Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Komplikace pro „déčko“. Antimonopolní úřad zrušil rozhodnutí o vítězi na stavbu další části metra

Stavba metra D
ČTK
 ČTK

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil rozhodnutí o výběru vítěze tendru na stavbu další části metra D, kterým se stalo sdružení firem zahrnující např. firmy Subterra a Hochtief. DPP rozhodnutí důrazně odmítl a podle vedoucího oddělení komunikace podniku Daniela Šabíka proti němu podá rozklad. S rozhodnutím úřadu nesouhlasí ani firma Subterra, naopak společnost Porr jej vítá.

Reklama

Rozhodnutí zatím není pravomocné a lze proti němu podat rozklad. Na rozhodnutí upozornil server Seznam Zprávy, jeho vydání poté potvrdil i mluvčí úřadu Martin Švanda. „Úřad zrušil rozhodnutí o výběru dodavatele a všechny následující úkony Dopravního podniku hl. m. Prahy v zadávacím řízení Provozní úsek I.D metra v Praze - úsek (Olbrachtova) - Nové Dvory - stavební část,“ uvedl mluvčí. 

„Úřad zrušil rozhodnutí o výběru dodavatele a všechny následující úkony Dopravního podniku hl. m. Prahy v zadávacím řízení Provozní úsek I.D metra v Praze - úsek (Olbrachtova) - Nové Dvory - stavební část,“ uvedl Švanda. Důvodem k rozhodnutí bylo to, že podle úřadu v dokumentaci vítězného sdružení chyběly doklady prokazující zkušenosti některých členů odborného personálu, za něž byly při hodnocení uchazečům udělovány body.

Maison Ořechovka

Proč se v Praze pomalu staví? Každý smí výstavbu blokovat a nenese za to zodpovědnost, říká developer

Nejenom legislativa, ale i to, že do stavebního procesu může vstoupit prakticky každý bez jakékoliv osobní zodpovědnosti, komplikuje stavění v Česku.

Přečíst článek

DPP s tím nesouhlasí. ÚOHS se podle Šabíka zabýval desítkami námitek a o zrušení rozhodl pouze na základě tří, které se týkaly referencí. „U těch antimonopolní úřad tvrdí, že DPP nemohl dojít k jednoznačnému závěru ohledně jejich ověření. Hodnoticí komise i představenstvo přitom v rámci vyhodnocování nabídky a ve svém rozhodování vycházely z informací od uchazeče a z informací od samotných zadavatelů jednotlivých zakázek, které byly ze strany DPP vyžádány nad rámec zákonných požadavků a běžné praxe,“ uvedl a dodal, že podnik při zadávání všech veřejných zakázek postupuje vždy zcela v souladu se zákony.

S rozhodnutím úřadu nesouhlasí ani firma Subterra. „Jsme přesvědčeni, že ve výběrovém řízení na výstavbu druhé etapy metra D jsme předložili nabídku, která splňuje všechny požadavky tendru včetně referenčních zakázek a kvalifikace příslušných zaměstnanců, což pondělní rozhodnutí ÚOHS nijak nezpochybňuje. Zvlášť poukazujeme na to, že žádný závěr o splnění či nesplnění jakýchkoli kvalifikačních nebo bodovaných soutěžních kritérií v tomto rozhodnutí učiněn není,“ sdělil mluvčí firmy Vladislav Beneš.

Návrh na zrušení výběru dodavatele podala k ÚOHS společnost PVM Metro DII JV, v níž je sdruženo několik firem, mimo jiné Porr, Eurovia nebo Průmstav. Antimonopolní úřad v současnosti vede další správní řízení, a to o návrhu proti vyloučení společnosti PVM Metro DII JV ze zadávacího řízení. V obou správních řízeních ÚOHS vydal předběžné opatření, které pražskému dopravnímu podniku zakazuje uzavřít smlouvu s dodavatelem až do pravomocného rozhodnutí.

Firma Porr naopak rozhodnutí vítá. „Rozhodnutí úřadu potvrzuje naše pochybnosti o správném postupu DPP při výběru sdružení vedeného společností Subterra ze skupiny Metrostav, na které jsme opakovaně upozorňovali a poukázali jsme na ně i v našem návrhu. Jsme rádi, že tvrzení, podle kterých jsou naše námitky pouze účelové a nemají oporu v zákoně, byla plně vyvrácena,“ sdělila mluvčí Porr Jana Mašínová.

Nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T vyjedou v Praze poprvé v roce 2025

Praha potřebuje nové tramvaje. Dočká se jich až za dva roky, ale budou stát za to

Nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T vyjedou v Praze poprvé v roce 2025. Tramvaje budou pětičlánkové, kompletně nízkopodlažní, vybaveny klimatizací a přibude míst pro cestující. Vybaveny budou rovněž tzv. antikolizním systémem a změní se způsob brzdění. Vozy budou energeticky méně náročné než nynější. Vyjíždět budou z nově budované vozovny v Hloubětíně. Novinářům to dnes řekli náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), generální ředitel dopravního podniku (DPP) Petr Witowski a zástupci výrobce, firmy Škoda Transportation.

Přečíst článek

Třicetimiliardovou zakázku vyhrála v loni září skupina firem vedená společností Subterra z koncernu Metrostav. Před tím dopravní podnik vyloučil o dvě miliardy levnější nabídku, již podalo sdružení kolem firem Porr a Vinci. Podle dopravního podniku nesplnilo podmínky tendru.

„Podávání námitek a podnětů na ÚOHS je v dnešní době zcela běžné i u řádově menších zakázek. Jde skoro o tradiční nástroj konkurenčního boje. Nutno ale dodat, že ÚOHS dává v konečném důsledku DPP opakovaně za pravdu, i přes prvoinstanční neúspěch,“ uvedl dále Šabík. Dodal, že antimonopolní úřad minulý týden opět zamítl rozklad společnosti Metrostav DIZ ke stejné zakázce a už podruhé a finálně tak potvrdil správnost nastavených podmínek zadávacího řízení. ÚOHS pak podle něj dal už loni DPP za pravdu v případě námitek proti podmínkám tendru na monitoring a pasportizaci druhé části linky D.

Stavba nové linky pražského metra začala v roce 2022, ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterého se týká zmíněný tendr. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude ale pravděpodobně posunut.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme