Jestli se bojíme zákazu spalovacích motorů? Problémem budou baterie pro elektrovozy, varuje manažer VW

V současnosti chybí celá řada primárních surovin nutných na výrobu baterií do elektrovozů, jako jsou nikl, kobalt či nikl. To může přechod k čistší mobilitě výrazně prodražit a zpomalit, míní finanční ředitel Volkswagenu.
Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích 12 letech je problematická, ale ještě větším problémem bude výroba dostatečného množství baterií pro elektromobily, které mají vozy se spalovacím motorem nahradit. V rozhovoru s agenturou Reuters to řekl finanční ředitel německé automobilky Volkswagen Arno Antlitz.
Jak se jednotlivé automobilky chystají na přechod k elektromobilitě?
Komentář zazněl poté, co se země EU dohodly na zákonech pro boj proti změně klimatu, včetně toho, který požaduje, aby nové automobily prodávané v unii od roku 2035 vypouštěly nulové emise oxidu uhličitého. To v praxi může znemožnit prodej automobilů se spalovacími motory.
„Je to náročný cíl. Myslíme si, že je splnitelný,“ řekl Antlitz. „Nejnáročnějším tématem není navyšování počtu závodů na výrobu aut. Nejnáročnějším tématem bude rozjezd dodavatelského řetězce baterií,“ doplnil.
Dvě továrny Tesly na dvou kontinentech letos s velkou pompou spustily provoz, vzduchem létaly konfety a zářivé úsměvy Elona Muska nebraly konce. A střih. Pár měsíců poté šéf automobilky a nejbohatší člověk planety o fabrikách v Austinu a u Berlína prohlašuje, že jsou jen gigantickými kamny na spalování peněz. Důvod? Závody kvůli výpadku dodávek komponentů téměř nevyrábějí, píše CNBC.
Musk: Továrny Tesly v Austinu i u Berlína jsou jen dvě velké černé díry na peníze
Zprávy z firem
Je nedostatek lithia i kobaltu na výrobu baterií
Volkswagen uvedl, že k danému datu přestane v regionu prodávat automobily se spalovacím motorem. Některé automobilky, které jsou ve vývoji elektromobilů pozadu, ale mohou mít problémy s dodržením termínu.
Velké automobilky se snaží zajistit si dodávky baterií. Větší problém však může představovat nalezení dostatku surovin pro jejich výrobu. Pokud se nepodaří získat dostatečné dodávky lithia, niklu, manganu nebo kobaltu, může to zpomalit přechod k elektromobilům, zdražit tyto vozy a ohrozit ziskové marže automobilek.
Generální ředitel automobilky Stellantis Carlos Tavares minulý měsíc uvedl, že očekává, že automobilový průmysl zasáhne nedostatek baterií pro elektromobily v letech 2024 až 2025, protože ještě nebude dostatek nových závodů na výrobu baterií, ale výroba elektromobilů poroste. Tavares dodal, že rozhodnutí EU není pro Stellantis překvapením a není to pro automobilku ani dobrá, ani špatná zpráva. Stellantis nyní plánuje prodávat od roku 2030 v Evropě pouze elektromobily.
Nejnovější společností vyrábějící elektromobily, která vstoupila na burzu, se v pátek stal švédský Polestar. Jenže po počátečním nárůstu v první den obchodování o 16 procent klesla hned v pondělí cena zpět o 15 procent. Vlažné přijetí jednoho z vážných konkurentů Tesly je tak varováním pro výrobce aut s elektrickým pohonem, neboť podle expertů je trh s elektromobily nadhodnocený a pád ceny akcií zaznamenávají i další relativně noví výrobci uvedení na burze, uvedla agentura Bloomberg.
Výrobce elektromobilů Polestar na burze neoslnil. Je to varováním pro Teslu a spol.
Money
Tržby ze služeb mobility zahrnujících aplikace pro půjčování aut, sdílení jíst a jízdních kol by měly do roku 2030 celosvětově dosáhnout 660 miliard dolarů (15,4 bilionu korun). Ve srovnání s rokem 2020 to představuje nárůst o téměř 40 procent. Vyplývá to ze studie organizace Oliver Wyman Forum a Institutu dopravních studií při Kalifornské univerzitě v Berkley, na kterou upozornila agentura Bloomberg.
Auta nejsou a nebudou. Jejich sdílení začne brzy vydělávat biliony
Money
Magazín Newstream CLUB
Je nový byznysově - lifestylový čtvrtletník o tom, jak žít bohatý a smysluplný život. Přináší inspiraci, osobnosti, miliardáře, rozhovory, life-hacky. Nedílnou součástí je fashion, design, travel, styl, food, filantropie a taky budoucnost.
Za hlavní téma PRVNÍHO čísla magazínu Newstream CLUB s titulkem Work is Life jsme zvolili radikální změnu, která se odehrává na poli práce. Ostatně i tento magazín je výrazem této změny. Ještě před několika lety by takový časopis zaměstnal velkou redakci na několik týdnů. Díky současným technologiím jej dokáže připravit mnohem menší tým. Pokud je dost efektivní a 100procentně oddaný pro věc.
Aktuální číslo magazínu Newstream CLUB představuje na titulní straně manažerku a podnikatelku Michaelu Bakala, která prozrazuje, že zvažuje novou kariéru. Vydala se proto studovat psychologii do Kalifornie.
Headhunter Jan Bubeník v prvním čísle mluví o tom, jak se v poslední době změnily nároky na šéfy. „Dnešní šéf je kapitán na rozbouřeném moři,“ říká.
Miliardáři a investoři Libor Winkler, Ondřej Fryc, Andrea Ferancová Bartoňová či Radim Jančura sdílejí své tipy, jak nakládat s penězi a investicemi.
V magazínu je sekce věnovaná filantropii – představují se top české nadace včetně Cibulky manželů Vlčkových a nadace rodiny Kellnerových. Objevují se v něm také články z prestižního Harvard Business Review, které redakce na základě licence jako jediná přináší českému publiku.
K dostání je v síti trafik Lagardère. K dostání je také online i jako předplatné přes SEND.
Objednávejte zde.
Další číslo magazínu Newstream Club vyjde v prosinci 2023.