Ani Evropa, ani USA. Největším vývozním trhem Číny je jihovýchod Asie

Největším vývozním trhem už pro Čínu nejsou Spojené státy ani Evropa. Nově tyto oblasti překonal region jihovýchodní Asie, vyplývá z výpočtu banky HSBC Holdings.
Export z Číny do Sdružení zemí jihovýchodní Asie (ASEAN) stoupl podle dvanáctiměsíčního klouzavého průměru téměř na 600 miliard dolarů (13,5 bilionu korun) měsíčně. Tím tento desetičlenný blok výrazně předstihl USA a Evropskou unii, které letos zaznamenaly prudký pokles dovozu z Číny.
Ke změně pomohl vznik obchodní dohody RCEP (Regional Comprehensive Economic Partnership) pod vedením Pekingu. Smlouva vstoupila v platnost loni a stala se největším blokem volného obchodu na světě, uvedl hlavní ekonom HSBC pro Asii Frederic Neumann. Je to také ukázka změny globálních dodavatelských řetězců. Díly pocházející z Číny se nyní stále častěji přesouvají do jihovýchodní Asie, kde se finálně montují a teprve pak se vyvážejí do zbytku světa, dodal Neumann.
Čína se chystá vytvořit nový investiční fond, který by měl shromáždit 300 miliard jüanů (zhruba 920 miliard korun) na podporu domácího polovodičového průmyslu. Peking tak stupňuje své úsilí dohnat v tomto odvětví Spojené státy a další konkurenty.
Čína pošle na podporu domácího polovodičového průmyslu obří balík peněz
Zprávy z firem
Silnější vazba mezi jihovýchodní Asií a Čínou může i pomoci stabilizovat světový obchod v době, kdy poptávka z rozvinutých zemí klesá. Největším vývozním trhem ASEAN je také Čína, a toto zboží je určeno pro spotřebu na domácím trhu.
„Stručně řečeno, jedním z důležitých obchodních koridorů v Asii, a vlastně i ve světě, je nyní koridor mezi ASEAN a pevninskou Čínou,“ řekl Neumann. „Vnitroasijský obchod získává na důležitosti,“ dodal.
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?