Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Výjimečný rok pro Budvar. Hlásí rekordy a investuje stamiliony

Linka na stáčení plechovek budějovického Budvaru
ČTK
 ČTK

Budějovický Budvar měl loni čistý zisk 361 milionů korun, oproti roku 2023 byl o 22,9 procenta vyšší. Tržby z prodeje výrobků a služeb meziročně stouply o 8,58 procenta na rekordních 3,67 miliardy korun. Pivovar měl loni také rekordní výstav, uvařil 1,928 milionu hektolitrů piva, což je meziroční zvýšení o 3,36 procenta. Vyplývá to z výroční zprávy.

Loni se dařilo Budvaru zvýšit objem prodeje v zahraničí, kam vyváží 72 procent celkové produkce, i na domácím trhu. Export loni vzrostl o čtyři procenta na 1,39 milionu hektolitrů piva a tvořil pivovaru hlavní nárůst objemů prodejů a tržeb. Prodej piva posílil pivovar nejen na svých tradičních a důležitých trzích, jako jsou Německo, Polsko, Slovensko či Británie, ale prosadil se i na Novém Zélandu nebo Kambodži. Pivo vyváží do sedmi desítek zemí na světě. Na tuzemském trhu Budvar meziročně zvýšil objem prodeje o 1,7 procenta.

„Loňský rok byl z pohledu stability výjimečný, neměli jsme žádné zásadní výpadky. Už dříve jsme opustili ruský trh, ale ten jsme dokázali nahradit novými prodeji jinde. Na každém trhu má naše značka jinou výchozí pozici, všude ale chceme Budvar prezentovat jako prémiové pivo s jedinečným charakterem. Díky širokému portfoliu se nám daří nacházet zajímavé obchodní příležitosti, oslovovat nové partnery doma i v zahraničí, a zároveň posilovat ty stávající. A důležité je, že se nám to daří i na trzích, kde spotřeba piva v posledních letech stagnuje nebo klesá,“ sdělil dříve ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Plzeňský prazdroj školí zahraniční výčepní

Pěna a říz. Dobré české pivo vám načepují i v Ulánbátaru

Češi při svých prázdninových cestách za hranice nejvíce postrádají chleba a pivo. Díky tapsterům, výčepním proškoleným v Plzeňském Prazdroji, si mohou pivaři svůj nápoj v náležité kvalitě dopřát v několika stovkách podniků v Evropě i ve světě. Data navíc ukazují, že tapsteři díky získaným znalostem dokážou do „svých“ hospod přitáhnout další hosty a zvýšit prodeje i o desítky procent.

Přečíst článek

Celkově náklady na provoz podniku stouply meziročně o 5,03 procenta. „V oblasti materiálu a energie jsme zaznamenali meziroční pokles o 0,85 procenta, jde o 14 milionů korun. Nárůst nákladů na služby je způsoben zejména zvýšením nákladů na podporu prodeje o 44 milionů korun. Dále také došlo ve srovnání s loňským rokem k nárůstu nákladů na IT o 25 milionů korun, nákladů na marketing o 18 milionů korun, nákladů na přepravu o 14 milionů a na údržbu o 14 milionů korun,“ uvedl ve výroční zprávě Dvořák. Počet zaměstnanců loni klesl z 627 na 617.

Podnik loni investoval do rozvoje 182 milionů korun. Letos se v investicích zaměřil na zařízení a technologie, které přinesou energetické úspory. Letos v areálu instalují fotovoltaickou elektrárnu, která by měla pokrýt deset procent spotřeby energie, investice přesáhne 50 milionů korun. Dále plánují bioplynovou stanici, která bude odpadní vodu přeměňovat na elektrickou energii a mělo by to pokrýt dalších deset procent spotřeby energie. Tento projekt se zatím připravuje, podnik má studii proveditelnosti. Podle odhadů by se náklady mohly pohybovat kolem 100 milionů korun. Další projekty v horizontu dvou až tří let jsou v přípravné fázi. Podnik chce obnovit technologii lahvových linek 1 a 2 z roku 2005.

Budějovický Budvar, ilustrační foto

Exotika prahne po českém pivu. Zisk Budvaru je meziročně o polovinu vyšší

Loni se Budějovický budvar prosadil nově v Kongu a Jihoafrické republice. Export do Afriky se pozitivně projevil na výsledcích národního pivovaru.

Přečíst článek

Od klobás a piva ke krizi a zpět. Jak se změnil život stánkaře po pandemii

Pivo, klobása a dlouhá fronta návštěvníků, tak vypadalo podnikání Antonína Závozdy na festivalech a poutích před rokem 2020. Pak přišla pandemie,  produkce zavřely a on musel přežít bez stánku i bez příjmů. Dnes se sice znovu točí pivo ze sudů pod baldachýnem, ale podmínky nejsou, jaké bývaly. V seriálu Obyčejná práce přinášíme příběh malého podnikatele, kterému koronavirová doba převrátila živobytí naruby.

Přečíst článek

Pivovar Bernard loni vystavil 419 tisíc hektolitrů piva

Češi přecházejí z alkoholického piva na nealko

České pivovary loni pro český i zahraniční trh uvařily téměř 20,9 milionu hektolitrů piva, což je o 4,2 procenta více než v roce 2023. Hlavními důvody nárůstu byly větší vývoz piva a zvyšující se obliba nealkoholického piva, která se promítla do tuzemských prodejů. Naopak opět klesla průměrná spotřeba alkoholického piva na obyvatele, loni činila 126 litrů, tedy o dva litry méně než v roce 2023. V porovnání s posledním předcovidovým rokem 2019 byla spotřeba o 16 litrů nižší, uvedl Český svaz pivovarů a sladoven. Výsledky podle něj ale ukazují, že české pivovarnictví po letech ekonomického útlumu začíná mírně ožívat.

Přečíst článek

Německé pivovary ztrácejí pozice, z největších rostě pouze Bitburger

Německý pivní trh chřadne, sílí naopak pivovary z Ruska

Německé pivovary ztrácejí pozice mezi největšími světovými producenty piva. Informovala o tom agentura DPA, která se odvolává na data největšího světového obchodníka s chmelem BarthHaas. Největších 40 pivovarů na světě loni vyrobilo téměř 164 miliard litrů piva, což představuje meziroční pokles o 0,6 procenta. V žebříčku se udrželo šest německých výrobců.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme