Situace s čipy se lepší, výroba aut postupně ožívá
Automobilky v Česku vyrobily v prvním pololetí téměř 607 tisíc osobních aut, což je meziročně o 8,5 procenta méně. Díky silnému květnu a červnu ale umazaly dvojciferný pokles ze začátku roku. V samotném červnu produkce stoupla o 21,6 procenta na 125 374 vozů, uvedlo Sdružení automobilového průmyslu.
Škoda Auto vyrobila v prvním pololetí ve svých tuzemských závodech 351 006 osobních automobilů, tedy o 16,6 procenta meziročně méně. Hyundai zvýšila produkci o 17,1 procenta na 166 800 vozů a výroba Toyoty v Kolíně klesla o 10,7 procenta na 89 103 aut. U Škody tvořily hybridy a elektromobily 9,7 procenta produkce, u Hyundai 18 procent a u Toyoty polovinu vyrobených vozů.
„Na celkové produkci se projevilo zlepšení situace v dodavatelsko-odběratelských řetězcích, především na trhu s polovodičovými čipy, i flexibilní reakce většiny výrobců při zajišťování dodávek surovin a dílů přerušených po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu,” uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Covid a plyn: (staro)nové hrozby autoprůmyslu
„Stále ale musíme brzdit přehnaný optimismus. Především v souvislosti s covidovými opatřeními v Číně panuje na trzích nejistota z dalšího vývoje a z toho, že by se tamní uzávěry v okolí Šanghaje mohly v dalším průběhu roku projevit i do tuzemské produkce. Další otázkou pak je samozřejmě zajištění dodávek plynu a další faktory spojené s napjatou geopolitickou situací,“ dodal.
Největší evropský výrobce automobilů mění strategii. Jednotlivé značky by se měly lišit zejména designem. Pod kapotou by ale měly být podobné. Cílem by měla být větší efektivita a lepší připravenost na dobu elektromobility, uvádí šéf VW Thomas Schäfer v rozhovoru pro agenturu Bloomberg.
Šéf Volkswagenu: Konkurence Škody a VW je nesmysl. Musíme bojovat s ostatními
Zprávy z firem
V prvním pololetí bylo v Česku vyrobeno 2625 autobusů, tedy o 12,8 procenta více. Iveco CR zvýšilo produkci o desetinu na 2326 vozidel a SOR zvedl výrobu o třetinu na 274 autobusů. Škoda Electric vyrobila 14 elektrobusů a výrobce KHMC 11 autobusů.
Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy sdružení jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v prvním pololetí 653 aut, tedy o 115 meziročně více.
Jediný tuzemský výrobce motocyklů Jawa Moto zvýšil meziročně produkci o 102,5 procenta na 1130 strojů.
Hned na úvod řekněme to nejpodstatnější. Ani úplné vymýcení aut se spalovacími motory v EU nemá samo o sobě šanci zpomalit, natož zvrátit proces klimatických změn.
Lukáš Kovanda: Evropa se ekonomicky likviduje. A planetě to nijak neprospěje
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.