Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Česku se recese vyhne. Podnikatelé jsou optimističtí, spotřebitele ale ovládá strach z inflace

Výroba automobilů
Bentley

Firmy hledí do budoucna optimisticky, očekávání spotřebitelů jsou ale nejhorší za posledních deset let. Děsí se inflace a zhoršení životní úrovně. „Celkové výsledky dubnových nálad jsou mírně pozitivní, protože dávají naději, že ekonomika navzdory všem negativním zprávám nezabředne do recese,“ komentuje hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek.

Reklama

Důvěra v českou ekonomiku v dubnu meziměsíčně stoupla o 3,4 bodu na 100 bodů, o měsíc dříve klesla. Za dubnovým nárůstem stojí zejména vyšší důvěra mezi podnikateli, zatímco spotřebitelé jsou pesimističtější než v březnu. Jejich důvěra v ekonomiku se dostala na nejnižší hodnotu od listopadu 2012. Vyplynulo to z informací, které zveřejnil na svém webu Český statistický úřad (ČSÚ). Důvěra mezi spotřebiteli je nižší i v meziročním srovnání, naopak souhrnný indikátor důvěry a důvěra u podnikatelů je proti loňskému dubnu vyšší.

Důvěra mezi firmami se v dubnu zvýšila proti březnu o 4,3 bodu na hodnotu 103,8. Kladně se na tom podepsala především vyšší očekávání podniků ohledně růstu průmyslové výroby a pozitivní hodnocení aktuální poptávky podniků ve vybraných odvětvích služeb.

vysoké účty

Lukáš Kovanda: Zdražování prohlubuje frustraci Čechů. Je čas konat, pane premiére

Ekonomická nálada Čechů dramaticky padá, je nejníže od roku 2012. Fialova vláda by měla vystupovat aktivněji, jinak mocně nahraje opozici.

Přečíst článek

„Zlepšení podnikatelské nálady v české ekonomice je v čase drahých surovin a energií, nedostatku importovaných komponent a probíhající války na Ukrajině nepochybně pozitivní zprávou. Nárůst důvěry v dubnu jde na vrub průmyslu a službám, zatímco ve stavebnictví a v obchodě očekávání poněkud opadla,“ uvedl Dufek.

Ekonomická nálada průmyslových firem se podle indikátoru důvěry meziměsíčně zvýšila o 5,6 bodu na 99,5 bodu a u podnikatelů ve vybraných odvětvích služeb, včetně bankovního sektoru, stoupla o 4,4 bodu na 106,7 bodu. V obchodu se důvěra snížila o 1,1 bodu na 100,8 bodu a u firem podnikajících ve stavebnictví klesla o 0,3 bodu na 123,5 bodu.

Pokud jde o vývoj v následujících měsících, podniky předpokládají vyšší výrobu, export i nabírání zaměstnanců. Současně ovšem počítají s výrazným růstem prodejních cen a jejich inflační očekávání je vůbec nejvyšší v historii.

„V průmyslu mírně převažují podniky, které pozitivněji než v březnu odhadují poptávku a navazující výrobní činnost v následujících třech měsících. Ve vybraných odvětvích služeb pak mírně převažují podnikatelé s lepším než březnovým hodnocením aktuální poptávky,“ uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.

ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL)

Politický diář Jany Havligerové: Dohlédnou si politici na špičku nosu? Jak kdy

Ministerstvo zemědělství začalo sledovat prodejní ceny vybraných potravin. Podle šéfa rezortu Zdeňka Nekuly (na snímku) si obchodní řetězce započítávají extrémně vysoké marže. Monitorování situace má podle něj trvat tři měsíce. Na to, aby mu někdo vysvětlil, že marže nerovná se zisk, je to snad dostatečně dlouhá doba. Samozřejmě by bylo lepší, kdyby to pan ministr věděl předtím, než zdvihl „varovný prst“.

Přečíst článek

Podle něj ale většina respondentů uvedla, že odhadovat budoucí vývoj je pro ně v současné situaci mimořádně obtížné. Rekordní počet respondentů mezi stavebními a průmyslovými firmy podle ČSÚ ale čeká další růst cen stavebních prací nebo prodejních cen. Podobné to je i ve službách, kde v historii zjišťování bezprecedentně vysoký počet podnikatelů očekává další růst cen v období následujících třech měsíců, uvedli statistici. Další nárůst prodejních cen podle nich předpokládají také obchodníci.

Spotřebitele drtí inflace

Mezi spotřebiteli důvěra v tuzemskou ekonomiku meziměsíčně klesla o 1,1 bodu na 81,3 bodu. Podle statistiků negativně hodnotí téměř všechny sledované aspekty a nejvíce se obávají dalšího zdražování a zhoršení jak celkové ekonomické situace země, tak své vlastní finanční situace. „Významná část dotazovaných domácností se domnívá, že jejich současná finanční situace je horší než v předchozích 12 měsících,“ doplnila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

>>>>>> Vše k inflaci čtěte zde <<<<<<

„V každém případě jsou ovšem očekávání spotřebitelů velmi pesimistická – dokonce mnohem více než v době nastupujícího covidu. Nálada spotřebitelů je srovnatelná snad jen s dobou před zhruba deseti lety, kdy ekonomika procházela recesí,“ dodal Dufek.

„Již v dohledné době lidé ze své spotřebitelské ‚blbé nálady‘ začnou přímo vinit současnou vládu, což bude pochopitelně ‚vodou na mlýn‘ opozici,“ komentuje Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank. Fialův kabinet by podle něj měl s veřejností aktivněji komunikovat. Jeho určitá pasivita v ekonomicky stále složitějším čase je jen další nahrávkou opozici. 

Lidé se dál obávají zhoršení ekonomického vývoje, které se promítne do jejich peněženek, a současně i vysoké inflace. Jestli se něčeho v tuto chvíli naopak nebojí, tak je to nezaměstnanost.

„Celkové výsledky dubnových nálad jsou mírně pozitivní, protože dávají naději, že ekonomika navzdory všem negativním zprávám nezabředne do recese. Firmy v průmyslu i ve stavebnictví mají docela slušnou zásobu zakázek, takže nezbývá než věřit v dostupnost materiálu a součástek,“ dodal Dufek.

Firmy napříč ekonomikou ovšem stále více počítají se zvyšováním cen, takže jejich inflační očekávání dál narůstají. Vzhledem k nepříznivému vývoji cen komodit a energií, který započal už před více než rokem, to není žádné překvapení. Rok 2022 je pro naši ekonomiku i vyspělé země jednoznačně inflačním rokem.

Škoda Auto, ilustrační foto

Tisknou se biliony peněz, ale není co za ně koupit. A to je inflace

V pandemii fabriky na auta zavřely, případně omezily výrobu. Přišel čipový hladomor. Nyní zase kvůli válce na Ukrajině nejsou kabelové svazky. Počet vyrobených aut proto klesá. Za „starých časů“ by automobilky část pracovníků propustily, právě kvůli omezení výroby. Proč držet zaměstnance, kteří nic nedělají? Jenže „staré časy“ minuly – nyní se tisknou biliony peněz a prohlubuje se rekordně dluh, přičemž se vzniklé peníze shazují z pomyslných helikoptér mezi lidi i firmy.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Lukáš Kovanda: Důvěra v průmyslu je nejnižší od světové finanční krize. A to již nehrozí pandemické restrikce

Důvěra v průmyslu je nejnižší od světové finanční krize. A to již nehrozí pandemické restrikce

Přečíst článek
Lukáš Kovanda: Čeští spotřebitelé se přestávají bát inflace, jejich nálada meziročně výrazně stoupla

Lukáš Kovanda: Čeští spotřebitelé se přestávají bát inflace, jejich nálada meziročně výrazně stoupla

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme