestuje na déle a tím pádem i za více peněz.
Kde na to mladí, kteří zpravidla stojí na startu svých pracovních kariér, berou peníze? Každý druhý se neváhá zadlužit. Přečerpávají limity kreditních karet, využívají služeb odložených plateb, půjčují si na své cesty od rodiny či přátel, případně si berou úvěry.
Přes 42 procent příslušníků generace Z a 47 procent mileniálů uvádí, že plánují využít dluh k financování svých letních cest. Uvádí to průzkum společnosti Bankrate, která poskytuje finanční služby.
Tato mentalita zadlužování znepokojuje starší generace, které ve svých 20 letech cestovaly méně ambiciózně, pokud vůbec. A vyvolává obavy u finančních odborníků.
„Nechci lidem říkat, že se nemohou bavit, ale dělám si starosti s tím, aby se zadlužovali kvůli nerozvážným nákupům, jako je dovolená na dluh, a to zejména v době, kdy jsou úrokové sazby na rekordních hodnotách,“ řekl CNBC Ted Rossman, analytik z Bankrate.
Podle nové zprávy výzkumné společnosti Morning Consult klesl od srpna 2023 počet příslušníků generace Z, kteří uvedli, že cestují, protože na to mají úspory. Jejich absence je od poznávání světa nezastaví, uvedla Lindsey Roeschkeová, analytička společnosti Morning Consult a autorka zprávy.
„Příslušníci generace Z dosáhli plnoletosti v neuvěřitelně turbulentní době, a to hluboce ovlivňuje jejich cestovní chování. Proč by kvůli nedostatečným úsporám odkládali cestu tam, kam skutečně chtějí, když může přijít další pandemie, finanční krize, válka nebo jiná závažná událost, která jim to v budoucnu může překazit?“ dodala analytička.
Ve srovnání s ostatními dospělými nicméně příslušníci generace Z častěji uvádějí, že jejich ochotu cestovat negativně ovlivňují jejich vlastní finance, širší ekonomická situace a klimatické změny, uvádí studie Morning Consult. „Nicméně ... stále to dělají!“ uzavírá Roeschkeová.
Žádný strom neroste do nebe. Ani kmen odložených plateb v e-commerce, neboli BNPL (Buy Now, Pay Later). Spotřebitele, kteří se teď potýkají s vysokou inflací a rostoucími životními náklady, mohou oblíbené aplikace uvrhnout do spirály dluhů. Podobně jako kreditní karty, které klienti BNPL měli za přežitek. A nezřídka se k nim nyní vracejí, aby mohli splácet své odložené platby. Dluhová past je na světě.
Kup teď, zaplať později. Klienti populárních aplikací se namotávají do dluhové spirály
Money
Všichni asi trochu tušíme, že Češi na tom stále nejsou s finanční gramotností moc dobře. Odborníci i média bijí na poplach už řadu let, přesto školství ani rodiče zatím nebyli schopni jednat. Důkazem, že bylo potřeba něco dělat už dávno, je bezradnost Čechů v době rekordní inflace, která je jen za loňský rok připravila o více než 15 procent úspor. Jen málokdo z nich věděl, kam peníze uložit, aby o ně nepřišel, natož aby je zhodnotil. Obávám se, že pokud mladou generaci nenaučíme smysluplně spořit a investovat, tak na to ve stáří doplatí.
Eva Hlavsová (Fondee): Mladým jsme vzali jistotu důstojného důchodu, naučme je alespoň investovat
Názory
Češi dobývají Chorvatsko víc než 130 let. Nejenže se k Jadranské riviéře jezdí rekreovat, ale kupují tam i nemovitosti. „Češi před 130 lety nastartovali náš cestovní ruch a opět se k nám vrací. Nakupují a je jich u nás čím dál víc,“ říká Miodrag Mlačić, ředitel Chorvatského turistického sdružení. V rozhovoru pro Newstream přiblížil i podrobnosti o letošní sezóně.
Miodrag Mlačić: Češi dávno nejsou paštikáři. Patří k těm nejbohatším turistům v Chorvatsku
Enjoy
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.