Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Nový šéf Českých drah Krapinec: Náklady rostou neúměrně, miliardy navíc sami nezaplatíme. Chystá se jednání s kraji

Nový šéf Českých drah Michal Krapinec
ČTK
 ČTK

Náklady na naftu, elektřinu, stavební práce i opravy vozů rostou neúměrně. Celkem jde o nižší miliardy korun, uvedl nový šéf Českých drah Michal Krapinec.

Reklama

České dráhy se vyrovnávají s velkým nárůstem nákladů. Ty se kvůli růstu cen v posledních měsících mohou meziročně zvýšit až v řádu miliard korun. Důvodem je zdražování trakční elektřiny, nafty, komponentů a další složek. Dopravce chce proto jednat s objednateli, jelikož sám nemá z čeho náklady zaplatit, uvedl nový šéf Českých drah Michal Krapinec.

Dopady z posledních týdnů do nákladů dopravce na provoz jsou podle Krapince bezprecedentní. Jen na trakční elektřině letos podle něj společnost za stávající situace zaplatí o více než 1,3 miliardy korun více, než původně předpokládala. Enormně navíc rostou i výdaje za naftu, díly do vlaků nebo některé stavební práce. Celkově tak jde podle šéfa státního dopravce o zvýšené náklady v řádech nižších miliard korun.

Výroba automobilů

Česku se recese vyhne. Podnikatelé jsou optimističtí, spotřebitele ale ovládá strach z inflace

Firmy hledí do budoucna optimisticky, očekávání spotřebitelů jsou ale nejhorší za posledních deset let. Děsí se inflace a zhoršení životní úrovně. „Celkové výsledky dubnových nálad jsou mírně pozitivní, protože dávají naději, že ekonomika navzdory všem negativním zprávám nezabředne do recese,“ komentuje hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek.

Přečíst článek

Dráhy spadly do ztráty 1,6 miliardy korun

I proto chtějí dráhy o současné situaci jednat se svými zákazníky z řad objednatelů. Ve hře je i možné otevření dojednaných smluv. „Nemůžeme to jako dopravce nést dlouhodobě jen na svých bedrech. Jsou-li takto zvýšené náklady dané vlivem objektivních skutečností, které my jako dopravce nemůžeme ovlivnit, je potřeba část těchto nákladů přenést i dál,“ řekl Krapinec. Podle něj se se stejným problémem na společnost obrací i její dodavatelé.

Jednání jsou podle šéfa drah na začátku a dá se očekávat, že v příštích týdnech a měsících naberou na intenzitě. Krapinec podotkl, že na podobné situace, kdy se výrazně změní vstupní podmínky některých komponentů oproti dříve dojednané smlouvě, pamatuje i zákon. V případě nedohody by tak případné úpravy smluv mohl řešit i soud. Tomu se ovšem chce šéf drah vyhnout. „Situace je obtížná pro všechny a musíme z ní najít řešení společně,“ řekl.

Michal Krapinec se stal předsedou představenstva a generálním ředitelem ČD v závěru března, kdy uspěl ve výběrovém řízení. Ve funkci nahradil Ivana Bednárika, předtím působil v čele dceřiné firmy drah ČD-Telematika.

Skupina České dráhy v loňském roce hospodařila se ztrátou 1,6 miliardy korun. Meziročně je to i přes pandemii a s ní spojená omezení zlepšení o 2,5 miliardy korun.

České dráhy, ilustrační foto

Lukáš Kovanda: Odvolání Bednárika může být předehrou k privatizaci Českých drah

Odvolání dosavadního generálního ředitele Českých drah Ivana Bednárika je zčásti politicky motivovaným krokem, jakožto přetnutí Babišovy éry. Zčásti ovšem může jít o krok motivovaný ekonomicky. Alespoň někteří členové současné vlády se totiž netají přáním České dráhy alespoň částečně privatizovat. Nic proti by evidentně neměl ani sám premiér Petr Fiala (ODS).

Přečíst článek

Miroslav Singer

Bývalý guvernér ČNB Singer: Přestaňme si hrát na bídu. Žádná krize není

Už mě nebaví odpovídat pořád dokola na otázky kolem inflace. Ceny prostě rostou, je válka. Česko to však určitě přežije. Přestaňme neustále žádat stát o pomoc, a začněme se snažit každý sám za sebe, říká bývalý guvernér České národní banky Miroslav Singer. I kdyby Rusové vypli plyn, zvládneme to, říká muž, který si před lety vysloužil nelichotivá přízviska za to, že v boji s hrozící deflací držel tři roky českou měnu v kurzu nad 27 korun za euro.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Válka na Ukrajině snížila růst v Evropě a výrazně zvýšila inflaci

Válka snížila hospodářský růst Evropy, horší dopady teprve přijdou, uvádí studie švýcarské centrální banky

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme