Zkrachovalý výrobce elektrického „prasete“ dluží kolem 20 milionů

Pohledávky v celkové výši 23 milionů korun přihlásili věřitelé do konkurzu na majetek společnosti Čezeta Motors, která v Prostějově vyráběla elektrické skútry Čezeta a kvůli milionovým dluhům je od února 2021 v insolvenčním řízení.
Hodnota majetku společnosti Čezeta Motors činí necelých 100 tisíc korun, jak vyplývá z insolvenčního rejstříku. Soud o prohlášení konkurzu rozhodl loni v červenci krátce poté, co se k insolvenčnímu návrhu na firmu Čezeta Motors připojil i druhý ze dvou jejích jednatelů Daniel Gašpar. Ten se předtím snažil pro předluženou společnost najít investory.
Insolvenční správce popřel pohledávky v hodnotě pět milionů korun. Ze soupisu majetku Čezeta Motors vyplývá, že její movitý majetek má hodnotu necelých 49 tisíc korun a dalších 51 tisíc korun měla zkrachovalá firma na svých účtech. „Uspokojení věřitelů tak lze pravděpodobně očekávat v nižších jednotkách procent,” upozornil insolvenční správce společnosti Čezeta Motors Michael Šefčík.
Cyklisté v německé metropoli řeší podobný problém jako motoristé s parkováním, na vytížených místech totiž není snadné odstavit kolo. Stojany často blokují vraky jízdních kol, které byly ponechány svému osudu. V celém hlavním městě jich jsou tisíce. Berlín proto s příchodem nového roku zintenzivnil snahu tyto bicykly z ulic odstranit, i tak ale může jejich odklizení trvat měsíce.
Berlín čelí invazi cyklovraků. Odklizení odhozených bicyklů trvá měsíce
Enjoy
Další peníze bude zřejmě možné získat z případného prodeje ochranných známek Čezeta, jejichž celkovou účetní hodnotu insolvenční správce odhadl na 3,5 milionu korun. Nemovitý majetek firma Čezeta Motors nevlastní, v Prostějově elektrické skútry montovala v pronajatých prostorách. „Podnik není reálně provozován, a nelze jej tedy žádným způsobem využít,” podotkl správce.
Insolvenční návrh na sebe předloni v únoru podala sama firma Čezeta Motors, jejímž jednatelem a majoritním vlastníkem je Neil Eamonn Smith. Soudu Smith navrhl prohlášení konkurzu na majetek Čezety Motors. Gašpar ale spolu se dvěma věřiteli delší dobu oponovali, že insolvenční řízení není nutné, jelikož jednomu z věřitelů se podařilo od investorů získat pro tento projekt 6,5 milionu korun. Podmínkou pro převod peněz byla dohoda se Smithem. Z tohoto záměru ale nakonec sešlo a soud prohlásil konkurz.
V současnosti chybí celá řada primárních surovin nutných na výrobu baterií do elektrovozů, jako jsou nikl, kobalt či nikl. To může přechod k čistší mobilitě výrazně prodražit a zpomalit, míní finanční ředitel Volkswagenu.
Jestli se bojíme zákazu spalovacích motorů? Problémem budou baterie pro elektrovozy, varuje manažer VW
Leaders
Smith v únoru 2021 podání insolvenčního návrhu na Čezeta Motors zdůvodnil tím, že se firmě nepodařilo najít kupce a majitelé nebyli ochotni vložit dostatečnou hotovost pro další pokračování činnosti. Firma se dostala do platební neschopnosti a přerušila produkci. Za léta 2018 a 2019 vykázala dohromady prodělek přes 21 milionů korun.
Čezeta Motors zhruba před deseti lety přišla s prototypem elektrického skútru, který vycházel ze slavného „prasete” vyráběného továrnou ČZ v 50. a 60. letech. V letech 2018 až 2020 vyrobila první sérii 60 skútrů typu 506, které vyvezla do deseti zemí v Evropě. V roce 2018 společnost Crowdberry vybrala pro firmu 20 milionů korun na zahájení sériové výroby. Elektrické motorky v areálu Wikov v Prostějově montovala desítka zaměstnanců. Plány na expanzi počítaly až s 50 zaměstnanci a výrobou 2000 strojů ročně.
Firmu J.O. Investment z kauzy údajných investičních podvodů za 2,4 miliardy korun poslal Městský soud v Praze do konkurzu. Vyplývá to z informací v insolvenčním rejstříku, na které jako první upozornil server Seznam Zprávy.
Z lidí vylákali miliardy a spadli do konkurzu
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.