Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Obyčejná práce: Zodpovědná otročina za pár korun, hodnotí své zaměstnání trafikantka

Trafika Relay v parteru bývalého Cukrovarnického paláce v Praze
Foto je ilustrační, poskytla UBM Development Czechia
Michal Nosek

„Je to hrozná práce, ale příliš si vybírat nemůžu, protože nemám vzdělání a do gastronomie se mi už znovu nechce.” Tak hodnotí svou práci třicetiletá Zuzana, která prodává v trafice s občerstvením u jedné ze stanic pražského metra. Každé ráno vstává v půl páté a v práci je celou směnu na nohou. Nějaké posedávání dle ní nepřipadá v úvahu. 

Z celostátních dat o výši platů vyplývá, že příjem prodavaček v posledních letech roste. Oproti roku 2020 se na jejich výplatních páskách objevuje o pár tisícovek víc. Portál Platy.cz uvádí průměr za loňský rok zhruba 28 tisíc korun. „O takové částce si ale můžu nechat zdát. Bonusy, ani jiné benefity u nás neexistují. Navíc má šéf páku v podobě ukrajinských žen a dívek a v klidu mi řekne, že můžu okamžitě odejít a náhradnice už čeká na telefonu,” popisuje s tím, že by si nepomohla ani jinde. A víc než po doplnění vzdělání nyní touží po prvním potomkovi

„Miminko již s přítelem plánujeme, tak tady v trafice chci ještě vydržet, ale je to někdy opravdu dřina. Nestěžuju si na práci, ale na zákazníky,” říká. Kdo dle ní nikdy nepracoval ve službách, tak si opravdové lidské chování nedokáže představit. „Že zákazníci nepozdraví, nepoprosí ani nepoděkují, jsem si za roky v prodejně zvykla, ale s tím, že mi skoro každý druhý tyká se asi nesmířím nikdy. S arogancí zákazníků se setkává denně.

Bizarní dialogy

„Nejvíc miluju otázku: ‚Máte cigarety?‘ To vždy slušně odpovím, že ano, že jsme přeci v trafice. Většinou pak následuje rozkaz: ‚Tak mi jedny dejte!‘  Za otázku jaké by si zákazník přál dostanu vynadáno, jak je možné, že to nevím,” popisuje Zuzana první ranní hodiny, když lidé spěchají do práce. 

Platy pokladních rostou o tisíce. Stále však zůstávají hluboko pod průměrem

Obyčejná práce: Platy pokladních rostou o tisíce. Stále však zůstávají hluboko pod průměrem

Profese prodavačky v obchodním řetězci se v posledních letech konečně stává atraktivnější. Dříve bídně placeným lidem v posledních letech rostou platy výrazněji než v jiných profesích. Přesto jsou stále téměř o patnáct tisíc korun pod platovým průměrem, který ke konci loňského roku činil 43 tisíc korun.

Přečíst článek

Kromě prodeje musí často hlídat i malé děti s rodiči, které sladkosti z regálů rozbalí a konzumují přímo v obchodě. V neposlední řadě dává pozor i na zloděje. „Musí to být pro ně jen o nějakém adrenalinu. Přišel například pán v obleku, koupil si náplně do IQOS, zaplatil a cestou ven si automaticky vzal dvoje noviny. To se pochopit nedá,“ říká Zuzana s tím, že však nejčastěji mizí drahé časopisy, bagety a sladkosti. „Za všechno mám hmotnou zodpovědnost, ale prodejnu snímá kamerový systém, tak se zloději naštěstí nevracejí, ale zase chodí noví,” připomíná.  

Ve své práci mladá žena přílišnou perspektivu nevidí a říká, že nebýt přítele, který vydělává téměř dvojnásobek toho, co ona, by o potomkovi ani nemohli přemýšlet. „Můj plat opravdu není na utrácení, ale jen na přežívání,” uzavírá své vyprávění. 

Lidé se opatrně vrací k nakupování. E-shopům stouply tržby

Lidé se opatrně vrací k nakupování. Internetovým obchodům stouply tržby

Tržby internetových obchodů v Česku v prvním čtvrtletí meziročně vzrostly o čtyři procenta. Podařilo se tak udržet pozitivní trend ze závěru minulého roku. Průměrná cena objednávky se zvýšila o osm procent na 1512 korun. Vyplývá to z údajů internetového srovnávače Heureka.cz.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme