Dopravní Kocourkov. Tendr na dostavbu linky D opět vyhrála Subterra, stavba se zpozdí
Pražský dopravní podnik (DPP) znovu vyhodnotil tendr na stavbu druhé části metra D a vybral vítěze zakázky, kterým se opět stalo sdružení vedené firmou Subterra s cenou zhruba 30 miliard korun bez DPH, uvedl vedoucí tiskového oddělení DPP Daniel Šabík.
Výběr dodavatele podnik dříve po stížnostech z tendru vyřazeného sdružení PORR, VINCI a Marti (PVM) zrušil, i po opětovném vyhodnocení a s přihlédnutím k novým informacím je podle podniku nabídka Subterry nejvýhodnější. Firmy PORR a VINCI krok DPP kritizují, Subterra naopak uvedla, že ho vnímá jako potvrzení kvality své nabídky.
Tendr se týká úseku nové linky z Olbrachtovy na Nové Dvory. Výběr sdružení vedeného Subterrou loni napadlo PVM u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) mimo jiné kvůli údajným chybám v referencích vítěze. Pražský dopravní podnik následně zrušil výběr vítěze zakázky, ale nikoliv samotný tendr. O novém výběru dodavatele dnes podle Šabíka na základě jednomyslného doporučení hodnotící komise rozhodlo představenstvo podniku.
Metro převáží cestující pražským podzemím již půl století. Ostrý provoz odstartoval 9. května 1974. Za tu dobu se stalo každodenní součástí metropolitního života, kterou denně využívají stovky tisíc lidí. Za podzemním dílem stojí práce techniků tehdy státního podniku Vodní stavby a následně Metrostavu a Subterry, kteří vybudovali tunely na všech trasách pražského metra a celkem 49 stanic, z toho 33 hloubených a 16 ražených. Metrostav nyní zveřejnil vzpomínky lidí, kteří se na výstavbě podíleli. Přinášíme druhou část, která nás zavede do doby výstavby po otevření první etapy linky C.
Příběh metra: Cesta od sovětského razicího štítu k Tondovi a Adéle
Zprávy z firem
„K novým skutečnostem, které vzešly z podaných námitek si DPP zajistil nové podklady a informace. Na základě mimořádně detailního prověřování nabídek dodavatelů a dalších expertních a právních analýz pak ve věci DPP znovu rozhodl,“ uvedl ředitel a předseda představenstva DPP Petr Witowski.
„Dnešní rozhodnutí DPP potvrdilo postoj, který Subterra a.s. zastává od samotného počátku, tedy že naše nabídka je kvalitní a ve všech směrech odpovídá požadavkům zadavatele. Chápeme je také jako potvrzení správnosti našich argumentů, kterými jsme vyvraceli neopodstatněná tvrzení používaná pro její zpochybňování,“ uvedl k rozhodnutí DPP mluvčí Subterry Vladislav Beneš.
Zaznívá kritika
Postup podniku naopak kritizují firmy zastoupené ve sdružení PVM. „Naše nabídka byla nejen ekonomicky výhodnější, ale také podložená dlouholetými mezinárodními zkušenostmi například s výstavbou metra ve Vídni,“ uvedla mluvčí PORR Jana Mašínová. Doplnila, že krok podle firmy vyvolává pochybnosti o transparentnosti tendru. „Proti rozhodnutí jsme nuceni se bránit a využít všechny dostupné právní prostředky,“ uvedla.
Pražský dopravní podnik (DPP) vypíše zakázku za 86 miliard korun na automatizaci provozu na lince metra C a nákup vlaků pro linky C a D.
Praha vypíše tendr za 86 miliard na autonomní vozy metra. Dočkají se linky C a D
Zprávy z firem
Stavba se zpozdí
Mluvčí společnosti VINCI Iveta Štočková sdělila, že i když se zástupci firmy zatím s odůvodněním výběru detailně neseznámili, potvrzuje podle nich krok DPP jejich přesvědčení, že se podnik snaží za každou cenu vybrat dražší nabídku firmy Subterra ze skupiny Metrostav. „Bude nás tedy velmi zajímat, co se v nabídce skupiny Metrostav změnilo natolik, že nyní opět podle DPP vyhovuje,“ dodala mluvčí. Vady podle firmy musely zůstat stejné, protože nabídky nelze dodatečně doplňovat.
Druhou hodnocenou byla nabídka podaná sdružením vedeným společností STRABAG. Šabík doplnil, že z podnětů, které v souvislosti se zakázkou obdržel ÚOHS, se úřad již zabývá jen posledním, jejž podalo PVM kvůli svému vyloučení z tendru.
Stavba nové linky metra začala v roce 2022. Ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova a navazovat má právě nyní řešený úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Dále bude vybudována část z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude pravděpodobně posunut a zprovoznění se tak předpokládá v roce 2031.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.