Obyčejná práce: Vyhovět projektu někdy bývá nad lidské síly, říká zahradník. Musíme stavět i hrůzy

Když se řekne zahradník, na mysl přijde člověk v klobouku, který si na zahradě pěstuje květiny. Jsou však také zahradníci, kteří se tvorbě zahrad věnují profesionálně. To je případ osmapadesátiletého Jirky. Původně byl tesařem, ale před deseti lety hledal změnu a našel se právě v této profesi.
„Výhodou je, že jsme při práci stále venku. Nevýhodou, že to je opravdu dřina. Přepravujeme například na kolečku tuny hlíny a jiného materiálu, všechno se navíc kope ručně. Protože větší technika nám při tvorbě zahrad nepomůže,” popisuje svou práci.
Jiří je konzervativec ze staré školy, tak mu velice vadí přístup mladých kolegů, kteří o práci příliš nepřemýšlejí a často ji musí předělávat. „Kdyby poslechli a vše dělali podle zavedených funkčních postupů, tak by zmizela zbytečná práce navíc," říká s tím, že si ale všichni připadají děsně chytří.
Mnohdy vázne komunikace
Za další úskalí považuje komunikaci se zahradními architekty, tedy autory projektů, které pak u klientů realizují. „Někdy je to až na palici. Projekt je jedna věc, ale setkáváme se i se situacemi, kdy má voda téct do kopce nebo nejsou vůbec zohledněny světové strany, kde se daří různým rostlinám, to je pak největší problém, protože architektky a architekti jsou ješitní a stojí si za svým. Pak se diví, že se konkrétním rostlinám na vybraných místech nedaří,” kritizuje část spolupráce.
Kapitolou sama pro sebe jsou předělávky a dodělávky, když musí dopravovat materiál přes část zahrady, která je hotová a už se nesmí poničit. „To stojí hodně úsilí. Musí se geotextilií zakrýt vysypávané či dlážděné cestičky. Nový materiál navážet z velké dálky a velice opatrně, protože majitel sleduje každé poškození a pak vyžaduje nápravu, kterou už mnohdy nezaplatí,” popisuje.
V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů či varen, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme na ekologickou květinovou mikrofarmu, kterou na Vysočině založila Nela Keroušová.
Obyčejný byznys: Za kytky na svatbu dali Češi i čtyřicet tisíc. Nyní šetří, říká floristka
Enjoy
Za příjemnou práci považuje tvorbu zahrady okolo bungalovu bývalého prezidenta republiky: „Manželka si vybrala velké množství keřů a dalších dřevin, svažitý terén jsme doplnili schodištěm a zbylá volná místa zaplňují rozmanité květiny. Příjemnou atmosféru dokresluje i částečně zelená střecha.”
Opačným příkladem jsou podle něj přeplácané parkové zahrady u staveb v duchu proklínaného podnikatelského baroka. „Co si tihle lidé vymýšlejí, je opravdu za hranicí rozumu. Jedná se například o zlatá madla u dřevěného zábradlí okolo altánu nebo umělá skaliska v zahradních jezírkách. Tak vznikají například podivuhodné vodopády poháněné čerpadlem či nevkusné skalní útvary z betonu či plastu, které působí dominantně a přírodní dojem prostoru dokonale zničí,” uzavírá své vyprávění zahradník.
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází. Na obálce je František Kinský, hvězdami čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková, Luděk Sekyra, Zbyněk Frolík nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Newstream vydává třetí číslo magazínu newstream CLUB. Tématem je odkaz, hvězdou František Kinský
Leaders
V průmyslových zemích pracují v zemědělství obvykle jen dvě až tři procenta ekonomicky aktivních obyvatel. Svou práci zvládnou díky cíleně vyšlechtěným plodinám, silné mechanizaci a průmyslové chemii. Ale i to přestává stačit.
Robot na poli. Trhá plevel, dávkuje hnojivo a hlídá zdraví rostlin
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.