
Už se nevracejte. Umíme to líp, vzkazují Rusové západním značkám
PolitikaDíru po odchodu západních značek ruští podnikatelé zvládli rychle zalepit. A navíc se jejich náhražkám typu McDonald's či Starbucks skvěle daří.
Díru po odchodu západních značek ruští podnikatelé zvládli rychle zalepit. A navíc se jejich náhražkám typu McDonald's či Starbucks skvěle daří.
Největší prodejce rychlé módy na světě, španělská skupina Inditex, bojuje o udržení pozice. Aby ustála drtivou ofenzívu levné čínské konkurence v podobě Sheinu a Temu, rozšiřuje svoji diskontní značku Lefties. Ačkoli ta dosud nefiguruje ani mezi značkami Inditexu na jeho oficiálních webových stránkách, existuje Lefties už tři dekády. Zpočátku však fungovala jako obchod s outletovým zbožím své velké sestry Zary. Postupně se však z Lefties stala zbraň proti rychle expandujícímu Primarku a nyní i Sheinu.
„Rtěnkový index“ funguje. Čerstvé výsledky kosmetických gigantů opět potvrzují, že v dobách, kdy jsou lidé nuceni se uskromnit, dělají si radost aspoň více či méně drobnými nákupy kosmetiky a vůní. A tak obchodníci s módou, kteří nyní čelí menší ochotě zákazníků utrácet, hledají cesty, jak si ukrojit kus i z trhu „beauty“. To ovšem platí také o úspěšném predátorovi na poli rychlé módy, čínském Sheinu.
Švédský oděvní gigant H&M ztrácí dech. Zatímco před deseti lety se držel na špici trhu s rychlou módou, nyní se ocitl mezi dvěma mlýnskými kameny, španělskou Zarou a čínským Sheinem. Tento týden společnost Hennes & Mauritz vyměnila generálního ředitele. Nastupující Daniel Ervér ale toužebně očekávaný svěží vítr nejspíš nepřinese, v managementu firmy sedí už 18 let.
Americkému Fedu se ve středu podařilo na svém prosincovém zasedání rozpoutat mohutnou akciovou „rally“. Technologiemi naložený Nasdaq se tak dostal dokonce na nejvyšší úrovně od roku 2021. Podle americké centrální banky by úrokové sazby v roce 2024 mohly klesnout až o 75 bazických bodů.
Oděvní řetězce Zara a H&M předávají vládu nad světem rychlé módy čínské společnosti Shein. Jen v prvních třech čtvrtletích dosáhly tržby čínského on-line prodejce 24 miliard dolarů, čímž převálcovaly švédského rivala H&M s 16,4 miliardy za stejné období. Shein pravděpodobně také předstihne tržby Zary ze španělské skupiny Inditex ve výši 18,3 miliardy dolarů za první polovinu roku 2022, čímž se podle analytiků stane impozantní silou na trhu rychlé módy.
Módní svět si hledá cestu k napodobeninám luxusních značek. Zatímco pro současnou střední generaci znamenalo pochlubit se „fejkovou“ kabelkou dovezenou z dovolené v Itálii trhnout si ostudu, mileniálové a generace Z v tom problém nevidí. „Dupes“, neboli duplikáty, jsou pro ně levnější alternativou k prémiovým kouskům, na které (zatím) nemají peníze.
Společnost Inditex, která je mimo jiné majitelem obchodů s módou Zara, zvýšila v prvních devíti měsících fiskálního roku čistý zisk o 24 procent na 3,1 miliardy eur (75,3 miliardy korun). Pomohlo jí zvýšení cen zboží. Společnost vede prvním rokem dcera spoluzakladatele a majitele Marta Ortegová.
Amancio Ortego patří k nejbohatším mužům planety díky své firmě Inditex. Pod tu spadají slavné řetězce s rychlou módou, jako je Zara, Bershka nebo Stradivarius. V posledních letech se Ortega zaměřuje na investice do reality a nyní kupuje luxusní mrakodrap v srdci New Yorku.