Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Inflace netíží jen Čechy. I americká střední třída se plácá od výplaty k výplatě

Inflace zatěžuje i bohatší lidi
Pixabay
 nst
nst

36 procent amerických zaměstnanců, kteří ročně vydělávají sto tisic dolarů a více (skoro dva a půl milionu korun) žije kvůli zvýšeným nákladům od výplaty k výplatě.

Reklama

Že více než polovina Američanů s ročním platem do padesáti tisíc dolarů bojuje s penězi a nic moc neušetří, to je dlouhodobá věc. Ale poradenskou firmu Willis Towers Watson podle CNBC překvapilo, že vyjít s výplatou mají potíž i bohatší Američané. Z průzkumu této firmy vyplynulo, že 36 procent zaměstnanců s roční mzdou 100 tisíc dolarů a více žije od výplaty k výplatě. Proti stavu roku 2019 je to dvakrát tolik. 

„Ani lidé s vyššími příjmy nejsou imunní vůči tomu, aby žili od výplaty k výplatě,” řekl Mark Smrecek, výzkumník pro Severní Ameriku ve Willis Towers Watson. Willis Towers Watson se v prosinci a lednu 2022 dotazoval 9 658 zaměstnanců na plný úvazek od velkých a středně velkých soukromých zaměstnavatelů. Zjištění jsou podle CNBC podobná nedávnému průzkumu LendingClub, který zjistil, že 36 procent lidí vydělávajících alespoň 250 tisíc dolarů ročně žije od výplaty k výplatě.

Analýza: Takhle vypadá opravdová inflace. Ze situace v Turecku by Češi páchali sebevraždy

Inflace 70 procent je podle Turků jen papírová. Ve skutečnosti je nárůst cen podle místních daleko rychlejší, což se týká zejména cen pohonných hmot a nájmů. Ty jen za poslední rok vystřelily na troj- i čtyřnásobek. Pro srovnání: v Česku benzin a nafta podražily „jen“ o necelou polovinu, nájmy se na mnoha místech dokonce snížily kvůli pandemii. A co je horší: problémy se začínají podepisovat na turistickém ruchu, který je pro Turecko významným zdrojem příjmů. 

Přečíst článek

Rychle rostoucí náklady na jídlo, dopravu a další části rodinných rozpočtů mohou podle Smrecka dále zatěžovat schopnost rodin šetřit. Inflace ve Spojených státech v květnu meziročně vzrostla o 8,6 procenta, což je nejvíce za zhruba 40 let. Fed ve středu zvýšil svou základní úrokovou sazbu o 0,75 procentního bodu – což je největší nárůst od roku 1994 – jako součást pokračující snahy o udržení spotřebitelských nákladů. „Tato čísla pravděpodobně porostou, pokud uvidíme, že inflace bude pokračovat," řekl Smreček o lidech, kteří žijí od výplaty k výplatě.

Bohatší lidi tíží jiné náklady než ty chudší. Nejvíce vydělávající lidé uváděli jako nejakutnější problém výdaje na bydlení, zatímco lidé s nízkými příjmy častěji hlásili například potíže s dluhy, uvedl Smreček. I když průzkum nerozebírá konkrétní náklady na bydlení, jde o zvýšené náklady na nájemné a hypotéky, protože lidé během pandemie častěji měnili bydliště, dodal Smreček. U zaměstnanců s vyššími příjmy je pravděpodobnější zaměstnání, umožňující pracovat na dálku. Ve Spojených státech jsou také tradičně velké výdaje na zdravotní péči a školné.

Ilustrační foto

Inflace dostihla i ty nejbohatší. Nejvíc si za luxus připlatí v Šanghaji

Vůči inflaci není imunní nikdo, ani ti nejbohatší. Nejvíc zdražování luxusního zboží pociťují bohatí obyvatelé Hongkongu, naopak v New Yorku nárůst cen luxusního zboží není tak razantní, jak je tomu u toho běžného, píše server CNBC.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme