Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Půjč si slepici. Nový typ byznysu je v USA čím dál populárnější

Farmaření se slepicemi
istockphoto.com
Věra Tůmová

Půjčování slepic jako vzkvétající byznys může pro někoho znít jako nonsens. Ve Spojených státech amerických se ale právě tomuto novému typu podnikání docela daří a rok od roku američtí farmáři půjčují do domácí péče více a více slepic. Přečtěte si, jak se také dá za oceánem podnikat a jak se to dělá v Česku. 

Reklama

Covid spustil ve společnosti spoustu nových věcí a nového chování. Vznikly a stále se rozšiřují i nové typy podnikání. Jedním z takových, poněkud netradičních, je právě také pronájem slepic. Ve Spojených státech amerických to je zbrusu nový trend, který zasahuje do farmářského podnikání i do každodenního života mnoha Američanů. Slepičím mazlíčkům propadá stále více lidí a není to jen kvůli jejich vajíčkům

Jak půjčování slepic funguje

V praxi je pronájem slepic docela jednoduchý. Na jedné straně jsou farmáři, kteří si rozšířili své podnikání o desítky, někdy i stovky slepic a vybavení, které je pro jejich chov potřebné. V rámci efektivního fungování jsou často tito farmáři sdružení do některé z firem, které se na americkém trhu zabývají pronájmem slepic ve velkém. Jednou z těch největších je společnost Rent a Chicken, se kterou spolupracuje třeba Ida DeFrancesco s manželem, kterého všichni zákazníci spíš znají pod přezdívkou Farmář Joe. 

FOTOGALERIE: Prohlédněte si historické fotografie sběru chmele

Na druhé straně jsou rodiny, které si chtějí obvykle vždy jen na pár měsíců v roce pořídit pár slepic s kompletní výbavou. Na rozdíl ale od předcovidových dob se nyní objevuje čím dál více lidí, kteří dokonce zvládnou odchovat si vlastní kuřata a ponechat si chov i déle než jen na část roku, někdy si je ponechají i dlouhodobě. Půjčují se ale převážně jen slepice, protože jsou mírnější povahy oproti výbojným a hlučným kohoutům. 

Podle farmáře Johna Farrugii z CT Rent a Hen, kterého ve své reportáži vyzpovídal časopis National Geographic, je pronájem slepic pro lidi nízkorizikový způsob, jak si bez problémů vyzkoušet vlastnictví a chov drůbeže. Obvykle si lidé podle Johna půjčí pár slípek na jeden až šest měsíců. K tomu získají v rámci pronájmu i vše, co je potřeba pro jejich chov. S pronájmem slepic tak „novopečení chovatelé“ dostanou v pronájmu i kurník s kompletní zásobou krmiva a podestýlky. Kurník je navíc zabezpečený i proti predátorům a chovatel musí potvrdit, že je schopen zajistit pro slípky i dostatečný výběh a že se u něj tak budou mít dobře. 

V přepočtu za necelých 27 tisíc korun se tedy dají u největšího pronajímatele Rent the Chicken pronajmout dvě až čtyři slepice snášející vejce a k tomu je i 45 kilogramů krmení. Zákazníci dále obdrží i manuál s instrukcemi, co a jak mají při péči dělat, aby se slípkám dobře dařilo a byly šťastné. Ida s Farmářem Joem svým zákazníkům často při rozvozu či kontrole kurníků ještě přihodí i něco „na přilepšenou“. Někdy přivezou pytel s levandulí proti mrzutosti slípek, jindy sušené moučné červy, které slouží jako proteinová pochoutka pro opeřené mazlíčky. 

Asi nejslavnější pastrami sendviče na světě mají v NYC v Katz´s Delicatessen.
video

REPORTÁŽ: Newyorské delikatesy No.1. Nejslavnější americká jídelna čepuje i české pivo

New York je proslulý skvělým jídlem a pro řadu gurmánů je Mekkou, kam je nutné vyrazit alespoň jednou v životě. Neznamená to ale vůbec, že musíte chodit jen do nejluxusnějších restaurací. I jeho nejkoncentrovanější část Manhattan, má spoustu bister, kde se dobře najíte za přijatelné peníze. Jednou z nejproslulejších jídelen je tu už více jak 135 let Katz´s Delicatessen v Lower East Side. Pojďte se podívat, jak to tam vypadá a co si tam dát k jídlu. Rozhodně to stojí za to. Z těch nejstarších sendvičových jídelen už totiž zůstala po období covidové pandemie prý jen tato jediná. 

Přečíst článek

A kdo si dnes pronajímá slepice?

Mezi zákazníky firem na půjčování slepic přitom nejsou jen venkovani a lidé, kteří propagují bio životní hodnoty. Skupina slepičích nájemců se stále rozšiřuje. Jsou mezi nimi třeba i klasické profese bílých límečků, právníci, akademici a často to jsou i prarodiče na penzi. Motivací pro ně je přiblížit svým malým dětem či vnukům, jak to kolem slepic chodí a dát jim i nějakou povinnost se o někoho pravidelně starat, a to i když to jsou třeba ještě předškoláci. Pravdou je podle Idy a Farmáře Joea, že to děti jejich zákazníků opravdu milují a svých slepicích vědí první poslední.

Pavel Maurer

Za čtyři, osm nebo dvanáct korun? Víme, která vajíčka jsou ta nejlepší

Na hniličku, míchaná nebo natvrdo? Nejlepší jsou každopádně vajíčka od farmářů. U těch se vyplatí na cenu zase tak moc nehledět.

Přečíst článek

Slepičí byznys pro celebrity 

Slepičím mazlíčkům propadli ale i některé celebrity v cizině i u nás. K těm asi nejzajímavějším patří nejsledovanější britský manželský pár, kterým není nikdo jiný než Princ Harry a jeho žena Meghan. Ti se o svém nadšení pro chov slepic svěřili Oprah Winfreyové. V celosvětově velmi sledovaném rozhovoru jí tehdy ukázali na svém pozemku v Californii vlastní kurník s nápisem „Archie´s Chick Inn“.

Jejich slepičí chov je ale jejich vlastní a není v pronájmu. Jsou to slepice, které Harry s Meghan zachránili z tovární haly. Podobné zachránce slepic, které už ve velkochovech dosnášely, ale najdeme i u nás. Odkoupí je z velkochovu za pár korun a pak jim dají nový, lepší život. Takovým zachráncům pak obvykle trvá několik týdnů kvalitní péče, než slepice vyjukané z továrních hal zklidní, zlepší svou kondici a na oplátku začnou třeba i znovu snášet. 

Čeští farmáři zatím podobný zájem o chov slepic mezi našinci nezaznamenávají. Spíše to v Česku zatím funguje jako adopce zvířete v zoo. Slepice si sice mohou zájemci pronajmout, ale ty de facto zůstávají na původní farmě. Z peněz na adoptovaná zvířata se pak financují jejich životní potřeby a přispěvatelé si mohou pravidelně na farmě vyzvedávat domácí vajíčka. 

Princezna Diana s ikonickým svetrem

Slavný svetr princezny Diany jde do aukce. Vydraží se za milion

V New Yorku se bude dražit červený svetr s ovečkami, který na sebe ještě před svatbou oblékla princezna Diana a zpopularizovala jej natolik, že se prodává dodnes. Informovala o tom aukční síň Sotheby's, která nabídne i další slavné róby a doplňky. Ke koupi budou například šaty Michelle Obamové, extravagantní klobouk z filmu Sex ve městě nebo závoj, ve kterém se pro časopis Vanity Fair fotila zpěvačka Madonna.

Přečíst článek

Úvodní plakát k výstavě "A line of beauty" k celoživotní tvorbě oděvního návrháře Karla Lagerfelda

Newyorské Metropolitní muzeum umění hostilo unikátní výstavu z tvorby Karla Lagerfelda

Zcela jedinečný průřez 65 lety tvorby slavného oděvního návrháře Karla Lagerfelda představila letos newyorská výstavní síň – Metropolitní muzeum umění. Fanoušci německo-francouzské ikony módního průmyslu měli ale na shlédnutí unikátní výstavy „Karl Lagerfeld: Linie krásy“ jen pár týdnů, a tak se na ni stály nekonečné fronty. Stálo to za to si je ale vystát. Ať už se vám totiž Lagerfeldovy módní kreace líbí či nikoliv, jeho téměř neohraničená fantazie, absurdní duality a kontrasty a zásadní vliv na módní průmysl i řadu generací žen, které jeho modely nosily, se mu upřít opravdu nedá. Přinášíme vám ve FOTOGALERII alespoň malou ochutnávku z této jedinečné výstavy. 

Přečíst článek

Meziroční růst spotřebitelských cen v Česku letos v únoru zpomalil z lednových 17,5 procenta na 16,7 procenta.

Stanislav Šulc: Za inflací nestojí ČNB. Větší vliv má ptačí chřipka

Za růstem cen, který nepřestává trápit české spotřebitele i ekonomiku, stojí nadále nejvíce růst cen všeho spojeného s bydlením. Stále větší vliv pak mají potraviny, které v Česku zdražují z celé řady důvodů. Mimo jiné i kvůli vybíjení chovů drůbeže v důsledku ptačí chřipky. Navzdory tomu však řada lidí stále bude opakovat nesmysl o tom, že Česká národní banka nedělá dost, aby srazila inflaci. Mýtus o všemocné ČNB však neplatí zejména v aktuálních ekonomických podmínkách. 

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Iowa jasně podpořila nominaci Trumpa na prezidenta

Mnozí šéfové amerických firem se znovuzvolení Trumpa obávají, ale nahlas o tom nepromluví

Přečíst článek
Vlny veder mění životní styl Američanů. Vzniká nová „ekonomika po setmění“

Vlny veder mění životní styl Američanů. Vzniká nová „ekonomika po setmění“

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme