Globální trh s wellness službami pokračuje v prudkém růstu
Globální tržby na trhu s wellness službami v loňském roce stouply o osm procent na 5,6 bilionu dolarů. Od roku 2013 však stouply již téměř o 65 procent a výrazný růst se čeká i v příštích letech. Do roku 2027 se očekává nárůst tržeb na 8,5 bilionu dolarů, což je přibližně dvakrát více než hrubý domácí produkt Německa. Vyplývá to ze studie Global Wellness Institute (GWI), na kterou upozornila agentura Bloomberg.
Odhady skutečné velikosti wellness průmyslu se různí, protože není jasně definováno, co do tohoto odvětví přesně spadá. GWI ve své zprávě definovala odvětví jako aktivní snahu o provozování aktivit a životního stylu, které podporují celkové zdraví. Ve svém výzkumu rozděluje wellness do několika širokých kategorií.
Největší kategorií je osobní péče a krása, která má hodnotu 1,08 bilionu dolarů. Patří tam například péče o pleť, kadeřnictví nebo nehtové salony.
Rtěnka jako trofej do sbírky? Proč ne. Módní domy posouvají hranice luxusu. Dior se pro letošní podzim vytasil se sběratelským kouskem Rouge Premier v pouzdře se 24karátovým zlatem vyrobeném francouzským domem Maison Bernardaud s potiskem odkazujícím k éře marnivosti Marie Antoinetty. Zatímco běžná rtěnka od Diora vyjde na 45 dolarů, v přepočtu kolem tisícovky, Rouge Premier stojí něco přes 500 dolarů, tedy zhruba 12 tisíc korun. A rozhodně není tou nejdražší.
Rtěnka od Diora za deset tisíc. Trh s krásou propadl ultraluxusu, módní domy nabízejí sběratelské kousky
Enjoy
Hned za touto kategorií následuje zdravé stravování, výživa a hubnutí s hodnotou 1,07 bilionu dolarů. Do této částky ale není zahrnut rychle rostoucí trh s léky na hubnutí na předpis. Další kategorie podle GWI jsou wellness turistika, fyzické aktivity, jako návštěvy posilovny, či veřejné zdraví spolu s tradiční a alternativní medicínou.
Trh se již vrátil na úroveň z doby před pandemií. Od té doby také prošel významnou změnou, v rámci které nejvíce vzrostly výdaje na veřejné zdraví, prevenci a personalizovanou medicínu, a to na loňských 611 miliard dolarů z 358 miliard v roce 2019. Údaj zahrnuje i zdravotní vyšetření na covid-19 a rakovinu.
Bílkoviny jsou dnes populárně popisovány jako bezvýhradně pozitivní živina, která je neškodnou alternativou „zlých“ tuků nebo sacharidů v jídle. Biochemická pravda je ale trochu jinde. Co se stane, když lidé jedí příliš moc proteinu?
Biohacking: Protein je modla, přitom škodí. Kolik bílkovin tedy jíst?
Enjoy
Jedním z nejmenších sektorů je wellness na pracovišti. Ten zahrnuje programy vytvořené zaměstnavateli, jejichž cílem je posílit zdraví a pohodu zaměstnanců, jako nabídka fitness a vzdělávacích kurzů. Na rozdíl od jiných sektorů se tento trh od roku 2019 zmenšil, a to na loňských 50,6 miliardy dolarů z 52,2 miliardy v roce 2019. Důvodem je skutečnost, že stále více lidí nyní pracuje z domova a firmy snižují náklady.
Jednoznačně nejvíce za wellness utrácejí obyvatelé Severní Ameriky. Roční výdaje na jednoho obyvatele zde činily 5108 USD. Druhá příčka patří Evropanům, jejichž výdaje činily 1596 dolarů.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.