Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Navýšení kapacity i lety do nových destinací. Letiště Praha investuje desítky miliard do rozvoje

Letiště Praha během následující dekády investuje desítky miliard do rozvoje
iStock
 ČTK

Letiště Praha chce do roku 2033 investovat do svého rozvoje 32 miliard korun. Měla by se tak navýšit jeho kapacita na 21,2 milionu cestujících ročně, přibýt několik desítek přímých leteckých spojení či několik tisíc parkovacích míst. Také by se mělo zrychlit odbavení. Podle průzkumu, který si nechalo letiště zpracovat, podporuje rozvoj pražského letiště kolem 90 procent Čechů.

Reklama

„Jsme rádi, že ministerstvo financí schválilo aktualizaci naší dlouhodobé koncepce a strategie rozvoje, jejíž součástí je jako jeden z hlavních pilířů záměr rozvoje kapacit letiště. Náklady na realizaci první fáze odhadujeme ve výši 32 miliard korun a rád bych v tomto kontextu zdůraznil, že na žádný rozvojový projekt nepůjdou finance od daňových poplatníků. Všechny vize a plány budeme realizovat z našich financí,“ uvedl generální ředitel Letiště Praha Jiří Pos.

Ryanair kvůli chybějícím novým letadlům zruší mnoho zimních spojů

Ryanair zruší v zimním řádu mnoho letů. Společnost stále čeká na nová letadla

Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair hodlají ve svém zimním letovém řádu zrušit mnoho letů. Důvodem je zpoždění dodávek nových letadel od amerického výrobce Boeing. Ryanair létá i z pražského letiště.

Přečíst článek

První fáze by měla trvat zhruba do roku 2033 a měla by zvýšit kapacitu letiště. V nynějším stavu bylo kapacitně na hraně v roce 2019, kdy odbavilo 17,8 milionu lidí. Díky rozšíření terminálů bude také možné odbavit v dopravní špičce za hodinu dvakrát více cestujících. Nyní je maximální propustnost 4400 lidí za hodinu, po rozšíření by měla být 7220.

„Projekt reflektuje potřeby, možnosti a ambice České republiky, to je ta kapacita 21,2 milionu cestujících,“ řekl ministr financi Zbyněk Stanjura (ODS). Uvedl, že před covidem-19 bylo letiště na kapacitní hraně, a proto je nutné do rozšiřování a rozvoje investovat. „Stejně jako investují naši konkurenti, kteří provozují letiště v okolních státech,“ dodal.

Nové destinace i více dálkových letů

Do roku 2030 podle tiskové zprávy navýší Letiště Praha počet přímých spojení na 200 z nynějších 160. Přibýt by měly i dálkové linky, letiště jich chce mít o 16 více než nyní, tedy 37. Zvýší se i počet parkovacích míst na 10 tisíc z nynějších 6500. Podle Pose se primárně snaží o obnovení linek, které fungovaly před covidem-19, například do Chicaga či Hanoje.

Do roku 2030 letiště počítá se spojením s centrem Prahy novým vlakovým spojením. „Navýšení počtu cestujících se neobejde bez kvalitního spojení s centrem Prahy. Vlaky z Prahy na letiště by měly začít jezdit v roce 2030. Chceme také, aby nová trať z Masarykova nádraží na letiště byla napojena i na pražské hlavní nádraží,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). S dopravou na letiště pomůže také nové trolejbusové spojení, které by mělo být v provozu od příštího roku.

Češi rozvoj letiště podporují

Z průzkumu, který si nechalo Letiště Praha v srpnu zpracovat agenturou Median, vyplývá, že 89 procent Čechů podporuje rozvoj pražského letiště. Podle zástupce agentury Josefa Fišera je to o sedm procentních bodů více než v roce 2019. Lidé podle průzkumu považují za nejdůležitější budování dopravní infrastruktury na letiště, ale také jeho modernizaci a digitalizaci, rozšiřování leteckých spojení do nových destinací, udržitelný rozvoj a rozvoj provozních kapacit.

Horké počasí vadí i letadlům, prodlužuje vzlet a snižuje nosnost stroje

Opravdu horké počasí, jaké jsme zažili toto léto, má i nečekané souvislosti. Klade vyšší nároky také na letadla – potřebují o něco delší ranvej pro start, mají vyšší spotřebu paliva a unesou trochu nižší náklad. A to všechno stojí peníze, píše ve svém příspěvku pro Newstream vědecký novinář Josef Tuček.

Přečíst článek

Na Terminálu 1 by měla vzniknout Centrální bezpečnostní kontrola, stejně jako je na Terminálu 2. „Zlepšíme tím komfort pro cestující, umožníme efektivnější využití kapacit a přesun části Schengenského provozu do Terminálu 1,“ uvedl výkonný ředitel provozu letiště Martin Kučera.

Letos letiště předpokládá odbavení 13,6 milionu cestujících, což by byl nárůst o necelé tři miliony oproti loňsku. S návratem k předcovidovým číslům letiště počítá v roce 2026. V příštím roce cílí letiště na odbavení 14,9 milionu cestujících.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme