Obyčejná práce: Lidé dokáží být strašná prasata, říká uklízečka
Práce uklízečky patří mezi nejpodceňovanější a nejpřehlíženější. To se snaží vyvrátit Jana Růžková, která se úklidu věnuje již osmým rokem. „Začala jsem si tím přivydělávat na mateřské. Postupně se má klientela rozrostla, tak jsem u úklidu zůstala. A nelituju,” říká.
Jana nyní uklízí několik apartmánů, ale jinak se věnuje organizační práci. Úklidů totiž po covidové pandemii výrazně přibylo, tak si s kamarádkou založily vlastní firmu, kde zaměstnávají další kamarádky a studentky. Vlastní zaměstnance však nemají, všichni uklízejí na dohodu o provedení práce. „Vrátili se turisté, tak kromě standardních úklidů bytů, domů, či kanceláří znovu přibyly byty na Airbnb, které nyní tvoří naší hlavní pracovní náplň,” upřesňuje Jana s tím, že se nejedná jen o úklid, ale i o zajištění drobných oprav a prádelny. „Někteří pronajímatelé chtějí, abychom čekali na hosty a všechno jim před ubytováním ukázaly,” popisuje další aktivity.
V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme za odborníkem na opravy a instalace audiotechniky a majitelem firmy DJ Servis Milanem Úblem.
Obyčejný byznys: Opravám televizorů se roky vyhýbám, říká elektrotechnik
Zprávy z firem
Průběžný úklid je dle Jany pohodová práce, vyluxuvat, setřít prach, umýt koupelnu. Nejhorší jsou ale totální úklidy například po malování, nebo při stěhování dlouhodobých nájemníků. To mnohdy vyžaduje i několikadenní úsilí, protože co dokáží malíři za dílo, je někdy až neuvěřitelné. „Natřou prostě všechno včetně zásuvek, futer a okenních rámů. To pak nejde umýt a musí se ztuhlý nátěr škrabat žiletkou,” stěžuje si Jana na řemeslníky. Za další peklo považuje mytí sporáku, plechů a trouby. „To bývá doslova tak zaprasené, že se chce holkám zvracet. Co dokáží turisté v pronajatých bytech za několik dní napáchat, je mnohdy těžko uvěřitelné,” říká o hlavních úskalích své práce.
Nekalá konkurence
Mnoho žen, které se úklidu věnují, si v poslední době stěžuje na příchod žen a dívek z Ukrajiny, které jim údajně berou práci. To Janě příliš nevadí. Dokonce dává práci několika z nich. Mnohem horší je podle ní nekalá konkurence těch, kteří uklízejí načerno, tedy za hotové, nezdaněné peníze. „Přesně tohle křiví trh. A pak klienti považují uklízečky za služebné. Ty holky, které uklízejí bez dokladu, mohou nabídnout nižší cenu. To je pak těžké jim konkurovat. Ony si samotné neuvědomují, že tak podhodnocují práci všech,” stěžuje si na nepoctivé konkurentky.
O tom, že uklízečka opravdu není uznávaná profese, svědčí i sociologický průzkum, kde respondenti zařadili toto povolání z hlediska prestiže na předposlední místo. Za uklízečkami se na úplném chvostu usadili poslanci.
V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme mezi farmáře a prodejce domácí zeleniny.
Obyčejný byznys: Brambory budou brzy vzácnost, říká farmář
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.