Obyčejný byznys: Dříve jsem nedokázal svou práci nacenit, říká svatební fotograf
Sny o umělecké tvorbě se Jirkovi Jeřábkovi (jméno bylo na přání fotografa změněno) rozplynuly, když po maturitě na fotografické škole potřeboval stabilní příjem. Chtěl pokračovat na vysokou, ale tam se skrze obrovskou konkurenci neprobojoval. Doba, kdy se mohl soustředit jen na svoje fotky do školy a klauzurní práce, tak zůstala v nenávratnu.
Po posledních prázdninách začal hledat práci. „Poptávka po práci fotografa výrazně převyšovala nabídku. V médiích nabídka stabilní práce pro foťáka už prakticky není, nebo by výdělek nestačil ani na nájem. Další možnosti byly obdobné,“ vzpomíná mladík na dobu před čtyřmi lety, kdy mu začaly starosti.
„Najít stabilně placenou práci se mi zdálo nemožné, tak jsem si po poradě s kamarádem rozhodl založit živnost,“ říká o cestě na vlastní fotografické nohy, která začala úplně jinak, než čekal.
Šťastná náhoda
„Že se pustím do svateb, plesů a rodinných alb mě nikdy ve škole nenapadlo. Jsem víc introvertní, tak fotku raději promýšlím, než abych mačkal momentky,“ říká o své práci s tím, že se všechno najednou změnilo. „Zavolala mi máma, že se kolegyni vdává dcera a shání fotografa. Jestli bych to zvládnul. Moc na práci jsem toho tehdy neměl, tak jsem to vzal. Jediný problém byl v tom, že jsem si nedokázal práci nacenit,“ vzpomíná na úplné profesionální začátky.
„První svatbu jsem nafotil jako dokument s přirozenými emocemi a situacemi. Jediné, co muselo být připravené byly skupinové fotografie, jinak to byl můj obraz svatebního dne. Myslím, že bylo taky super, že jsem byl na nějaké svatbě vůbec poprvé. Tak jsem nic nesrovnával a měl volnost,“ Fotky měly u svatebčanů velký úspěch a potěšila je i relativně nízká cena proti konkurenci.
Tyto dva faktory odstartovaly Jirkovi kariéru. Dnes již své služby zdražil, ale klientela se přirozeně rozrůstá díky novým doporučením od klientů. Do portfolia služeb tak zařadil i fotografování plesů a dalších rodinných oslav. O jeho práci se již zajímají i firmy, které ho poptávají na své interní akce.
V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme za odborníkem na opravy a instalace audiotechniky a majitelem firmy DJ Servis Milanem Úblem.
Obyčejný byznys: Opravám televizorů se roky vyhýbám, říká elektrotechnik
Zprávy z firem
Práce uklízečky patří mezi nejpodceňovanější a nejpřehlíženější. To se snaží vyvrátit Jana Růžková, která se úklidu věnuje již osmým rokem. „Začala jsem si tím přivydělávat na mateřské. Postupně se má klientela rozrostla, tak jsem u úklidu zůstala. A nelituju,” říká.
Obyčejná práce: Lidé dokáží být strašná prasata, říká uklízečka
Zprávy z firem
Když se řekne zahradník, na mysl přijde člověk v klobouku, který si na zahradě pěstuje květiny. Jsou však také zahradníci, kteří se tvorbě zahrad věnují profesionálně. To je případ osmapadesátiletého Jirky. Původně byl tesařem, ale před deseti lety hledal změnu a našel se právě v této profesi.
Obyčejná práce: Vyhovět projektu někdy bývá nad lidské síly, říká zahradník. Musíme stavět i hrůzy
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.