Do modernizace eurobankovek se mohou zapojit i Evropané. Na výběr je sedm motivů
Evropská centrální banka se rozhodla zapojit do návrhu nových eurobankovek všechny obyvatele eurozóny. Až do konce srpna se tak mohou Evropané na internetových stránkách ECB vyjadřovat k námětům příští série eurobankovek. Bude to první rozsáhlá modernizace bankovek eurozóny od jejich zaveden před více než dvaceti lety.
„Existuje silné pouto mezi naší jednotnou měnou a naší společnou evropskou identitou," uvedla prezidenta ECB Christine Lagardeová. „Chceme, aby se Evropané s návrhem eurobankovek ztotožnili. Proto se budou aktivně podílet na výběru nového motivu."
Na výběr je sedm různých motivů. Jsou to - ptáci: svobodní, odolní a inspirativní; evropská kultura; evropské hodnoty odrážející se v přírodě; budoucnost je vaše; ruce: společně budujeme Evropu; naše Evropa a my; řeky: vody života v Evropě.
Do oběhu se dostanou až za několik let
ECB zahájila proces změny designu bankovek v prosinci 2021. Centrální banky pravidelně vyvíjejí nové série bankovek, aby ztížily jejich padělání. Kromě toho chce ECB také snížit dopad na životní prostředí. Bankovky by tak například měly mít delší životnost.
Než však lidé budou nové bankovky držet v ruce, uplyne několik let. Rada guvernérů ECB chce téma pro novou generaci bankovek vybrat do příštího roku, pak se uskuteční soutěž o návrh. Následně budou občané znovu požádáni o vyjádření svého názoru.
Hned 55 procent Čechů má potíže vyjít se mzdou, vyplývá z dat společnost LMC, jež provozuje pracovní portály Jobs.cz a Práce.cz. Na Čechy tak fatálně doléhá suverénně největší propad reálných mezd v celé historii České republiky, který je zároveň nejvýraznější ze všech zemí OECD.Lukáš Kovanda: Čechům se dramaticky zhoršuje životní úroveň, potíže vyjít se mzdou má polovina z nich
Názory
Rozhodnutí o budoucím vzoru, termínu výroby a vydání nových bankovek přijme centrální banka pravděpodobně v roce 2026. Zkušenosti ukazují, že pak bude trvat dva až tři roky, než se nové bankovky dostanou do oběhu, uvedla agentura DPA.
Motivy na současných eurobankovkách jsou poměrně střízlivé. Vyhýbají se konkrétním národním symbolům či pamětihodnostem, tvoří je na přední straně okna a portály v různých architektonických slozích a na zadní straně mosty, které ve skutečnosti neexistují. Okna a portály symbolizují ducha evropské otevřenosti a spolupráce, mosty komunikaci mezi evropskými národy a mezi Evropou a ostatními světadíly.
První eurobankovky byly vydány 1. ledna 2002. Od května 2019 je druhá generace eurobankovek doplněna o nové ochranné prvky.
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.