Navýšení kapacity i lety do nových destinací. Letiště Praha investuje desítky miliard do rozvoje

Letiště Praha chce do roku 2033 investovat do svého rozvoje 32 miliard korun. Měla by se tak navýšit jeho kapacita na 21,2 milionu cestujících ročně, přibýt několik desítek přímých leteckých spojení či několik tisíc parkovacích míst. Také by se mělo zrychlit odbavení. Podle průzkumu, který si nechalo letiště zpracovat, podporuje rozvoj pražského letiště kolem 90 procent Čechů.
„Jsme rádi, že ministerstvo financí schválilo aktualizaci naší dlouhodobé koncepce a strategie rozvoje, jejíž součástí je jako jeden z hlavních pilířů záměr rozvoje kapacit letiště. Náklady na realizaci první fáze odhadujeme ve výši 32 miliard korun a rád bych v tomto kontextu zdůraznil, že na žádný rozvojový projekt nepůjdou finance od daňových poplatníků. Všechny vize a plány budeme realizovat z našich financí,“ uvedl generální ředitel Letiště Praha Jiří Pos.
Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair hodlají ve svém zimním letovém řádu zrušit mnoho letů. Důvodem je zpoždění dodávek nových letadel od amerického výrobce Boeing. Ryanair létá i z pražského letiště.
Ryanair zruší v zimním řádu mnoho letů. Společnost stále čeká na nová letadla
Zprávy z firem
První fáze by měla trvat zhruba do roku 2033 a měla by zvýšit kapacitu letiště. V nynějším stavu bylo kapacitně na hraně v roce 2019, kdy odbavilo 17,8 milionu lidí. Díky rozšíření terminálů bude také možné odbavit v dopravní špičce za hodinu dvakrát více cestujících. Nyní je maximální propustnost 4400 lidí za hodinu, po rozšíření by měla být 7220.
„Projekt reflektuje potřeby, možnosti a ambice České republiky, to je ta kapacita 21,2 milionu cestujících,“ řekl ministr financi Zbyněk Stanjura (ODS). Uvedl, že před covidem-19 bylo letiště na kapacitní hraně, a proto je nutné do rozšiřování a rozvoje investovat. „Stejně jako investují naši konkurenti, kteří provozují letiště v okolních státech,“ dodal.
Nové destinace i více dálkových letů
Do roku 2030 podle tiskové zprávy navýší Letiště Praha počet přímých spojení na 200 z nynějších 160. Přibýt by měly i dálkové linky, letiště jich chce mít o 16 více než nyní, tedy 37. Zvýší se i počet parkovacích míst na 10 tisíc z nynějších 6500. Podle Pose se primárně snaží o obnovení linek, které fungovaly před covidem-19, například do Chicaga či Hanoje.
Do roku 2030 letiště počítá se spojením s centrem Prahy novým vlakovým spojením. „Navýšení počtu cestujících se neobejde bez kvalitního spojení s centrem Prahy. Vlaky z Prahy na letiště by měly začít jezdit v roce 2030. Chceme také, aby nová trať z Masarykova nádraží na letiště byla napojena i na pražské hlavní nádraží,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). S dopravou na letiště pomůže také nové trolejbusové spojení, které by mělo být v provozu od příštího roku.
Češi rozvoj letiště podporují
Z průzkumu, který si nechalo Letiště Praha v srpnu zpracovat agenturou Median, vyplývá, že 89 procent Čechů podporuje rozvoj pražského letiště. Podle zástupce agentury Josefa Fišera je to o sedm procentních bodů více než v roce 2019. Lidé podle průzkumu považují za nejdůležitější budování dopravní infrastruktury na letiště, ale také jeho modernizaci a digitalizaci, rozšiřování leteckých spojení do nových destinací, udržitelný rozvoj a rozvoj provozních kapacit.
Opravdu horké počasí, jaké jsme zažili toto léto, má i nečekané souvislosti. Klade vyšší nároky také na letadla – potřebují o něco delší ranvej pro start, mají vyšší spotřebu paliva a unesou trochu nižší náklad. A to všechno stojí peníze, píše ve svém příspěvku pro Newstream vědecký novinář Josef Tuček.
Horké počasí vadí i letadlům, prodlužuje vzlet a snižuje nosnost stroje
Enjoy
Na Terminálu 1 by měla vzniknout Centrální bezpečnostní kontrola, stejně jako je na Terminálu 2. „Zlepšíme tím komfort pro cestující, umožníme efektivnější využití kapacit a přesun části Schengenského provozu do Terminálu 1,“ uvedl výkonný ředitel provozu letiště Martin Kučera.
Letos letiště předpokládá odbavení 13,6 milionu cestujících, což by byl nárůst o necelé tři miliony oproti loňsku. S návratem k předcovidovým číslům letiště počítá v roce 2026. V příštím roce cílí letiště na odbavení 14,9 milionu cestujících.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.