Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Čína podala stížnost na Ameriku. V hlavní roli jsou elektromobily

Nabíječka pro elektromobil
ČTK
 ČTK

Čína podala ke Světové obchodní organizaci (WTO) stížnost na Spojené státy. Vadí jí americké dotace na výrobu elektromobilů a požadavek na regionální původ dílů. Ten je totiž pro přiznání subvencí důležitý. Oznámila to čínská diplomatická mise v Ženevě, kde má WTO sídlo. Čína považuje americké subvence za diskriminační.

„Pod záminkou reakce na změnu klimatu, snižování emisí uhlíku a ochrany životního prostředí jsou (tyto dotace) ve skutečnosti závislé na nákupu a využití zboží ze Spojených států nebo dovezeného z některých konkrétních regionů,“ oznámila stálá čínská mise, z jejíhož sdělení citovala agentura Reuters. Tento postup ale podle Pekingu pokřivil konkurenční prostředí a narušil globální dodavatelské řetězce v odvětví elektromobilů.

Čínské ministerstvo obchodu uvedlo, že Peking se bude snažit prostřednictvím WTO spor s Washingtonem nejprve urovnat. Až potom by přišly na řadu odvetné kroky, které mohou být například v podobě celních poplatků. O jejich zavedení by Čína musela požádat WTO a ta by musela s požadavkem souhlasit.

Spojené státy v roce 2022 začaly uplatňovat zákon na snižování inflace, jehož cílem je nejen zmírnit inflaci, která byla v té době nejvyšší za více než 40 let, ale také snížit deficit federální vlády. Tato opatření vedla podle Pekingu k tomu, že byly z amerického trhu vyloučeny vybrané produkty z Číny i dalších zemí.

Zájemci o nákup automobilu nemají od začátku letošního roku v USA nárok na daňovou úlevu 3750 až 7500 dolarů (87 300 až 175 tisíc korun), pokud kritické minerály či jiné komponenty baterií k těmto vozům pocházejí od firem z Číny, Ruska, Severní Koreje nebo Íránu. Úlevy zavedla Bidenova administrativa jako součást širších opatření na ochranu klimatu. Od ledna má pouze 13 z celkových více než 50 různých elektromobilů prodávaných na americkém trhu nárok na daňovou úlevu. Ještě loni bylo možné úlevy uplatnit u více než 20 různých elektromobilů. Výrobci se proto snaží zajistit si komponenty v takových zemích, aby jejich vozidla měla nárok na subvence.

Čína podle mluvčího ministerstva obchodu v Pekingu Spojené státy vyzvala, aby okamžitě napravily diskriminační politiku v tomto odvětví a aby zachovaly stabilitu globálních dodavatelských řetězců pro vozidla s pohonem na nové druhy energií. Úřad amerického obchodního zmocněnce ve Washingtonu na žádost o komentář okamžitě neodpověděl, bezprostředně nereagovala ani WTO.

WTO je mezivládní organizace se sídlem v Ženevě. Reguluje a usnadňuje mezinárodní obchod, vlády a různé organizace pak jejím prostřednictvím vymáhají dodržování stanovených pravidel. Čína o vstupu do WTO vyjednávala zhruba 15 let, její žádost byla schválena v roce 2001. Jejím vstupem se organizace rozšířila o klíčový světový trh. Členské země WTO mohou podávat stížnosti na obchodní praktiky jiných členů a hledat nápravu prostřednictvím procesu urovnání sporů.

Čína je dominantním hráčem v sektoru výroby baterií pro elektrická vozidla a její automobilový průmysl v posledních letech zažívá rychlý růst. To by mohl být problém pro zavedené světové automobilky, vzhledem k tomu, že čínští výrobci aut globálně expandují, uvedla agentura AP. Čína má silné postavení právě v segmentu elektromobilů a čínské firmy jsou lídry v technologii výroby baterií.

Expanze čínských výrobců elektromobilů znepokojuje také Evropskou unii. Brusel proto v loňském roce zahájil vlastní vyšetřování čínských dotací pro elektromobily.

Švédský Northvolt staví na severu Německa závod na baterie pro elektromobily, ilustrační foto

Švédský Northvolt staví na severu Německa závod na baterie pro elektromobily

Švédská společnost Northvolt zahájila na severu Německa výstavbu závodu na výrobu baterií pro elektromobily. Továrna bude stát u města Heide ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko a podnik má v plánu tam ročně vyrobit baterie pro milion vozů. V lednu Evropská komise schválila státní podporu projektu, uvedla agentura Reuters.

Přečíst článek

Čínská společnost Leapmotor

Číňané si našli další místo, kde budou montovat svá elektroauta. Je kousek od Česka

Čínská automobilka Leapmotor začne vyrábět v továrně společnosti Stellantis v polských Tychách malé elektromobily. S odvoláním na dva nejmenované zdroje to uvedla agentura Reuters. Leapmotor a Stellantis před časem vytvořily společný podnik, což čínské firmě umožní vyrábět a prodávat elektrická vozidla mimo Čínu.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Akcie Tesly opět stoupají

Akcie Tesly už zase raketově posilují. Chabým výsledkům i špatným zprávám z Číny navzdory

Přečíst článek
Doporučujeme