Dovolená v Chorvatsku letos Čechům podraží. Egypt a Turecko vyjdou výhodně

Dovolená v evropských destinacích se letos Čechům prodraží zhruba o pět procent. Důvodem je oslabení koruny vůči euru, když aktuální kurz 24,70 koruny za euro je zhruba o korunu slabší než před rokem. Naopak výhodnější kurz koruny mohou čekat turisté, kteří zamíří do Turecka nebo do Egypta. Vyplývá to z analýzy investiční platformy Portu.
„Česká koruna oproti loňskému roku výrazně oslabila. I za předpokladu, že ceny v lokální měně zůstaly nezměněné, díky vývoji kurzu koruny a jiných měn může cena dovolené narůst,“ uvedl analytik Portu Lukáš Raška. Nepříznivý kurzový vývoj podle něj postihl nejoblíbenější zahraniční destinace Čechů, tedy Chorvatsko, Slovensko, Itálii či Řecko. Pozitivně se naopak kurzový vývoj projevil u cest do Turecka či do Egypta, když tamní měny proti koruně za poslední rok výrazně oslabily.
Analýza upozorňuje, že oslabení koruny se při cestách do zahraničí promítne i do dražší dopravy. Turisté se musí připravit nejen na dražší letenky než loni, ale i na vyšší poplatky za dálniční mýtné, které je rovněž stanoveno v eurech.
Čeští turisté významně neušetří ani na nákupech jídla či platbách za služby v dovolenkových destinacích. Celková cenová hladina například v Česku, Slovensku a Chorvatsku je podobná, přestože u jednotlivých položek lze najít rozdíly. Jídlo v běžné restauraci je v Česku a na Slovensku levnější než v Chorvatsku, podobně jako půllitr místního piva nebo třeba kuřecí maso. Naproti tomu v Chorvatsku jsou levnější například sýry, lístky do kina nebo cigarety.
Češi dobývají Chorvatsko víc než 130 let. Nejenže se k Jadranské riviéře jezdí rekreovat, ale kupují tam i nemovitosti. „Češi před 130 lety nastartovali náš cestovní ruch a opět se k nám vrací. Nakupují a je jich u nás čím dál víc,“ říká Miodrag Mlačić, ředitel Chorvatského turistického sdružení. V rozhovoru pro Newstream přiblížil i podrobnosti o letošní sezóně.
Miodrag Mlačić: Češi dávno nejsou paštikáři. Patří k těm nejbohatším turistům v Chorvatsku
Enjoy
Svobodomyslná generace odchovaná Instagramem, která má hluboko do kapsy, i tak si - na rozdíl od svých rodičů - umí plnit své cestovatelské touhy. Jak? No přeci na dluh. Dříve narození, kteří žijí v duchu hesla: když na to nemáš, tak si nevyskakuj, to jen těžko chápou.
Gen Z je generací světoběžníků. Jak za to platí? Jejich rodiče z toho jímá hrůza
Enjoy
Češi na letošní rok koupili meziročně o pětinu více letenek do exotických a více než 4000 kilometrů vzdálených destinací, uvádějí prodejci letenek. Ti srovnávali letenky na letošní rok nakoupené loni a letos do 20. února. Nejčastěji hlásili zvýšení zájmu o lety do Spojených států, Vietnamu, Thajska nebo Austrálie.
Češi začínají objevovat svět. Stále častěji cestují do vzdálených a exotických destinací
Zprávy z firem
Vzdálená exotika, nákladné destinace jako USA či Kanada, extrémní expedice nebo více krátkých cest do ciziny během jednoho roku. Tak nyní cestují Češi a stále více z nich do zahraničí cestuje i na vlastní pěst. O to důležitější pak je dobře nastavená cestovní pojistka, aby byla v cizině vůbec k něčemu. Přečtěte si, jak se mění chování cestovatelů a na co vše musíte u cestovní pojistky pamatovat, pokud nechcete třeba za vrtulník či léčbu infekční nemoci platit sami.
PŘEHLEDNĚ: Kolik zaplatíte za převoz vrtulníkem bez cestovní pojistky a kolik za léčbu horečky Dengue
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.