Norská zelená revoluce. Běžná auta tam postupně mizí ze silnic
Zatímco v některých zemích se o elektromobilitě diskutuje, jinde už je rozhodnuto. V Norsku letos tvoří elektrická nebo hybridní auta přes 80 procent všech nových prodaných vozů. Touto cestou jde i Island, Švédsko, Nizozemsko, přidávají se Velká Británie nebo Čína. Čeští zákazníci zatím váhají.
Světovým šampionem v elektromobilitě je jednoznačně Norsko. V této skandinávské zemi se dá předpokládat, že benzínové a dieselové vozy velmi rychle vymizí. Některé odhady hovoří o tom, že to bude daleko rychleji, než si dnes myslíme. Může to být místo evoluce spíše revoluce.
Například letos v lednu podíl prodeje nových aut do zásuvky přesáhl v Norsku poprvé 80 procent. Benzínových vozů se prodalo pouze pět procent a dieselových 6,2 procenta. Ke konci června představovala norská flotila elektromobilů už 19,1 procent všech aut, která jsou v zemi registrována. Žádná jiná země na světě podobná čísla nevykazuje, i když některé se také chytily tohoto velmi módního trendu.
V první části rozhovoru pro server newstream.cz viceguvernér České národní banky Marek Mora hovoří o aktuálním tahu ECB, promýšlených krocích ČNB, ale také o stále populárnějších zelených investicích označovaných zkratkou ESG.Viceguvernér Mora: I další lockdown bychom přežili s vyššími sazbami
Leaders
Pro Nory je ale výhodou i to, že k výrobě elektřiny jim dopomohla matka příroda. Kolem 99 procent elektrické energie se zde vyrábí ve vodních elektrárnách. Jejich využití nahrává především obrovské množství divokých horských řek, jezer a vodopádů. Podle místních expertů navíc existuje další ohromný potenciál v nových projektech vodních elektráren, který je odhadovaný až na kapacitu 35 TWh, což je více než dvojnásobek energie vyrobené v našem Temelíně v roce 2019.
Norské výhody
Norské „řádění“ v elektromobilitě samozřejmě nevzniklo jen tak samo od sebe. Přispěly k tomu různé daňové výhody. Elektromobily jsou osvobozeny od neopakujících se poplatků za vozidla, některá i od silniční daně.
Některá města nechávají tato auta parkovat zdarma a existuje i osvobození od mýtného na vnitrostátních trajektech (vzhledem k přírodním podmínkám velmi často využívanými). Může se někde s nimi jezdit i v pruzích pro autobusy.
Rychlost výstavby i variabilita jsou hlavní pozitiva takzvané modulární architektury. Budova navržená z modulů nově stojí i v Praze na Kutnohorské ulici.Modulární architektura táhne. I tento obor ale bojuje s nedostatkem materiálu
Enjoy
Plug-in hybridy mají rovněž různé výhody, ale ne tak velké, jako čistě elektrická auta. Politici ale některé výhody postupně omezují v souvislosti s tím, že na trhu je už podle všeho v tomto případě rozhodnuto.
Vláda v roce 2016 schválila národní dopravní plán na léta 2018 až 2029, který říká, že už v roce 2025 mají být všechny nová prodaná auta, autobusy i lehká užitková vozidla s nulovými emisemi. Do roku 2030 se to pak má týkat i poloviny prodeje nových nákladních vozů.
Úspěšné prodeje dosahují v Norsku auta do zásuvky především od značek Nissan, Tesla a Mitsubishi. Konkurence se ale neustále zvyšuje. Po světě se už rozkoukává i Škoda Auto, která chce již v průběhu aktuální dekády prodávat 50 až 70 procent plně elektrických modelů.
Kdo se přidal
Elektrická auta a plug-in hybridy se ale úspěšně neprodávají jen v Norsku. Více než poloviční prodej u nových vozů dosahují také na Islandu, na třetině je Švédsko, na 25 procentech Nizozemsko, ke 20 procentům se již blíží i Finsko a Dánsko. Velmi aktivní je i Portugalsko, Německo, Francie, Velká Británie a Belgie.
Petr Kolář patří k nejžádanějším českým architektům současnosti, i miliardáři na něj stojí frontu. Staví hotelové resorty, vesnice, olympijské parky i rodinné domy. Označení „architekt miliardářů” se ale brání. „Kvalitní architektura jde dělat i s útlým rozpočtem, stavíme projekty i za milion,” říká Kolář v rozhovoru pro newstream.cz.Architekt miliardářů Kolář: Luxus není zlatý kohoutek, ale dokonalá funkčnost
Leaders
Naopak Amerika pořád ještě váhá (loni jen procenta procenta z nových vozů) a překvapivě i jinak urputně zelená Kanada (přes čtyři procenta).
Pro světový trh ale bude mít zcela zásadní vliv to, kterým směrem půjde Čína. Tam je zjevná politická i byznysová vůle svést se na vlně elektromobility. Prodeje těchto aut jdou v říši středu rychle nahoru a o trendu je i zde rozhodnuto.
V České republice tvořila dosáhla elektrická a hybridní auta loni kolem 2,6 procenta prodejů nových vozů. Odhady ale hovoří o tom, že situace se změní v nejbližší době i u nás.
Podíl aut do zásuvky na prodeji nových vozů v roce 2020 ve vybraných zemích:
Norsko: 74,8 procenta
Island: 52,4
Švédsko: 32,3
Nizozemsko: 25,0
Finsko: 18,1
Dánsko: 16,4
Švýcarsko: 14,3
Portugalsko: 13,8
Německo: 13,5
Francie: 11,3
Velká Británie: 11,3
Belgie: 11,2
Čína: 5,7
Španělsko: 5,0
Svět: 4,6 procenta
Itálie: 4,3
Kanada: 4,2
Jižní Korea: 2,9
Česko: 2,6
USA: 2,0
Polsko: 0,8 procenta
Zatopený Důl Chabařovice změní projekt švédského studia Mandaworks. V okolí jezera Milada vznikne řada drobných objektů určených k rekreaci i aktivnímu odpočinku.Nové pláže, vyhlídky i pikniková místa. Švédi promění okolí jezera Milada
Enjoy
Konec Lionela Messiho v Barceloně odráží síť souvislostí, která je příkladem toho, že i megastar jeho formátu může „skřípnout“ soukolí velkého byznysu. Většího, než je sebevětší fotbalista zeměkoule.ANALÝZA: Messiho zmáčkl byznys větší, než je on sám
Money
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.