Auta nejsou a nebudou. Jejich sdílení začne brzy vydělávat biliony

Tržby ze služeb mobility zahrnujících aplikace pro půjčování aut, sdílení jíst a jízdních kol by měly do roku 2030 celosvětově dosáhnout 660 miliard dolarů (15,4 bilionu korun). Ve srovnání s rokem 2020 to představuje nárůst o téměř 40 procent. Vyplývá to ze studie organizace Oliver Wyman Forum a Institutu dopravních studií při Kalifornské univerzitě v Berkley, na kterou upozornila agentura Bloomberg.
Tyto služby výrazně změní způsob, jakým se lidé ve městech po celém světě pohybují. V současnosti je hlavním způsobem pohybu tradiční veřejná doprava a soukromé vozy. Nové služby zvyšují důraz na udržitelnost a alternativní energie, jako jsou elektromobily, což by mohlo být výhodou pro klima, znečištění a obyvatelnost měst.
Studie analyzovala 13 služeb ve třech regionech - Severní Americe, Evropě a Asii. Zjistila, že nové služby se budou rozvíjet různou rychlostí v závislosti na lokalitě. Evropa předstihne Asii jako nejrychleji rostoucí trh s elektromobily a Asie se stane větším trhem pro sídlení kol a mopedů.
Evropský parlament (EP) schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Opatření se netýká ojetých vozů a bude ještě předmětem dalšího unijního vyjednávání.
Už žádné spalovací motory po roce 2035. Evropský parlament návrh schválil
Politika
Sdílenou mobilitu nakopne zdokonalování technologií
Hlavním pohonem růstu celého odvětví ve všech regionech bude zdokonalování technologií, vládní regulace a poptávka spotřebitelů po mobilitě. Ani v budoucnosti však zřejmě nevymizí problém s dopravními zácpami vzhledem k větší oblibě sdílených jízd než veřejné dopravy. Podle výzkumníků je však zatím příliš brzy na odpověď, zda by časem tyto služby mohly dopravní zácpy snížit.
„Zatímco lidé na kolech a koloběžkách mohou snížit počet aut ve městech, sdílené jízdy a sdílení aut může přispět k zácpám, pokud dojíždějící dají přednost těmto službám před hromadnou dopravou,“ uvádí se ve zprávě.
Šéf německého koncernu je dlouhodobý kritik elektromobility. Poukazuje na mezery v instrastruktuře dobíjecích stanic a také na omezených zdrojích surovin pro baterie. Podle Olivera Zipseho tak neúměrně roste vliv Číny.
Totální sázka na elektromobilitu je cesta do pekla, míní šéf BMW Zipse
Leaders
I když se někteří dojíždějící vrátili k veřejné dopravě po zmírnění obav z covidu-19, zůstává tento sytém křehký a zranitelný, oslabený ztrátou příjmů a případný dlouhodobý přesun ke sdíleným jízdám by mohl připravit veřejnou dopravu o potřebnou finanční podporu a způsobit dopravní zácpy.
Města tak budou muset najít rovnováhu mezi podporou nových řešení a posílením systémů hromadné dopravy, uvádí se zprávě. Mohou toho dosáhnout investicemi do infrastruktury pro hromadnou dopravu, udržováním dostupných cen jízdného a vytvářením ekosystémů, které co nejvíce propojí nové služby s hromadnou dopravou.
Buď budete stále dohánět zpřísňující se limity, nebo to naopak pojmete jako příležitost. Tak se na obrovský tlak, pod který se kvůli ekologii dostal automobilový průmysl, dívá generální ředitel Kia Czech Arnošt Barna. Korejská automobilka si evidentně vybrala druhou cestu. Za 13 let tak už v Evropě nebudou prodávat jiné vozy než s elektrickým pohonem, o deset let později už má jít o uhlíkově neutrální firmu.
Šéf Kia Barna: Česko je automobilovou velmocí, ale v oblasti podpory elektromobility má velké rezervy
Názory
Sdílená ekonomika má svět zachránit před nedostatkem zdrojů a plýtváním. Ve skutečnosti jde o byznys, který za image bohulibé činnosti schovává mnoho problémů.
Byznys za maskou sdílení
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.