Od klobás a piva ke krizi a zpět. Jak se změnil život stánkaře po pandemii

Pivo, klobása a dlouhá fronta návštěvníků, tak vypadalo podnikání Antonína Závozdy na festivalech a poutích před rokem 2020. Pak přišla pandemie, produkce zavřely a on musel přežít bez stánku i bez příjmů. Dnes se sice znovu točí pivo ze sudů pod baldachýnem, ale podmínky nejsou, jaké bývaly. V seriálu Obyčejná práce přinášíme příběh malého podnikatele, kterému koronavirová doba převrátila živobytí naruby.
Když se řekne festival, většina lidí si vybaví hudbu, davy lidí a frontu na klobásu, pečený hermelín, či párek v rohlíku. Pro Antonína Závozdu to ale znamená hlavně práci. A kdysi i jistý výdělek. Více než deset let brázdil republiku se svým pojízdným stánkem, prodával grilované klobásy, točil pivo a těšil se na každou sezonu.
„Do roku 2019 to byla zlatá léta,“ vzpomíná. „Festivaly, poutě, městské slavnosti. Od května do září jsme byli na cestách, někdy i čtyři a víc akcí za měsíc. Lidi utráceli, nikdo neřešil, kolik co stojí,“ říká s tím, že tržby se dostávaly až ke stu tisíc za den.
Pak ale přišel březen 2020. Festivaly byly zrušené, trhy pozastavené. „V jednu chvíli jsem měl naskladněné sudy a maso a za tři dny přišel zákaz akcí. Všechno šlo do stoupy,“ říká. Náklady běžely dál, splátky za dodávku, sklad, mrazák, ale příjem žádný. Stát sice nabídl kompenzace, ale podle Tondy to nestačilo. „Pro někoho pár tisíc, pro mě skoro ztracený rok.“
S příchodem jara se život na koňských farmách opět naplno rozbíhá. Po zimní pauze přichází čas intenzivní práce. „Teplé dny přinášejí nejen radost, ale i zodpovědnost. Připravit koně na novou sezónu a zároveň se vyrovnat s výzvami, které dnešní farmaření přináší,“ říká Bára Kottová u ohrady své farmy ve středních Čechách.
Obyčejná práce: Práce u koní je výjimečná, ale stále dražší, říká farmářka
Enjoy
Druhá rána přišla po pandemii. Akce se sice vrátily, ale něco bylo jinak. „Lidi utrácejí opatrněji. Místo dvou piv si dají jedno, ke klobáse vezmou vodu z batohu,“ popisuje. Navíc vzrostly ceny surovin, pronájmy míst na festivalech i doprava. „Dřív jsem na menší akci vydělal 20 tisíc za víkend. Teď jsem rád za polovinu, ale postupně se to zlepšuje,“ říká s tím, že hlavní bylo nějak přežít temné doby.
Antonín ale podnikání nevzdal. Investoval do nového vybavení, zkusil i menší farmářské trhy a začal spolupracovat s místními pivovary. „Je to jiná doba, ale pořád mě to baví. Musel jsem se přizpůsobit, zmenšit porce, víc kalkulovat. Ale když slyšíte, jak někdo řekne: ‚To pivo je výborný‘, hned víte, proč to děláte,“ uzavírá.
Samosběr jahody, hrášku a česneku. To je předprázdninová zábava pro ty, kteří chtějí čerstvé suroviny za příznivé ceny. V seriálu Obyčejná práce na webu newstream.cz přinášíme přehled aktuální situace.
Sezóna samosběru je v plném proudu. Česnek z Číny je koncentrovaný jed, říká farmář
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.