Kvalitní domácí zmrzlina se stává luxusem, ale zájem trvá, říká cukrář

Točená zmrzlina je neodmyslitelnou součástí léta a s ním související gastronomií. Její prodej má v českých rekreačních zónách dlouhou tradici, která sahá až do druhé poloviny minulého století. Obliba točené zmrzliny v Česku dál pokračuje, ale s novými příchutěmi a výrazně rozšířeným sortimentem.
K velkým propagátorům a tvůrcům nových chutí a barev patří Lukáš Strnad, který již osmou sezónu provozuje Bistro U Strnada v Doksech, které si regionální proslulost získalo právě díky nabídce vlastních točených zmrzlin. „Dnes máme točenou jahodovou dřeň z čerstvých jahod v kombinaci se smetanovou zmrzlinou s bílou belgickou čokoládou. Nabídka se každý den mění a žádný den v týdnu tak není stejná,“ uvádí majitel u jehož zmrzlinového pultu se tvoří fronty mlsounů a na povídání mu nezbývá čas.
V nabídce má vždy jednu zmrzlinu ovocnou a druhou smetanovou, které se chuťově doplňují. „Rodiny s dětmi tvoří stabilní zákaznické jádro, ale není výjimkou, že se do fronty zařadí i skupina motorkářů, kteří okolí hradu Bezděz mají moc rádi,“ popisuje zmrzlinář s tím, že si cenu své točené produkce drží okolo padesáti korun a každou porci zdobí čokoládovým štítkem se logem bistra. „Oblíbené jsou všechny zmrzliny z čerstvých surovin, nikdo ze zákazníků si nestěžoval,“ dodává s tím, že všchny další informace jsou obchodním tajemstvím. Jeho slova potvrzují i ohlasy na facebookové stránce bistra, kde zákazníci nešetří chválou a díky.
Letní luxus už za ČSSR
Točená zmrzlina se stala symbolem dostupného letního luxusu už v dobách ČSSR. Typickými místy jejího prodeje byly kiosky u koupališť, kempů, nebo tábořišť, kde se na produkci zmrzlinových strojů československé výroby stály dlouhé fronty.
Nabídka ale tehdy byla jednoduchá. Vanilka, čokoláda, jahoda, nebo jejich kombinace.
Po roce 1989 se trh otevřel novým chutím i technologiím. Do rekreačních oblastí začaly pronikat modernější technologie, směsi a širší nabídka příchutí – pistácie, slaný karamel a další sezónní výkřiky. I přesto ale zůstává klasika, tedy vanilka-čokoláda, dle mnoha oslovených prodejců nejžádanější.
Lokální zábavní události jsou doménou majitelů stánků, kolotočů a dalších atrakcí. Jejich sezona právě vrcholí a mohou tak již odhadovat letošní zisky. S příchodem podzimu totiž čas dožínek, poutí či obecních slavností odezní. Jednu takovou jsme navštívili i my.
Obyčejný byznys: Provoz pouťové atrakce se stále vyplácí, říká kolotočářka
Zprávy z firem
Teploty zatím koupání nepřejí, ale v letoviscích se sezóna viditelně blíží. Výjimkou nejsou ani břehy Máchova jezera, kam se i na druhý květnový svátek chystá řada výletníků. Prvomájový zájem si provozovatelé kiosků a bister, kteří již otevřeli, pochvalují.
Stánek u Máchova jezera může utržit i přes milion, říká provozovatel
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.