Nový trend: nejvíce skotské whisky se loni vyvezlo do Indie
Skotští výrobci whisky loni vyvezli 1,67 miliardy sedmisetmililitrových lahví tohoto nápoje, o 21 procent více než v roce předchozím. Největší odbyt nacházeli v regionu Asie a Tichomoří, zejména v Indii. Ta je nyní v čele exportního žebříčku podle objemu, a předstihla tak Francii. Vyplývá to z údajů Skotské asociace whisky (SWA).
Cena loni vyvezené skotské whisky byla 6,2 miliardy liber, o 37 procent vyšší než v předchozím roce. Nejvýnosnějšími destinacemi byly v tomto ohledu Spojené státy, Francie, Singapur a Tchaj-wan. Zájem o skotskou po pandemii covidu-19 opět roste i v Evropské unii, hlavními odběrateli jsou Francie, Německo a Španělsko, v první desítce je i Polsko.
Stále populárnější akce „Suchej únor“ představuje stále větší problém pro prodejce alkoholu. Ať už se jedná o hospody či hypermarkety. Kvůli existenci akce, při níž se Češi na celý druhý měsíc roku (a někteří i na déle) vzdávají konzumace alkoholických nápojů, přicházejí totiž prodejci alkoholu o stále méně zanedbatelnou část svých tržeb. Letos lze jejich ztrátu způsobenou akcí „Suchej únor“ vyčíslit na zhruba půl miliardy korun, upozorňuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Lukáš Kovanda: „Suchej únor“ letos připraví prodejce alkoholu o 750 milionů. Češi i tak za alkohol rekordně utráceli
Názory
Nejprudší nárůst zájmu o skotskou whisky zaznamenali výrobci v Indii, kde objem dovozu meziročně vzrostl o 60 procent. Stále větší oblibu si tento nápoj získává i na Tchaj-wanu, v Singapuru nebo Číně.
Portfolio fondu kvalifikovaných investorů Wine Management se opět rozrostlo. Kromě lahví burgundského a šampaňského vína i o další dvě whisky láhve z limitovaných edic k 70. výročí panování Alžběty a korunovace nového britského krále Karla III. Česko se dostalo na světovou mapu whisky, říkají zakladatelé fondu.
Investice do burgundského nebo „královské” whisky téměř odolávají inflaci, říkají experti
Zprávy z firem
Mění se také typy vyvážené whisky. Zejména indičtí konzumenti dosud upřednostňovali míchanou whisky, která je levnější. Nově u nich ale roste zájem o dražší jednosladovou whisky. Tento trend odráží rostoucí kupní sílu obyvatel Indie, uvedla BBC.
Německým pivovarům se loni po dvou letech poklesu způsobeného pandemií nemoci covid-19 podařilo zvýšit prodej piva, nepodařilo se jim však dostat nad úroveň z doby před pandemií. Celkem pivovary a sklady piva v zemi prodaly 8,8 miliardy litrů piva, což bylo o 2,7 procenta více než v předchozím roce. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnil spolkový statistický úřad.
Němci loni vypili více piva. Nebýt fotbalového mistrovství v Kataru, bylo by to ještě víc
Enjoy
Skotská whisky přesto na indickém trhu zůstává luxusním zbožím, 98 procent whisky prodané v Indii pochází z jiných zemí než ze Skotska. Jednou z příčin je i vysoká dovozní daň, která u whisky činí 150 procent. Prosadili ji indičtí výrobci alkoholických nápojů.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.