Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Shein si chce vyšlápnout i na kosmetické giganty. Nebude to mít snadné

Shein si chce vyšlápnout na kosmetické giganty
Profimedia
Denisa Holajová

„Rtěnkový index“ funguje. Čerstvé výsledky kosmetických gigantů opět potvrzují, že v dobách, kdy jsou lidé nuceni se uskromnit, dělají si radost aspoň více či méně drobnými nákupy kosmetiky a vůní. A tak obchodníci s módou, kteří nyní čelí menší ochotě zákazníků utrácet, hledají cesty, jak si ukrojit kus i z trhu „beauty“. To ovšem platí také o úspěšném predátorovi na poli rychlé módy, čínském Sheinu.

Reklama

Největší světová kosmetická společnost L'Oréal vykázala třetí rok po sobě dvouciferný růst. Její tržby dosáhly loni 41 miliard eur, tedy přes bilion korun. „Rok 2023 byl pro skupinu velmi úspěšný. V náročném prostředí geopolitického napětí, inflačních tlaků a stagnujícího trhu s kosmetikou v Číně jsme dosáhli nejlepšího růstu za více než 20 let (s výjimkou roku 2021)," komentoval 11procentní nárůst tržeb generální ředitel Nicolas Hieronimus.

Radost zavládla také v centrále kosmetického gigantu Coty, jehož tržby za minulé čtvrtletí stouply o 13 procent, čímž překonaly odhady Wall Streetu. A Unilever, jeden z největších výrobců potravin a produktů pro péči o tělo a o domácnost na světě, ve svých výsledcích za minulý kvartál konstatoval, že růst tržeb v uplynulém období táhly prodeje kosmetiky a osobní péče, na rozdíl třeba od zmrzliny a dalších potravin.

Kosmetickou firmou, která se vyloženě veze na vlně úspěchu, je americká e.l.f. (EyesLipsFace). Minulý týden oznámila 85procentní meziroční nárůst tržeb ve svém fiskálním třetím čtvrtletí, které skončilo v prosinci, když dosáhla 270,9 milionu dolarů, tedy v přepočtu zhruba 6,77 miliardy korun. Hnací silou jejího růstu jsou nízké ceny, virální produkty a digitální marketing, zejména prostřednictvím TikToku.

Levná kosmetika z Polska se valí na Česko

Levná kosmetika z Polska se valí na Česko. Hebe je mladší sestrou Biedronky

Tuzemský trh s rychlou módou už polské řetězce ovládly, teď se snaží prorazit s kosmetikou a drogistickým zbožím. Řetězec hebe, který už má v Polsku přes 300 obchodů, se pokouší dobýt Česko. Po spuštění online obchodu nyní odstartoval expanzi do velkých obchodních center v Praze. Hebe má za sebou silnou portugalskou retailovou skupinu Jerónimo Martins, stejně jako polský hegemon na trhu s potravinami Biedronka.

Přečíst článek

Když Zara, tak i Háemko

Takovou jízdu teď mohou módní značky těm kosmetickým jen závidět. A tak hledají cesty, jak rozšířit pole působnosti. „Je stále těžší konkurovat v oblasti oblečení. Dává smysl mít další motory, které mohou pohánět růst," řekla Manola Soler z poradenské společnosti Alvarez & Marsal.

Proniknout do světa beauty se už pár let více či méně úspěšně snaží španělská módní značka Zara. Několik jejích vůní se stalo na TikToku virálními, jako třeba alternativy k luxusním parfémům Black Opium od YSL nebo Baccarat Rouge od Francise Kurkdjiana.

Se svými beauty řadami se snaží prorazit i konkurenční řetězec H&M, který letos plánuje rozšířit svoji síť několika obchodů s kosmetikou ve Skandinávii.

Jenže by to nebyl čínský Shein, aby se nesnažil porazit své konkurenty z módní branže také na tomto trhu.  V roce 2023 zaznamenal meziroční nárůst prodeje vlastní kosmetiky o více než 30 procent. 

H&M drtí dražší Zara a superlevný Shein

Ikea rychlé módy je v potížích. H&M válcují dražší Zara a superlevný Shein

Švédský oděvní gigant H&M ztrácí dech. Zatímco před deseti lety se držel na špici trhu s rychlou módou, nyní se ocitl mezi dvěma mlýnskými kameny, španělskou Zarou a čínským Sheinem. Tento týden společnost Hennes & Mauritz vyměnila generálního ředitele. Nastupující Daniel Ervér ale toužebně očekávaný svěží vítr nejspíš nepřinese, v managementu firmy sedí už 18 let.

Přečíst článek

Testování „rychlou kosmetiku“ brzdí

Jak ale upozorňují analytikové, kosmetický trh je o něco komplikovanější. Cena není tolik silným rozlišovacím faktorem. I ve své luxusnější podobě je kosmetika stále relativně dostupná. Zatímco kabelky módních domů mají cenovky v řádech desítek tisíc korun, jejich rtěnky jsou dostupné do tisícovky a parfémy v řádu tisícikorun. Ty nejmasovější produkty lze pořídit v supermarketech.

A krása se těžko chrlí rychle. „Chcete jet rychle, ale musíte brát ohled na bezpečnost výrobků a testování. V oděvech můžete produkt velmi rychle otočit. U krásy je vývojový cyklus mnohem delší,“ upozorňuje Soler. Výroba beauty řad tak může trvat měsíce ve srovnání s pouhými několika týdny u oblečení. „A spotřebitelé jsou nestálí,“ dodává Soler.

Také tolik oblíbené napodobování dražších originálů je obtížnější. Je těžké například předvídat, který parfém se stane ikonickým. „Pokud obchodníci chtějí, aby si spotřebitelé oblíbili jejich kosmetiku ve velkém, budou jim muset víc vyprávět příběhy o jednotlivých produktech, a to jak v prodejnách, tak online,” míní  britská make-up artistka a influencerka Rose Gallagher.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme