Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Berlín čelí invazi cyklovraků. Odklizení odhozených bicyklů trvá měsíce

Berlínské hlavní nádraží čelí invazi cyklovraků
iStock

Cyklisté v německé metropoli řeší podobný problém jako motoristé s parkováním, na vytížených místech totiž není snadné odstavit kolo. Stojany často blokují vraky jízdních kol, které byly ponechány svému osudu. V celém hlavním městě jich jsou tisíce. Berlín proto s příchodem nového roku zintenzivnil snahu tyto bicykly z ulic odstranit, i tak ale může jejich odklizení trvat měsíce.

Reklama

Jedním z nejproblematičtějších míst v Berlíně je hlavní železniční nádraží. „Pro ty, co jezdí na kole, je to mrzuté, protože řada stojanů je dlouhodobě blokována,” uvedla radnice berlínské části Mitte (Střed) o situaci u hlavního nádraží. Kapacita stojanů zde nestačí, lidé proto kola zamykají k zábradlí, pouličnímu osvětlení, ke stromům nebo k bezpečnostnímu hrazení. Kol je zde tolik, že tvoří překážky i pro chodce.

Berlínské hlavní nádraží se tak stalo místem, kde radnice začala s novoročním úklidem. Soustředí se ale také například na rušnou ulici Turmstrasse ve čtvrti Moabit, kde je o volné stojany rovněž nouze. Podle aktuálních údajů, které jsou z roku 2021, evidovala jen městská část Mitte na 900 kolovraků.

Bike sharing v Praze

Byznys za maskou sdílení

Sdílená ekonomika má svět zachránit před nedostatkem zdrojů a plýtváním. Ve skutečnosti jde o byznys, který za image bohulibé činnosti schovává mnoho problémů.

Přečíst článek

Úklid ulic od vraků trvá měsíce

Odstraňování nepoužívaných kol ale nebývá rychlou akcí. Běžně trvá několik měsíců, než kolo skutečně zmizí. Důvodem jsou procesní postupy, kdy městský úřad musí nejdříve možné majitele vyzvat, aby kola odstranili. Pracovníci úřadu proto na trosky kol rozvěšují výzvy s třítýdenní lhůtou k odklizení. „Při nečinnosti bude kolo po dané lhůtě odstraněno,” uvádějí oznámení, která město na kola umísťuje.

Výzva rovněž upozorňuje na to, že náklady na odstranění kol mohou být vymáhány a že těm, kdo vrak bicyklu na místě zanechali, hrozí ještě pokuta. Úklid to ale nijak neurychlí, neboť je prakticky nemožné zjistit, kdo se takto kola zbavil. I po uplynutí zmíněné lhůty není možné počítat s rychlým odstraněním kola, protože město jejich odvoz organizuje jen několikrát ročně.

Kola schopná provozu jdou do dražby

Vraky kol netrápí jen městské pozemky, ale i ty soukromé, kde je však úklid rychlejší. Německá železniční společnost Deutsche Bahn ze stanic městské dráhy S-Bahn odstraňuje kola zhruba po měsíci. Nejdříve musí být jasné, že kolo na místě stojí bez povšimnutí nejméně 14 dní, další dva týdny pak případní majitelé dostanou lhůtu na to, aby si bicykly odvezli. Ročně je takto z berlínských stanic S-Bahn odstraněno okolo 200 kol, ke kterým se nikdo nehlásí. Část z nich, která jsou ještě provozuschopná, nabízejí DB v dražbách. Dráhy uvádějí, že v Berlíně využívají především místní aukce, loni ale začaly používat i aukční portál pro zapomenuté věci, o které bývalí majitelé zájem nemají. Další dražba takovýchto věcí, které lidé nechali třeba na letišti, se koná na počátku února.

Řada vraků kol je také na pozemcích, ve sklepech a v podzemních garážích nájemních bytových domů. Náklady na jejich odstraňování tak majitelé domů rozpočítávají na nájemníky. V Berlíně rovněž působí několik firem, které se snaží zničeným a zapomenutým kolům vdechnout nový život. Takové firmy nabízejí, že kola ze sklepů zdarma odvezou.

Food box, krabice na jídlo

Hospodští v Sasku brečí kvůli povinným obalům. Po covidu a inflaci další rána

Německo je známo tím, že má důkladná pravidla skoro na všechno. Vláda od ledna omezuje jednorázové obaly a hospodští musejí nabízet opakovaně použitelné.

Přečíst článek

Němce letos čeká hospodářský pokles. Loni i přes dopady války na Ukrajině ekonomika rostla o 1,9 procenta

Hrubý domácí produkt (HDP) Německa se loni i přes dopady ruské invaze na Ukrajinu zvýšil o 1,9 procenta. Vyplývá to z předběžných výsledků Spolkového statistického úřadu. Na letošní rok vláda i ekonomové počítají s hospodářským poklesem.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme