Reklama

Vysoká sázka na palivo budoucnosti. Maersk bude vyrábět zelený metanol ve Španělsku

Maersk sestoupil z trůnu největšího dopravce
iStock
 ČTK

Společnost Maersk plánuje do roku 2030 vyrábět ve Španělsku až dva miliony tun e-metanolu ročně. Chce jím zásobovat svou flotilu nákladních lodí a snížit tak svou uhlíkovou stopu, napsala agentura Reuters s odkazem na sdělení dánského námořního dopravce.

Reklama

Projekt si podle výpočtů španělské vlády vyžádá investici přibližně deset miliard eur (244,6 miliardy korun) a Španělsko do něj může vstoupit jako strategický investor. Celosvětová lodní doprava se podílí na globálních emisích oxidu uhličitého téměř třemi procenty.

Dohodu o projektu, který bude částečně financován z unijního fondu obnovy, podepsali ve čtvrtek v Madridu generální ředitel společnosti Maersk Sören Skou a španělský premiér Pedro Sánchez.

Projekt je součástí cíle námořního dopravce dosáhnout do roku 2040 nulových emisí. Dánská firma je druhým největším kontejnerovým dopravcem na světě.

V letech 2023 až 2025 hodlá uvést do provozu 19 lodí schopných provozu na zelený metanol, což si vyžádá přibližně 750 tisíc tun tohoto paliva. K dosažení svého emisního cíle stanoveného na 2030 bude Maersk potřebovat zhruba šest milionů tun ekologického metanolu ročně.

Reklama

Sánchez uvedl, že plán „je dokonale v souladu” se strategií průmyslové a energetické transformace Španělska a že pomůže splnit závazek EU týkající se dekarbonizaci. Projekt bude zahájen ve druhé polovině roku 2024 a nyní se zajišťuje financování od bank a investorů. „Pokud do něj vstoupíme, bude to signál pro další společnosti a investory,” uvedl vysoce postavený vládní zdroj.

Loni Maersk oznámil, že v roce 2023 uvede do provozu první linkovou loď na světě s nulovými emisemi uhlíku. Informoval dále, že všechny jeho budoucí lodě budou mít instalovanou technologii, díky níž budou moci jako palivo používat jak zelený metanol, tak mazut s nízkým obsahem síry.

Zelený metanol se vyrábí pomocí obnovitelných zdrojů. Základním zdrojem je biomasa, popřípadě se může produkovat prostřednictvím elektrolýzy. Ta štěpí vodu na kyslík a vodík, který se pak slučuje oxidem uhličitým. Elektřina by měla při tomto postupu pocházet z obnovitelných zdrojů.

Nákladní loď poháněná metanolem – zatím jen na obrázku, ale společnost Maersk jich má objednán plný tucet. První by měla vyplout příští rok.

Palivo budoucnosti? Metanol, soudí Maersk a staví lodě, které jím chce pohánět

Snahy zbavit se závislosti na fosilních palivech dostaly nový impuls v naléhavé potřebě nekupovat ropu a zemní plyn od Ruska. Protože svět se, bohužel, vyvíjí v krizích, je pravděpodobné, že se nyní hledání náhradních paliv zrychlí. Určitě už nezasáhne do současné války na Ukrajině, ale budoucnost může podstatně ovlivnit.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme