Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Stavby dálnic finišují a pískovny si mnou ruce. Stavební krize se jim vyhýbá

Těžba písku roste
České štěrkopísky
Michal Nosek

V současné době chřadnoucí stavebnicví, a na něj navázené obory, nyní drží nad vodou zejména velké investice do výstavby dálnic a železnic. Stavební aktivitu má ještě podpořit úprava liniového zákona, díky které bude možné u dopravních staveb, minimálně za 7,5 miliardy, přeskočit odvolací řízení. Navíc úřady budou muset vydat stavební povolení do čtyř let od chvíle, kdy investor předložil podklady, včetně posudku EIA. 

Reklama

V současné době jsou v plném proudu práce na dálnicích, jak na severu, tak jihu země. Dostavba chomutovské dálnice v okolí Loun, a prodloužení úseků mezi Příbramí a  Pískem, či v okolí Českých Budějovic rychle pokračují. Už příští rok se díky němu prodlouží budějovická dálnice o více než 60 kilometrů. Chomutovská dálnice se má do tří let protáhnout o 33 kilometrů, čímž vznikne souvislá čtyřproudá trasa o délce téměř 80 kilometrů. V roce 2027 se pak počítá s dokončením výstavby zbývajících úseků do Karlových Varů. Podobně nadějný harmonogram. Pokud vše půjde dobře, řidiči se projedou po dálnici z Prahy až do Chomutova v roce 2028. 

Díky těmto velkým stavbám přežívájí i podniky na těžbu štěrkopísků. Pískovny proto zatím krizi nepocítily. Na maloodběratele by se pískovny totiž spolehnout nemohly, protože jich v krizi výrazně ubylo. Pískovna Velká Černoc na Lounsku se s tímto propadem vyrovnala právě díky boomu v oblasti dopravní infrastruktury a téměř nestíhá těžit. Denní objem těžby stoupl nad tisíc tun a roční produkce se pohybuje kolem 300 tisíc tun.  

Miliardář Milan Kratina: Všude v Evropě se staví lépe než v Česku

Holding Accolade investuje do výstavby průmyslových hal a pak je prodává do stejnojmenného fondu. Fond tvoří polovinu jejich byznysu, spravuje majetek v hodnotě přes třicet miliard korun a vlastní ve střední Evropě zhruba tři desítky průmyslových parků s rozlohou přes milion metrů čtverečních. A expanzi plánuje dál, Evropa průmyslové parky potřebuje. „Evropa je musí stavět, není to o tom, jestli kapacita je, nebo není. Pokud chce evropská ekonomika v celosvětovém kontextu něco znamenat, tak musí mít další výrobní prostory, další prostory pro skladování i pro prodej,“ říká miliardář a majitel skupiny Milan Kratina v rozhovoru pro Newstream.

Přečíst článek

„Od začátku roku pociťujeme, že jezdí méně menších aut a skoro žádní ‚kárkaři‘. Lidé, kteří staví nebo opravují své domy, se zřejmě rozhodli investice odložit a podobně zareagovali na krizi i některé obce či menší komerční investoři. Výstavba karlovarské a chomutovské dálnice ale mezitím nabrala nebývalé tempo a vyžaduje vysoké dodávky betonu, písku i kameniva. To nám pomáhá udržet produkci a tak to bude i v následujících letech. Už příští rok se má začít stavět dalších více než 30 kilometrů na D6 i D7, takže lenošit, a opírat se o lopaty v pískovně rozhodně nebudeme,“ těší se Martin Šindelář, vedoucí pískovny Velká Černoc, která je přirozeným dodavatelem díky své poloze. 

Na jihu je to stejné 

I mezi Příbramí a Pískem a v okolí Českých Budějovic pracují buldozery, bagry a míchačky na plné otáčky. Již příští rok se prodlouží dálnice D3 a D4 dohromady o více než 60 kilometrů. Stavba pohlcuje statisíce kubíků betonu, práce až nad hlavu tak mají i v místní pískovně Čavyně na Strakonicku, která díky své ideální poloze platí za zásadního dodavatela stavebního materiálu pro dálnice, především jemného písku do betonu. V loňském roce, kdy už se pracovalo na všech osmi nově budovaných úsecích, zde stoupla těžba na 380 tisíc tun. 

„Za letošní rok určitě dosáhneme nižšího objemu těžby, protože na stavebnictví už tvrdě dopadá krize. V pískovně to vidíme hlavně na omezené aktivitě maloodběratelů, ale i na řadě zrušených větších investičních akcích. O to významnější jsou pro nás nyní aktuální dodávky na budování dálniční sítě. Například jen na dálnici D4 v tomto období dodáváme z Čavyně každý týden 800 tun písku. Materiál slouží k výstavbě veškerých betonových prvků, zejména mostů, okružních křižovatek či nájezdů,“ říká Stanislav Kužel, vedoucí pískovny Čavyně ze společnosti České štěrkopísky. 

Vinařský dům v Kurdějově navrhl architekt Aleš Fiala.

Morava táhne. Mají tam další krásnou budovu, samozřejmě vinařství

Tuzemské víno je čím dál lepší, stejně tak i vinařství, v nichž se moravská a česká vína rodí. Zejména pak na jižní Moravě v poslední době vyrostla krásná vinařství. Za zmínku stojí i to nejnovější, v Kurdějově, které navrhl architekt Aleš Fiala.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Martin Kupka (ODS), ministr dopravy

Rekordní staveniště. Stát letos rozjede stavbu 105 kilometrů dálnic, otevře 15 kilometrů

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme