Rána pro globální automobilový průmysl. USA začínají vybírat clo na dovážená auta

Spojené státy začínají vybírat 25procentní clo na dovoz osobních a lehkých užitkových aut. Pro automobily vyrobené mimo Spojené státy platí od čtvrtečního rána pětadvacetiprocentní přirážka, což je tvrdá rána pro automobilový průmysl ve světě, napsala agentura AFP a dodala, že následovat budou i 25procentní cla na dovážené automobilové součástky a náhradní díly. A mezitím americký prezident Donald Trump oznámil zavedení mnoha dalších cel.
Cla na automobilové díly se podle oznámení v úředním věstníku mají vybírat od 3. května 6:01 středoevropského letního času.
Prezident Donald Trump zavedení cel považuje za nástroj ke zvýšení příjmů, které by nahradily výpadek po slibovaném snížení daní pro Američany. Pomocí cel chce také oživit průmyslovou výrobu, která v USA dlouhodobě klesá. Cla kritizují evropští politici, kteří chtějí urychleně jednat. Podle expertů povede zavedení poplatků ke zvýšení cen pro spotřebitele a v důsledku i k omezení výroby. Americký odborový svaz UAW naopak cla vítá a věří ve zvýšení počtu pracovních míst v USA.
Americký prezident Donald Trump představil rozsáhlý balíček recipročních cel, na zboží z Evropské unie bude činit 20 procent a na zboží z Číny 34 procent. Trump v živě přenášeném vystoupení z Bílého domu oznámil, že minimální základní clo pro všechny obchodní partnery má činit deset procent. Cly chce podpořit americkou výrobu.
Trump zavádí reciproční cla. EU bude platit 20 procent
Money
Nová cla by podle analytiků mohla zvýšit cenu průměrného vozu v USA o tisíce dolarů a zbrzdit výrobu v celé Severní Americe. Důvodem je provázanost výrobních procesů mezi Kanadou, Mexikem a Spojenými státy. Podle analytiků banky Goldman Sachs byla téměř polovina z 16 milionů aut prodaných loni v USA dovezena a jejich celková hodnota přesáhla 330 miliard dolarů (7,6 bilionu korun).
Podle analytiků zasáhnou nová americká cla zejména tuzemské dodavatele autodílů, samotné automobilky v České republice je příliš nepocítí, protože z Česka se auta do USA téměř nevyvážejí. Celkový efekt cel na český i evropský průmysl ovšem podle nich nebude vzhledem ke specifické situaci na automobilovém trhu ve Spojených státech příliš výrazný. Nevyloučili ani možnost brzkého zrušení cel, a to kvůli jejich možným důsledkům na výrobu aut v USA. Cla se totiž vztahují i na dovoz součástek, ze kterých se auta v USA montují.
Cla zasáhnou Slovensko
Slovenská ministryně hospodářství Denisa Saková novinářům řekla, že Slovensko bude patřit k nejvíce zasaženým zemím v EU. Analytik bankovního domu Slovenská sporiteľňa Matej Horňák uvedl, že zavedení cel na dovoz automobilů do USA zpomalí ekonomický růst Slovenska a negativně ovlivní trh práce v podobě mírného růstu nezaměstnanosti. Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světě, výroba vozidel a součástek je motorem slovenské ekonomiky se značným vlivem na hrubý domácí produkt (HDP) země.
Vysoce postavený ruský vyjednavač Kirill Dmitrijev tento týden navštíví Washington, kde se setká se zmocněncem amerického prezidenta Donalda Trumpa Stevem Witkoffem, aby s ním probral posílení vztahů mezi Spojenými státy a Ruskem. Půjde o první návštěvu vysoce postaveného ruského činitele v americkém hlavním městě od zahájení ruské celoplošné invaze na Ukrajinu v únoru 2022. S odvoláním na dva informované zdroje a amerického činitele o tom informuje zpravodajský web stanice CNN.
Putinův vyjednavač navštíví Washington. Poprvé od zahájení ruské invaze na Ukrajinu
Politika
Akcie automobilek v USA, Evropě i v Asii již na oznámení cel zareagovaly poklesem. Důvodem je hlavně očekávání nižších zisků. Relativně nejnižší ztráty zaznamenal v USA výrobce elektromobilů Tesla, který vyrábí většinu aut prodávaných v USA lokálně, některé díly však dováží.
Spojené státy loni dovezly automobilové výrobky včetně dílů v hodnotě 474 miliard dolarů (10,9 bilionu korun), z toho osobní automobily v hodnotě 220 miliard dolarů (4,6 bilionu Kč). Největšími dodavateli byli blízcí spojenci USA, jako je Kanada, Mexiko, Japonsko, Jižní Korea či Německo.
Čínští výrobci automobilů a náhradních dílů zvyšují prodej po celém světě, ale nikoli v USA. Jakýkoli dopad oznámených amerických cel tak na ně bude spíše nepřímý.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.