Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Aerolinky ve světě zrušily o Vánocích kvůli omikronu čtyři tisíce letů

Lufthansa, ilustrační foto
Lufthansa
Dušan Kütner
duk

Tisíce cestujících uvízli na letištích na Štědrý den, tradičně jeden z nejrušnějších dnů v roce, kvůli tomu, že velké světové aerolinky jako Lufthansa, Delta Air Lines nebo China Eastern zrušily přes 4300 letů, a to až do neděle. Důvodem je rozrůstající se nákaza covidem a novou variantou omikron mezi jejich piloty a palubním personálem.

Covid vedl k ochromujícímu nedostatku leteckého personálu, poznamenala agentura Bloomberg. S odkazem na data o sledování leteckého provozu Flightaware.com nejvíce letů odřekla China Eastern, nejvíce postiženým letištěm je pak to v čínském městě Si-an, kde pekingská vláda po vypuknutí epidemie zasáhla v rámci své politiky Covid Zero a razantně omezila dopravu a pohyb obyvatel.

Letiště Praha

Aerolinky: Horší než omikron jsou nejistota a vládní veletoče

Naděje na zjednodušení cestování vzaly s příchodem nové mutace covidu, omikronu, za své. Jak celosvětově roste počet případů, státy sahají ke zpřísnění podmínek vstupu na svá území. Nová pravidla tento týden zavádějí Spojené státy i Velká Británie. Ale třeba Kanada to stihla již minulý týden.

Přečíst článek

Delta Air Lines na sváteční prázdninový víkend zrušila přes 400 letů, United Airlines 356 letů a JetBlue Airways 73 letů, neboli sedm procent svého plánu. Lufthansa na Štědrý den oznámila, že o vánočních svátcích ruší 12 dálkových letů kvůli masivnímu nárůstu nemocnosti pilotů. Ke zrušení letů do Houstonu, Bostonu a Washingtonu dochází navzdory velké rezervě v počtech zaměstnanců připravených pracovat v tomto rušném období, uvedla Lufthansa. Své cestující přesunula na jiné lety.

„Kombinace problémů včetně – ale nejen – nepříznivého počasí v některých oblastech země a dopadu nové omikronové varianty vedlo ke zrušení a potenciálním zpožděním," uvedla Delta v pátečním e-mailovém prohlášení. Ve Spojených státech se v posledních dnech rapidně zvyšují počty případů omikronu, přičemž za pouhý týden to bylo téměř šestinásobně a stal se dominantní variantou.

Letiště Praha

Pražské letiště mělo dobré léto. Návrat do normálu čeká nejdřív v roce 2026

Oproti prvnímu pandemickému létu se letos počet cestujících na pražském letišti zvýšil o 213 procent na více než tři miliony osob. Návrat k předcovidovým statistikám však dojde nejdřív v roce 2026.

Přečíst článek

Prázdniny patří k nejnáročnějším obdobím na cestování. Americký Úřad pro bezpečnost dopravy odhadl, že 22. a 23. prosince budou nejrušnějšími předvánočními termíny cestování na národní i lokální úrovni, přičemž 2. a 3. ledna budou nejvíce přeplněné kvůli cestování po prázdninách. Zrušení letů tak nechalo mnohé cestující čekat na letištích po celých USA již těsně před oslavami vánočních svátků. 

Nejvíce postiženým městem i co se týče zrušených letů je v současné době třináctimilionový čínský Si-an, který je od čtvrtka v přísné uzávěře. Téměř třetina letů z tamního letiště byla v pátek zrušena, na Štědrý den pak podle FlightAware.com asi čtvrtina.

Richard Santus, pilot a majitel Aeropartner

Bohatí skoupili bizjety, na nové se čeká přes dva roky

Covidová pandemie přitáhla k privátním letům nové zákazníky. Často kvůli tomu, že pravidelné linky vůbec nelétaly tam, kam se klienti potřebovali dostat. „Klasické letecké linky byly paralyzované a my jsme vnímali, že kouzlo privátní přepravy začalo působit na nový okruh zákazníků,“ říká Richard Santus, generální ředitel Aeropartner. Společnosti doufají, že tito klienti jim zůstanou i po návratu do normálu. „Zatím pro nás pracují okolnosti. Ubylo spojů, které tito lidé potřebují a zdražily letenky,“ podotýká pilot. Že vzrostl zájem o soukromé létaní se projevilo i na trhu s bizjety. „Trh s použitými letadly je nyní úplně vybrán a na nová se čeká dva roky nebo déle,“ dodává Santus.

Přečíst článek

Peking dokonce před pár dny potrestal 26 úředníků v Si-anu za to, že nedokázali zabránit šíření koronaviru. Všichni obyvatelé města Si-an, které je ve světě známé díky muzeu terakotové armády, nyní musejí zůstat doma, pokud nemají naléhavý důvod k vycházení.

Pouze každé dva dny smí jedna osoba z domácnosti vyjít ven nakoupit základní životní potřeby. Uzávěra patří k nejpřísnějším od roku 2020, kdy Čína uzavřela jedenáctimilionové město Wu-chan, odkud se koronavirus rozšířil do světa, a bude platit do odvolání.

ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.

Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofa Tomáše Sedláčka. 

O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.

Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.

Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.

Související

Iberia Airlines

Dveře, postel a pár hodin spánku. Iberia v business class překvapí i zklame

Přečíst článek
Global 7500

OBRAZEM: Global 7500 je nejdelší soukromý letoun světa za 1,7 miliardy korun

Přečíst článek
Doporučujeme