Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Prodejci klavírů Petrof se loni i přes covid dařilo. Letos to kvůli Rusku bude horší

Zuzana Ceralová Petrofová, prezidentka společnosti Petrof
ČTK
 ČTK

Rodinná společnost Petrof Hradec Králové, která je předním evropským výrobcem pian a klavírů, loni zvedla tržby o čtvrtinu na 318 milionů korun. Šlo tak o největší prodej za posledních 13 let. Zisk podnik znásobil na 34,5 miliony korun z předloňských 9,9 miliony korun. Letos podnik očekává tržby i zisk nižší, řekla prezidentka a majitelka Petrofu Zuzana Ceralová Petrofová.

Reklama

Po osmnáctiprocentním poklesu prodejů v roce 2020, který byl způsobený epidemií koronaviru, zažil Petrof loni úspěšný rok. „Posílili jsme prodeje v Evropě na úkor jiných výrobců, kteří měli problémy s výrobou kvůli nedostatku komponent dovážených z Číny. Do Evropy se také z Asie dostalo méně nástrojů kvůli tamním covidovým uzávěrám a velkým problémům s dopravou,“řekla Ceralová Petrofová, která je představitelkou páté generace rodiny Petrofů.

Poptávku po hudebních nástrojích podle ní loni podpořila i celosvětově rostoucí inflace, kdy vzrostl zájem především o dražší modely pian a klavírů. „Lidé cítí, že je potřeba uložit peníze do něčeho s vysokou a trvalou hodnotou. Vzrostla poptávka i po nástrojích na zakázku,“ řekla. V růstu tržeb se podle ní projevily i vyšší ceny nástrojů, do nichž podnik musel promítnout zvýšené náklady.

Výroba pian a klavírů v hradecké továrně loni meziročně vzrostla zhruba o čtvrtinu na 1300 nástrojů. „Naší výhodou proti jiným výrobcům je to, že si 80 procent komponent dokážeme vyrobit či jinak zajistit sami a nejsme závislí na součástkách z Asie. Pro výrobu jsme také měli dostatečné zásoby materiálu,“ řekla Ceralová Petrofová. V Číně pro tamní trh Petrof loni licenčně vyrobil 4000 pian značek Rösle, Scholze, Fibich a Akord.

Vítězem mezinárodní architektonické soutěže na podobu nové budovy filharmonie v Praze se stalo dánské studio Bjarke Ingels Group.

Novou budovu filharmonie v Praze za šest miliard navrhlo dánské studio Bjarke Ingels Group

Vítězem mezinárodní architektonické soutěže na podobu nové budovy filharmonie v Praze se stalo dánské studio Bjarke Ingels Group. Výsledky vyhlásili zástupci hlavního města a jeho Institutu plánování a rozvoje. Budova by podle plánů vedení města měla být hotová v roce 2032, náklady se odhadují asi na šest miliard korun. Nové kulturní centrum s několika sály, které by mělo být i sídlem České filharmonie, má stát u stanice metra Vltavská.

Přečíst článek

Odbyt v Číně a v Asii se na loňském prodeji podílel asi 35, procenty, podíl Evropy vzrostl asi o čtvrtinu na přibližně 30 procent. Odbyt v Česku byl přes deset procent, dalšími významnými odbytišti loni byly USA, Austrálie a Rusko a další země Společenství nezávislých států (SNS).

Letos se Petrof musí kvůli únorovému vpádu Ruska na Ukrajinu vyrovnat s úplným zastavením exportu do Ruska i na Ukrajinu. Celkem jde o odbyt za přibližně 35 milionů korun. „Snažíme se nástroje prodat na jiné trhy, zatím se to daří. Máme z Estonska zakázku na červenec na 15 klavírů do škol. Další šance vidíme v balkánských zemích, v Norsku či v Kanadě,“ řekla Ceralová Petrofová. Celkem Petrof, jehož vznik sahá do roku 1864, dodává do asi 65 zemí.

I kvůli nejistotě v dodávkách materiálů má Petrof letošní plán tržeb proti loňské skutečnosti snížený na přibližně 310 milionů korun. Zdražení vstupů se promítne do tvorby zisku, který podnik plánuje na úrovni deseti milionů korun. „Například za litinové rámy jsme loni zaplatili o čtyři miliony korun více a letos jen za první čtvrtletí byl u rámů nárůst o 3,7 milionu korun. Plánovat je značně složité, dodavatelé nyní ceny garantují třeba jen na týden,“ řekla majitelka Petrofu.

Pink Floyd - Experience
video

Pink Floyd složili píseň pro Ukrajinu. První novou skladbu po třiceti letech

Britská hudební skupina Pink Floyd složila novou píseň, první od roku 1994, a to na podporu Ukrajiny, bránící se před útokem Ruska. Skladba "Hey, Hey, Rise up!" (Hej, hej, povstaň!) má posloužit ke shromáždění prostředků pro humanitární účely, uvedla agentura AFP.

Přečíst článek

Nejisté je také to, zda se Petrofu podaří letos naplnit záměry v licenční výrobě pian v Číně. „Mnoho měst i výrob je v Číně kvůli jejich nulové toleranci k epidemii covidu stále uzavřených. Nesmí se tam cestovat, nemáme víza, nejsou veletrhy, nejsou kontakty, všechno jde po skype,“ popsala složitou situaci Ceralová Petrofová.

Počet zaměstnanců podnik díky růstu výroby zvýšil na současných asi 220. Loni v průměru zaměstnával 206 lidí. Mzdy podnik v prvním čtvrtletí zvýšil o sedm procent.

Petrof také rozvíjí mimohudební výrobu, pro kterou využívá své technologie zpracování dřeva. Vyrábí například akustické dřevěné panely do interiéru, luxusní nábytek na míru, dřevěné šachy, rezonátory na mobily či humidory. Objem této výroby je zatím na úrovni pěti milionů korun a podnik jej hodlá zvyšovat.

Petrof je také provozovatelem obchodního a kulturního centra Petrof Gallery, které otevřel v závěru roku 2017 na okraji výrobního areálu v Hradci Králové. Jeho součástí jsou prodejní salon, hudební kavárna a víceúčelová hala pro 500 lidí pro pořádání koncertů, konferencí či společenských setkání.

Spotify (ilustrační foto)

Spotify rozšiřuje podcastové panství, získal firmy pro analýzu reklamy a obsahu

Největší streamovací hudební platforma Spotify dál sází na podcastový byznys. Koupila dvě analytické společnosti Podsights a Chartable, uvedl server MusicBusinessWorldwide. Za poslední tři roky firma do podcastových služeb investovala vyšší stovky milionů dolarů včetně angažmá kontroverzního moderátora Joea Rogana.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme