Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Lidé se opatrně vrací k nakupování. Internetovým obchodům stouply tržby

Lidé se opatrně vrací k nakupování. E-shopům stouply tržby
ČTK
 ČTK

Tržby internetových obchodů v Česku v prvním čtvrtletí meziročně vzrostly o čtyři procenta. Podařilo se tak udržet pozitivní trend ze závěru minulého roku. Průměrná cena objednávky se zvýšila o osm procent na 1512 korun. Vyplývá to z údajů internetového srovnávače Heureka.cz.

Reklama

Lidé nyní podle zástupců Heureky nemají takové obavy z nakupování, jako tomu bylo v posledních dvou letech vinou vysoké inflace nebo nejistoty kvůli vysokým cenám energií.

„V lednu jsme navázali na silný závěr předchozího roku, i díky tradičně oblíbeným povánočním výprodejům a on-line nakupování se dařilo i v únoru. Březen byl pak z celého kvartálu nejslabší. Vidíme přímou souvislost s teplým počasím, které lidi vylákalo na výlety a pobyt v přírodě, proto neměli tolik prostoru k prohlížení nabídek na internetu,” uvedl generální ředitel Heureky Group David Chmelař.

Počasí ovlivnilo i nejvíce rostoucí kategorie čtvrtletí. Díky lednovým mrazům se skokanem kvartálu staly brusle na led s růstem o 104 procent, s nástupem vyšších teplot v březnu Češi přesedlali na kola. To se odrazilo v čtvrtinovém růstu zájmu o boty na kolo a třetinovém o nosiče kol. Brzký nástup jara vylákal i zahradníky a domácí kutily, dařilo se tedy například sekačkám, kterých se týkal růst zájmu o 52 procent. V případě hnojiv šlo o zvýšení o 34 procent, u zahradních nůžek o 25 procent a u zahradních grilů a vysokotlakých čističů o 19 procent.

Češi spoří a tím krotí inflaci

Lukáš Kovanda: Češi spoří a tím krotí inflaci. Ta je nyní jedna z nejnižších v EU

Málokdy v novodobé historii Češi spořili tolik jako loni. Tím překvapivější je, že česká ekonomika se nakonec loni nepropadla až tak, jak se myslelo. Na druhou stranu, tím méně ovšem překvapuje, že inflace nyní zase klesá rychleji – alespoň tedy v porovnání s ještě nedávnými předpoklady.

Přečíst článek

Propadákem jsou volně prodejné  léky

„Stále oblíbené jsou i kosmetické produkty a výrobky z drogerie, jako jsou zubní pasty, pleťové krémy nebo parfémy a vlasová regenerace. Během pandemických let se navíc na internetu výrazně rozšířila nabídka s veterinárními přípravky a lidé se je naučili hledat na internetu. I tady nám počasí sehrálo roli, díky teplu lidé na internetu hledají antiparazitické výrobky pro své zvířecí mazlíčky,” sdělil výkonný ředitel české Heureky Jan Mayer.

Po letech výraznému zájmu a často dlouhých čekacích dobách naopak klesl o polovinu zájem o herní konzole. Podobná je situace s grafickými kartami, které byly často v době pandemie vyprodané, nyní jsou v téměř 30 procentním poklesu, stejně jako automatické kávovary, v jejichž případě činí pokles 46 procent. Dalším "propadákem" jsou volně prodejné léky s pětinovým poklesem, což jde částečně na vrub výpadku Nurofenu v lékárnách na přelomu roků 2022 a 2023, kdy se zájem o tento typ zboží na internetu výrazně zvýšil, uvedli zástupci Heureka.cz.

Prodej drahých elektrokol spadl z vrcholu

Prodej drahých elektrokol spadl z vrcholu. Teď, jak vylézt zpátky

Prodeje elektrokol, jinak také e-biků, zažily vrchol v pandemii, kdy lidé hledali jiné způsoby dopravy než tou hromadnou a měli čas. Od té doby prodeje letí dolů a výrobci jsou zavaleni zásobami. Do pasti se chytil i věhlasný fond KKR. 

Přečíst článek

Levné versus české

Spolu s průměrnou hodnotou objednávky se opět mírně zvýšila i zákaznická spokojenost, která přesáhla 96 procent. „Samozřejmě na českou scénu vstupují zahraniční hráči, je zde však velmi obtížné uspět. Jedna věc jsou vysoké investice do marketingu, druhou je však důvěra českých zákazníků, kteří očekávají vysoký standard služeb, a proto s pořizováním dražšího zboží volí raději české obchodníky," tvrdí Chmelař.

Internetový prodej byl jedním z hlavních hybatelů celkového maloobchodního sektoru. Ten podle ČSÚ v únoru meziročně vzrostl o 1,6 procenta. Růst tak byl nižší než lednových 3,2 procenta.

Čechům se vrací chuť nakupovat

Lukáš Kovanda: Češi opět s chutí nakupují. V lednu utratili nejvíc peněz za poslední roky

Lednové maloobchodní tržby překonaly veškerá očekávání. Meziročně totiž stouply o 2,4 procenta. Analytici oslovení agenturou Bloomberg přitom ve střední hodnotě svých odhadů počítali s nárůstem jen 0,5 procenta. Našli se i tací, kteří vyhlíželi meziroční mírný pokles maloobchodních tržeb.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme