Nejsou lidi. Letišti Praha chybí personál, přitom očekává silnou letní sezonu

Letiště Praha má před začátkem letní sezony nedostatek personálu, chybí mu asi 80 pracovníků. Po covidové krizi je těžké získat lidi zpět, řekl ředitel letiště Jiří Pos. Přitom letiště očekává silnou letní sezonu. Odhaduje, že za červenec a srpen odbaví přes tři miliony cestujících.
„Je zásadní problém dostat pracovníky zpátky. Myslím si, že se propustilo víc lidí, než bylo záhodno,” uvedl Pos. Velký problém je podle něj s náborem zaměstnanců do provozních složek, konkrétně například do bezpečnostní kontroly osob. „Zvažujeme jít s náborem zaměstnanců i mimo perimetr Prahy a Středočeského kraje,” řekl. Před letošní letní sezonou letiště spustilo náborovou kampaň a pozvalo zájemce na dva náborové dny, při kterých jim představilo konkrétní pozice.
To, z čeho má radost každý pasažér, tedy když jeho letadlo letí načas nebo dokonce o něco dříve, netěší koordinátory letového provozu. Pokuty za přílišnou dochvilnost teď hrozí dceřiné společnosti British Airways.
Aerolince hrozí pokuta, protože létá načas
Zprávy z firem
Za kolik se létá z Prahy? Podstatně za víc než z okolních zemí, přiznává v rozhovoru pro Newstream Bořivoj Trejbal, area manažer aerolinky Emirates pro Česko. Jde o nový, po covidu nastolený normál? Aerolinky se musejí po pandemii finančně zahojit. „Poptávka je obrovská, takže podle toho i nastavujeme ceny,“ říká Trejbal. A Češi na ně, zdá se, ochotně přistupují.
Éra levných letenek s covidem skončila. Aerolinky se musejí zahojit, říká český šéf Emirates
Leaders
Podle zástupce mluvčího Michala Procházky jsou na letní sezonu potřeba zejména lidé na pozice, které jsou v přímém každodenním kontaktu s cestujícími. Z hledaných pozic tvoří polovinu, uvedl. Jde o pozice k nadrozměrným zavazadlům, parkování, cateringu, také pracovníky bezpečnostní kontroly či pracovníky ostrahy letiště.
Nedostatek personálu řeší letiště dlouhodobou spoluprací s brigádníky. Nyní jich s letištěm spolupracuje zhruba 500. U odborných a úzce specializovaných pozic jsou podle zástupců letiště řešením dobrovolné přesčasy.
Letiště Praha také kvůli nedostatku personálu spouští edukační kampaň. „Ta nabádá cestující, aby neotáleli s průchodem bezpečnostní kontroly po příjezdu na letiště,” uvedl Pos. Vedení letiště tím chce dosáhnout lepšího rozložení zátěže při velkém vytížení, aby nedocházelo k velkým frontám právě u bezpečnostních kontrol.
K 1. květnu letošního roku zaměstnávalo Letiště Praha 2500 lidí, což je stále méně než v předcovidovém roce 2019. Tehdy letiště zaměstnávalo zhruba 2800 lidí. Naopak jde o nárůst proti roku 2021, kdy bylo zaměstnaných průměrně 2260 lidí.
Po nejistotě pandemických let se čeští cestující přestávají bát kupovat letenky i s několikaměsíčním předstihem. Také zájem o lety v prvních dvou měsících roku se meziročně zvýšil, v závislosti na prodejci od 20 do 60 procent. Uvedli to prodejci letenek, kteří očekávají, že v dalších měsících bude prodej sílit ještě výrazněji. Prodeje za leden a únor se však stále ještě nevyrovnaly předcovidovým číslům.
Čeští cestovatelé zamávali pandemii, prodeje letenek i přes vyšší ceny stouply
Money
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?