Reklama

Dva roky s modelem 3 od Tesly: Úspora sto tisíc korun a nulová potřeba servisu

Tesla Model 3
Vauxford / Creative Commons / CC BY-SA 4.0
Jan Shejbal

Úspora desítek tisíc korun za rok oproti standardním vozům, více her, Netflix a také neustálá aktualizace vozu. To uživatel modelu 3 od Tesly Jan Shejbal řadí k pozitivům. Negativa? Moc jich není, ale i ta se najdou.

Reklama

Pořídit si Teslu byl sen od roku 2009, kdy se objevily na internetu první nástřely karosérií doprovázené prvním elektromobilem Tesla Roadster, což byla víceméně zakázková ruční výroba, reálnější obrysy sen dostal v roce 2012 při spuštění výroby Modelu S, u kterého ale byla cena mimo běžné možnosti a zvyklosti u firemního vozového parku.

Na pořízení vozu jsme si tedy museli počkat do otevření prodejny v ČR, ke kterému došlo na jaře 2020. Přebírka vozu v době covidu byla velice rychlá - vlastní přebrání vozidla spočívalo hlavně ve spárování mobilního telefonu, vysvětlení základních funkcí a podepsání protokolu o převzetí vozidla, kde celá přebírka trvala 20minut.

Ale mohla být i kratší, protože jsem cca 5 minut věnoval podrobnější prohlídce zpracování vozu na základě v té době častých negativních komentů v tisku, které se ukázaly jako liché. Zpracování vozu je dobré a srovnatelné s renomovanými automobilkami.

Zakladatel Oracle, šéf představenstva Tesly a v červnu 2022 jedenáctý nejbohatší člověk na světě Larry Ellison

Vření v Tesle: Firma rozdělí akcie na třetiny, šéf Ellison se chystá odstoupit

Největší výrobce elektromobilů na světě Tesla se rozhodla vypořádat se s několik měsíců klesající hodnotou jejích akcií. Vedení firmy oznámilo, že navrhlo akcionářům rozdělit současné akcie v poměru 3:1, aby začaly být dostupnější i pro drobnější akcionáře. Zároveň společnost oznámila, že z funkce šéfa představenstva odstoupí zakladatel technologického gigantu Oracle a jedenáctý nejbohatší člověk na světě Larry Ellison, uvedla agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Nabíjení doma se vyplácí

První měsíce po převzetí vozu jsem si připadal trošku jako dealer - každý se chtěl svést, vyzkoušet zrychlení a autonomní řízení. A neustále jsem zodpovídal nejrůznější dotazy. K nejčastějším patřily: Kolik to dojede? Kolik bude stát nová baterie? A jak dlouho se nabíjí?

Musím tedy zmínit i teď, že dojezd se velice liší dle druhu jízdy, kde celková průměrná spotřeba u mého vozu je 16,9kWh/100km, v letním období je to cca 15,3kWh/100km a v zimním 18,5kWh/100km, kde při reálné využitelnosti baterie cca 70kW je dojezd vozidla 460km v létě a 380km v zimě (pří průměrném rozložení 70 % okresky a 30 % dálnice).

Nabíjení je průměrně 90 % doma a 10 % veřejné nabíjecí stanice, které ale téměř ve všech případech využívám jejich pozice u obchodních domů či odpočívadel, kdy nabíjím pouze po dobu kdy jsem v obchodě. Doma auto připojím do 3fázové zásuvky (při 16ti ampérech se dobíjí 70km za hodinu, při stažení na 5 ampér se dobíjí cca 22km za hodinu, kde pomalého nabíjení využívám při slunečných dnech, kde nabíjím přímo z fotovoltaiky v místě bydliště).

Pro ověření životnosti baterie jsem neprováděl žádné složité měření či zkoušky - dle ukazatele předpokládaného dojezdu při 90% nabití a jeho porovnáním v době zakoupení a po 2 letech užívání a najetí 80 tisících kilometrech vychází stav pokles kapacity baterie o 6 %. Tato hodnota je ale ovlivněna celkovým způsobem jízdy i volbou typu pneumatik, který má vliv na dojezd vozidla.

Servis? Není třeba

Návštěvy servisu s vozidlem nejsou nijak časté. První byla sice hned po převzetí vozidla, kdy docházelo k vypínání rekuperace, což bylo způsobeno paradoxně pouze jen nakřivo osazeným volantem. Další návštěva bylo po sražení srnečka (nasazení vypadlých čidel v předním nárazníku a jeho lehké srovnání - cena opravy 3100 korun).

Bill Gates

Musk se pohádal s Gatesem kvůli akciím Tesly. V sázce jsou stamiliony dolarů

Dvojice miliardářů se pohádala prostřednictvím SMS zpráv. Důvod? Gatesova sázka proti růstu akciím Muskovy společnosti Tesla.

Přečíst článek

Následovala výměna předních horních ramen při cca 60 tisících kilometrech (vrzání při zatáčení, výměna v záruce).

Na doporučenou servisní prohlídku (ano, Tesla má pouze doporučené prohlídky, ne povinné jako u spalovacích vozidel omezených nájezdem či časovým intervalem) jsem se odhodlal po nájezdu 75 tisíc kilometrů. Došlo ke kontrole brzdové kapaliny, výměně kabinových filtrů klimatizace a výměně spodních ramen předních kol, která ale byla v záruce. Celková cena prohlídky činila 3500 korun.

Úspora 100 tisíc korun ročně

Vlastní provoz elektromobilu je výrazně levnější než i jeho benzínových předchůdců. Vyšší pořizovací cena elektroautomobilu se tak vrátí levnějším provozem. Při ročním nájezdu 40 tisíc kilometrů je úspora okolo 100 tisíc korun. To však platí pro ceny před skokovým zdražením pohonných hmot a elektrické energie.

Ještě zajímavější pak je spojení vlastnictví elektroauta a fotovoltaické elektrárny, díky němuž lze ještě výrazněji snížit náklady na dobíjení vozidla (viz graf).

Spotřeba elektřiny při dobíjení Tesly Pramen: výpočet Jana Shejbala

Je patrné, že při ideálním stavu lze pokrýt celkovou potřebu elektřiny vozu pouze z vlastních zdrojů od dubna do října, ještě zajímavější to bude, až budou elektroauta schopna dodávat elektřinu zpětně do sítě (nabít, když svítí slunce, a vybíjet, když nesvítí a není potřeba jezdit).

Na závěr bych rád zmínil výhodu pravidelné aktualizace vozu na dálku připojením vozidla k wi-fi, přes které se auto stále vylepšuje a postupem času umí víc věcí. Od více her až po efektivnější vyhřívání či aktualizace map, přidání možnosti sledovat filmy na Netflixu.

Generální ředitel Kia Czech Arnošt Barna

Šéf Kia Barna: Česko je automobilovou velmocí, ale v oblasti podpory elektromobility má velké rezervy

Buď budete stále dohánět zpřísňující se limity, nebo to naopak pojmete jako příležitost. Tak se na obrovský tlak, pod který se kvůli ekologii dostal automobilový průmysl, dívá generální ředitel Kia Czech Arnošt Barna. Korejská automobilka si evidentně vybrala druhou cestu. Za 13 let tak už v Evropě nebudou prodávat jiné vozy než s elektrickým pohonem, o deset let později už má jít o uhlíkově neutrální firmu.

Přečíst článek

Nevýhod u Tesly moc není. Připomněl bych až zbytečná upozornění na chodce nebo normálně jedoucí cyklisty a vyjíždění z pruhů. To je na českých silnicích plných vyjetých kolejí docela časté. Další zlepšení by si zasloužilo i „autonomní“ řízení, které je v současné době nejlépe využitelné na větších silnicích a dálnicích.

Tesla 3 LRAWD

  • - elektromobil používán jako služební vůz
  • - pořízení duben 2020, cena vozu 1,2 milionu korun bez DPH
  • - průměrná roční spotřeba elektroautomobilu je 16,9kWh / 100 km
  • - průměrný roční nájezd 40 tisíc kilometrů

Výroba automobilů

Krize v autoprůmyslu se zmírňuje. Čipů přibývá, ale výrobci ještě nemají vyhráno

Krize v autoprůmyslu, kterou způsobil dlouhodobý nedostatek čipů, zmírňuje. Firmy jako Mercedes Benz, Daimler Truck a BMW mají momentálně dostatek high-tech komponentů, které jim umožňují vyrábět na maximální kapacitu. Výrobci ale ještě nemají vyhráno, uvedla agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Elektromobil, ilustrační foto

Dalibor Martínek: Evropa si zničí autoprůmysl kvůli nesmyslnému boji za klima

Letos jsme doma topili až do května. Byla kosa. Topím plynem, ruským. Jiný nemáme. V jiné roky vypínám topení začátkem dubna. Faktura za plyn byla letos výživná. I nárůst záloh. Inflace se na mě již podepisuje. Asi na každém z nás. Máme před sebou těžké měsíce.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme