Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Praha vypíše tendr za 86 miliard na autonomní vozy metra. Dočkají se linky C a D

Výstavba metra D
ČTK
 ČTK

Pražský dopravní podnik (DPP) vypíše zakázku za 86 miliard korun na automatizaci provozu na lince metra C a nákup vlaků pro linky C a D.

Tendr zahrnuje nákup 52 automatických souprav na linku C, 16 souprav pro budovanou linku D a nutné úpravy stanic v celkové hodnotě 35,9 miliardy korun. Zbytek hodnoty zakázky tvoří provozní náklady na zajištění údržby po dobu 35 let Vypsání zakázky dnes schválili zastupitelé hlavního města.

Dodávka všech vlaků by se měla uskutečnit po roce 2029. Dodavatel by měl být podle generálního ředitele DPP Petra Witowského vybrán do konce roku 2025.

Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) je nutné vypsat zakázku co nejdříve, neboť bude nutné před zprovozněním linky D vozy vyrobit a provést jejich homologaci a testovací provoz. Zakázku bude DPP řešit formou takzvaného soutěžního dialogu, kdy se výběru účastní více soutěžících.

Současně se stavbou Vltavské filharmonie dojde i na revitalizace veřejného prostranství.

Nejenom nová budova filharmonie. Na Vltavské do dvou let započne stavební revoluce

Čtyři sály, knihovna, kavárny i restaurace. Praha už má jasno, jak bude vypadat Vltavská filharmonie. Dánské studio Bjarke Ingels Group (BIG) představilo architektonickou studii. I ta už si našla svoje kritiky.

Přečíst článek

„Je nezbytné spojit automatizaci metra C a D z vícero důvodů. Podle předběžných konzultací by nám dali výrobci košem, kdybychom kupovali pouze deset vlakových souprav na metro D, buď bychom nedostali rozumnou cenu, nebo žádnou nabídku. Proto se nakupuje 16 souprav pro kompletní linku D a kombinuje se to s 53 soupravami vlakových vozů pro linku C,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Hřib.

Dalším důvodem propojení obou linek je, že trasa D bude až do výstavby Depa Písnice, které se bude stavět až na závěr, využívat depo na lince C. „Proto systémy musí být kompatibilní,“ řekl Hřib. V první fázi mezi Pankrácí a Novými Dvory bude jezdit na lince D deset vlaků, po dostavbě se jejich počet zvýší na 16.

Witowski v pondělí řekl, že po podpisu smlouvy budou v letech 2026 a 2027 následovat přípravné práce a vývoj samotných vozů. V letech 2027 až 2028 by pak měly být vyrobeny první vozy a následovat by měla jejich certifikace a homologace, na kterou naváže v letech 2028–2029 zkušební provoz.

Kratší intervaly i levnější provoz

Na lince C pak podle manažera Jiřího Hrnčíře z DPP modernizace umožní zkrátit nynější interval 115 na 90 sekund. Kratší interval umožní přepravit víc cestujících. Podle Hřiba s Hrnčířem je kapacita linky C již nyní na hraně. „Provozovat současný stav je současně dražší než mít do budoucna automatický provoz,“ řekl Hrnčíř.

V Německu ožívají plány na výstavbu magnetických tratí, zájem mají města

Němci po letech oprašují plány na výstavbu magnetických tratí

V Německu po letech opět ožívají plány na výstavbu tratí pro vlaky levitující na magnetickém polštáři. Oproti kdysi zvažovaným vysokorychlostním trasám propojujících Německo se sousedními státy se nynější úvahy omezují na městský provoz. O magnetické dráze jako dalším typu městské hromadné dopravy uvažují Berlín, Norimberk či Hamburk. Zda takzvané maglevy v německých městech skutečně vyjedou, bude záviset především na penězích.

Přečíst článek

Projekt kritizovali někteří opoziční zastupitelé. Ondřej Prokop (ANO) řekl že Praha má mít jako prioritu dostavbu vnitřního silničního okruhu a že Pražané nepoznají, zda je poveze automatizované metro či metro se strojvedoucím. „Dávat 86 miliard na automatizaci metra považuji za holý nesmysl,“ řekl. Jeho stranický kolega Stanislav Nekolný (ANO) se ptal, zda je nutné zkracovat intervaly.

S kritikou nesouhlasil Hřib ani zastupitel a předseda dopravního výboru magistrátu Martin Sedeke (ODS). „Lidé si všimnou, že jsou kratší intervaly. Automatizace linky C není žádný plezír,“ řekl Hřib. Sedeke řekl, že problémem je, že předložený dokument někteří zastupitelé nečetli pořádně a nabyli dojmu, že se jedná jen o automatizaci metra. V tendru je podle něj řada částí, které by DPP a město musely v budoucnu stejně udělat.

Stavba nové linky pražského metra D začala v roce 2022, ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterým se nyní zabývá antimonopolní úřad. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům kolem aktuálního tendru bude ale pravděpodobně posunut.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Kolik stojí byty u pražského metra?

Kolik stojí byty u pražského metra? Pod 100 tisíc za metr čtvereční už se nejde

Přečíst článek
Doporučujeme