Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Staropramenu rostou tržby i zisk. Jen piva prodal méně

Pivovarům Staropramen rostou tržby
ČTK
 ČTK

Skupina Pivovary Staropramen měla vloni dobrý rok. Přes pokles domácí poptávky se jí dařilo vyvážet více piva, celkově tak příjmy skupiny rostly.

Společnost Pivovary Staropramen loni meziročně zvýšila čistý zisk o 81 milionů korun na 929 milionů. Firmě také dál rostly tržby, loni stouply o šest procent na 4,98 miliardy korun. Prodej piva ale klesl. Celkem Pivovary Staropramen prodaly v loňském roce 2,74 milionu hektolitrů piva, meziročně o 66 tisíc hektolitrů méně, uvedla společnost. Pokles byl podle pivovarů způsobený nižším prodejem na tuzemském trhu, zatímco odbyt v zahraničí rostl.

Naší společnosti se i loni dařilo vypořádat se s nepříznivou situací na trhu ovlivněnou navýšením DPH na čepované pivo a změnami spotřebitelského chování a potvrdit silné postavení na domácím i zahraničních trzích,“ uvedl finanční ředitel společnosti Nemanja Vidović. Na přímých a nepřímých daních Staropramen loni odvedl státu podle firmy 699 milionů korun.

Hrubý provozní výsledek EBITDA dosáhl 693 milionů, a byl tak o 295 milionů vyšší oproti předchozímu roku. Pivovarům Staropramen se loni rovněž podařilo dosáhnout provozního zisku 122 milionů korun. V roce 2023 byla společnost v provozní ztrátě 165 milionů.

Předsedové vládních stran Vít Rakušan a Petr Fiala na pivu

Stanislav Šulc: Pivní memorandum aneb A na to se napijem

Měla to být zásadní schůzka, na níž se lídři bývalé vládní pětikoalice měli shodnout na povolebním postupu. Minule jim to vyšlo, díky čemuž vznikla vláda Petra Fialy. Aktuální, nutno dodat předvolební, situace zatím žádným velkým gestům nenahrává. A navíc ani jeden z lídrů nepřišel. A tak si na schůzce Spolu a STAN jejich šéfové slíbili, že po volbách chtějí spolupracovat. A stvrdili to symbolickým přiťuknutím půllitry ležáku.

Přečíst článek

Doma klesá spotřeba

Na domácím trhu prodal Staropramen asi 1,9 milionu hektolitrů piva, což je meziroční pokles o 4,3 procenta. Naopak exportu se dařilo. Na zahraniční trh putovalo celkem 846 tisíc hektolitrů, tedy o 2,5 procenta více než v roce 2023. Nejvíce piva směřovalo na Slovensko a do Německa, Švédska, Polska nebo Maďarska. Staropramen dodává svá piva do více než 30 zemí, včetně například Mongolska nebo Islandu.

Průzkumy uvádějí, že Češi stále častěji pijí nealkoholická piva. Například z průzkumu Českého svazu pivovarů a sladoven vyplývá, že nealkoholické pivo si alespoň občas dopřeje 85 procent dospělých Čechů a pravidelně si ho dá 60 procent z nich. Nealkoholického piva a jeho ochucených variant loni pivovary uvařily celkem 1,613 milionu hektolitrů, oproti roku 2019 je to víc než dvojnásobek.

Na trend reagoval i Staropramen a v loňském roce představil několik nealkoholických novinek, například nealkoholickou variantu irského piva Guinness. Na trh vstoupil také nový Staropramen Extra Chmel a Ostravar Desítka.

Pivo se z běžného nápoje stává přepychem

Prazdroj mění ceník. Která piva zdraží

Po dvou letech mění Plzeňský Prazdroj ceník. Od října zdraží část portfolia značek Kozel, Radegast, Master či Primus. Plzně ani „desítky“ Gambrinus se zdražení netýká.

Přečíst článek

Chystá se zdražení?

Staropramen naposledy zdražil svá piva loni od 1. ledna, kdy zvýšil ceny baleného piva v průměru o pět procent a čepovaného o 3,2 procenta. Plány a strategii na příští rok společnost teprve chystá, další úpravu cen piv prozatím neoznámila.

Pivovary Staropramen na českém trhu kromě českých piv značek Staropramen, Braník, Ostravar nebo Mustang nabízí také belgická piva Stella Artois, Hoegaarden a Leffe. Od roku 2021 prodává i irská piva Guinness a Kilkenny. Loni také Staropramen zásoboval obě arény v Praze a Ostravě během mistrovství světa v hokeji.

Pražská burza cenných papírů

Pražská burza pokračuje v poklesu. Obchody v týdnu pokořily rekord

Všechny seance uplynulého týdne burza ukončila v záporném teritoriu. Od úterý do čtvrtka byla přitom patrná silná aktivita investorů, a to především u akcií ČEZ.

Přečíst článek

Miliardový pivní byznys

Růst tržeb za loňský rok už oznámily podobně jako Staropramen i další velké pivovary v Česku. Plzeňský Prazdroj loni zejména díky rostoucímu exportu zvýšil meziročně tržby o 6,7 procenta na 23 miliard korun. Čistý zisk ale Prazdroji klesl o 0,8 procenta na 5,9 miliardy. Vývoz firmě loni vzrostl o desetinu na 1,97 milionu hektolitrů a prodeje v Česku zůstaly na 7,3 milionu hektolitrů.

Budějovický Budvar měl loni čistý zisk 361 milionů, oproti roku 2023 o 22,9 procenta vyšší. Tržby stouply o 8,58 procenta na rekordních 3,67 miliardy. Pivovar měl loni také rekordní výstav, uvařil 1,928 milionu hektolitrů piva. Pivovar Svijany zvýšil loni tržby o 13,8 procenta na asi 992 milionů. Na trh dodala firma rekordních 727.919 hektolitrů piva.

České pivovary loni pro český i zahraniční trh uvařily téměř 20,9 milionu hektolitrů piva, o 4,2 procenta více než v roce 2023. Průměrná spotřeba alkoholického piva na obyvatele v roce 2024 činila 126 litrů, tedy o dva litry méně než v roce 2023.

Inflace brzdí. A pivo stojí míň než před rokem

Zatímco inflace v červenci klesla na 2,7 %, ceny potravin dál stoupají. Vejce, mléko a káva zažívají raketový růst. Mírné zlevnění energií ale ulevilo domácím rozpočtům.

Přečíst článek

Učitelům vzrostou platové tarify o sedm procent

Dalibor Martínek: Nenasytní učitelé. Platy jim rostou, nestačí jim to

Ne rozšíření Dukovan. Ani výstavba dálnic, ani bydlení. Dokonce ani ne valorizace důchodů. Klíčovým tématem Česka je růst platů učitelů. Kupodivu nejde o vzdělávání našich dětí a posouvání Česka vpřed v soutěži národů. Jde prostě a jenom o ty platy. Že prý když budou vyšší platy, děti budou chytřejší.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme