Reklama

Škodovce klesl v pololetí odbyt nejvíce z celé skupiny Volkswagen

Výroba Škoda Fabia v mladoboleslavském závodu
Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto za první pololetí dodala zákazníkům v celém světě 360 600 aut, což je meziroční pokles o 30 procent. Propad odbytu vozidel české automobilky je za pololetí nejhlubší ze všech značek, o kterých skupina Volkswagen samostatně informuje. Celé skupině v prvním pololetí klesl celosvětový odbyt o 22,2 procenta na 3,88 milionu vozů, uvedl Volkswagen.

Reklama

Za druhé čtvrtletí Škoda svým zákazníkům dodala 174 400 aut, což je meziroční propad o 34,4 procenta. Červnový odbyt pak činil 66 tisíc aut a proti stejnému měsíci loni byl nižší o 26,6 procenta.

Podle člena představenstva Škody Martina Jahna stojí za poklesem nedostatek kabelových svazků kvůli výpadku jejich výroby na Ukrajině vyvolanému válečným konfliktem a také přetrvávající nedostatek čipů z Číny po lockdownu v Šanghaji. „Poptávka po našich vozech přitom neklesá a jsme v podstatě vyprodaní na dlouho dopředu. Tomu odpovídají i dlouhé čekací lhůty na naše vozy,“ řekl. 

Co se celého pololetí týče, druhý největší procentní propad odbytu ze skupiny Volkswagen registruje značka Seat/Cupra, kde odbyt proti loňskému prvnímu pololetí klesl o 27,4 procenta. Následuje výrobce nákladních vozů MAN s propadem o 26,4 procenta a společnost Scania s propadem o 25,2 procenta.

Elektromobily na vzestupu

Volkswagen uvedl, že naopak o 27 procent na 217 100 v pololetí meziročně zvýšil prodej elektromobilů. Nejvýraznější procentní nárůst uvádí u Číny, kde je to přes 247 procent, prodalo se jich 63 500. V Evropě se odbyt elektromobilů ze skupiny Volkswagen zvýšil o méně než jedno procento, ve Spojených státech naopak o více než osm procent klesl. Škoda Auto odbyt elektromobilů v pololetí meziročně zvýšila o 25,5 procenta na 22 200. 

Aston Martin One-77

Aston Martin hledá záchranu u saúdského fondu, získá tři čtvrtě miliardy dolarů

Svou neutěšenou finanční situaci v podobě vysokých dluhů a nedostatku peněz na vývoj nové řady svých modelů hodlá automobilka Aston Martin vyřešit dohodou o investici se saúdskoarabským státním investičním fondem PIF. Dohoda, díky které by fond získal akcie firmy ve výši 17 procent na celkovém počtu, by výrobci luxusních vozů vynesla 772 milionů dolarů (18,8 miliardy korun), uvedla agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Podle Evropského sdružení výrobců vozidel (ACEA) se prodej aut v EU v prvním pololetí snížil o 14 procent. „Řada známých značek měla prodej menší než 80 procent loňského roku. Nejhlubší propad mělo Volvo, Fiat a Citroën. Bohužel i Škoda ztratila skoro čtvrtinu z loňského výsledku. Je evidentní, že problémy v dodavatelských řetězcích si vybírají krutou daň, primárně mezi evropskými automobilkami. Naopak třeba Kia, ale i Dacia vyrostly dvouciferným tempem,“ řekl partner společnosti EY pro automobilový průmysl Petr Knap.

Volkswagen, podobně jako mnoho dalších západních firem, v březnu výrobu i prodej v Rusku přerušil. Reagoval tím na únorovou invazi ruských vojsk na Ukrajinu.

Zveřejněné údaje Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) ukázaly, že region zaregistroval nejnižší počet nových osobních automobilů v měsíci červnu od roku 1996, bylo jich 886 510. Oproti loňskému červnu to znamenal propad o 15,4 procenta. Za prvních šest měsíců roku prodej klesl o 14 procent na zhruba 4,6 milionu vozů. Automobilový sektor v Evropě nadále sužují problémy v dodavatelských řetězcích, inflace a přetrvávající koronavirová pandemie.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme