Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Od klobás a piva ke krizi a zpět. Jak se změnil život stánkaře po pandemii

Od klobás a piva ke krizi a zpět. Jak se změnil život stánkaře po pandemii
iStock
Michal Nosek

Pivo, klobása a dlouhá fronta návštěvníků, tak vypadalo podnikání Antonína Závozdy na festivalech a poutích před rokem 2020. Pak přišla pandemie,  produkce zavřely a on musel přežít bez stánku i bez příjmů. Dnes se sice znovu točí pivo ze sudů pod baldachýnem, ale podmínky nejsou, jaké bývaly. V seriálu Obyčejná práce přinášíme příběh malého podnikatele, kterému koronavirová doba převrátila živobytí naruby.

Když se řekne festival, většina lidí si vybaví hudbu, davy lidí a frontu na klobásu, pečený hermelín, či párek v rohlíku. Pro Antonína Závozdu to ale znamená hlavně práci. A kdysi i jistý výdělek. Více než deset let brázdil republiku se svým pojízdným stánkem, prodával grilované klobásy, točil pivo a těšil se na každou sezonu.

„Do roku 2019 to byla zlatá léta,“ vzpomíná. „Festivaly, poutě, městské slavnosti. Od května do září jsme byli na cestách, někdy i čtyři a víc akcí za měsíc. Lidi utráceli, nikdo neřešil, kolik co stojí,“ říká s tím, že tržby se dostávaly až ke stu tisíc za den.

Pak ale přišel březen 2020. Festivaly byly zrušené, trhy pozastavené. „V jednu chvíli jsem měl naskladněné sudy a maso a za tři dny přišel zákaz akcí. Všechno šlo do stoupy,“ říká. Náklady běžely dál, splátky za dodávku, sklad, mrazák, ale příjem žádný. Stát sice nabídl kompenzace, ale podle Tondy to nestačilo. „Pro někoho pár tisíc, pro mě skoro ztracený rok.“

Koňská farma

Obyčejná práce: Práce u koní je výjimečná, ale stále dražší, říká farmářka

S příchodem jara se život na koňských farmách opět naplno rozbíhá. Po zimní pauze přichází čas intenzivní práce. „Teplé dny přinášejí nejen radost, ale i zodpovědnost. Připravit koně na novou sezónu a zároveň se vyrovnat s výzvami, které dnešní farmaření přináší,“ říká Bára Kottová u ohrady své farmy ve středních Čechách.

Přečíst článek

Druhá rána přišla po pandemii. Akce se sice vrátily, ale něco bylo jinak. „Lidi utrácejí opatrněji. Místo dvou piv si dají jedno, ke klobáse vezmou vodu z batohu,“ popisuje. Navíc vzrostly ceny surovin, pronájmy míst na festivalech i doprava. „Dřív jsem na menší akci vydělal 20 tisíc za víkend. Teď jsem rád za polovinu, ale postupně se to zlepšuje,“ říká s tím, že hlavní bylo nějak přežít temné doby.

Antonín ale podnikání nevzdal. Investoval do nového vybavení, zkusil i menší farmářské trhy a začal spolupracovat s místními pivovary. „Je to jiná doba, ale pořád mě to baví. Musel jsem se přizpůsobit, zmenšit porce, víc kalkulovat. Ale když slyšíte, jak někdo řekne: ‚To pivo je výborný‘, hned víte, proč to děláte,“ uzavírá.

Sedlák Zdeněk Burda

Sezóna samosběru je v plném proudu. Česnek z Číny je koncentrovaný jed, říká farmář

Samosběr jahody, hrášku a česneku. To je předprázdninová zábava pro ty, kteří chtějí čerstvé suroviny za příznivé ceny. V seriálu Obyčejná práce na webu newstream.cz přinášíme přehled aktuální situace. 

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Hospodský kvíz přitahuje k pivu i studentka

Obyčejná práce: Chytrý kvíz změnil zábavu v hospodách, říká moderátorka o soutěži, která přišla z Brna

Přečíst článek
Doporučujeme