Reklama

Stanislav Šulc: Pivo za 70? Tak to budeme pít doma aneb Hospody čeká boj o zákazníky

Číšnice, ilustrační foto
ČTK
Stanislav Šulc

Rostoucí náklady na zboží a zaměstnance přinutí hospody nejpozději po prázdninách zvýšit razantně ceny. Zkušení znalci trhu odhadují, že se cena čepovaného piva vyšplhá na 70 korun. Hospody tak i bez případných vládních omezení čeká nejspíš velký odliv zákazníků, kteří prostě budou popíjet doma. Co s tím? Hospodští si prožijí totéž, co provozovatelé kin. Českou hospodu čekají změny. 

Reklama

Odhady odborníků, že pivo po prázdninách podraží na 70 korun, vyplašilo leckoho. Ale zdaleka ne ty, koho to mělo vyplašit nejvíc – tedy samotné hospodské. Jejich dosavadní klienti si během pandemie natrénovali, co to znamená nemoci chodit do svého oblíbeného výčepu. Nakoupili si lahvové a popíjeli doma. Po prvních týdnech strachu z covidu pak dokonce ztratili zábrany a začalo komunitní popíjení – v hasičárnách, na dvorech i v bytech. A někteří to dokonce vyladili natolik, že si pořídili výčepní zařízení. 

Takže pro velkou část lidí nebude takový problém skutečně přejít zpět do režimu domácího či komunitního popíjení. Ačkoli hospoda je přeci jen hospoda. Navíc se tím završuje trend, který platil již před pandemií – lidé zkonzumují víc piva „doma“ než v hospodách. 

Ilustrační foto

Pivo za 70 korun? Možná už po létě, říká restauratér

Aktuálně si gastro provozovatelé nemohou stěžovat na nedostatek hostů. S obavami ale vyhlížejí následující měsíce. Razantní zdražování energií může už na konci léta ukončit činnost některých podniků na malých městech a vesnicích. A na co se mají připravit hosté? Další zdražování obědů a piva je nevyhnutelné. „Původně jsem předpokládal, že hladinka piva z čepu v Praze bude stoupat k úrovni 70 korun pomaleji a dostihne ji až v příštím roce. Může se to ale klidně stát už letos na podzim,“ říká pro Newstream garant projektu Moje restaurace Asociace malých a středních podniků a živnostníků Luboš Kastner.

Přečíst článek

Jako kina vs. Netflix 

Hospody se tak již dlouho mohly připravovat na to, že zákazníci už nechodí jen konzumovat, ale do hospod chodí za specifickou službou. Co ta služba je, to se mění místo od místa, člověk od člověka. Někdo sem chodí kvůli úniku před domácími povinnostmi, jiný za přáteli či blízkými, další na kolektivní zážitek při sledování vědomostní soutěže, nebo si jen tak obyčejně přečíst noviny a u toho si dát tři kousky. 

Když ale cena služby přesáhne únosnou mez, může nastat odliv zákazníků. Totéž nastane, když podobnou službu nabídne někdo levněji. Můžeme si půjčit analogii momentálního boje kin o diváky se streamovacími službami typu Netflix. Tyto služby nabízejí podobný obsah jako kina, jen třeba v trochu méně naleštěném podání, ale zase skoro zadarmo a v pohodlí domova. 

Reklama

Stejné je to s pivem. Dát si pivko můžete v hospodě nebo doma lahvové či plechovkové. Rozdíl v ceně je pochopitelný. 

Pivo jedině dobře ošetřené. Zákazníci hledí na kvalitu služeb víc, než kdy dřív

„Vrátili se lidi do hospod?“ „Do těch dobrých ano. Do těch, kde se o pivo dobře starají. Lidem rozhodně není jedno, co pijí.“ Otázku jsem položila Lucii Janečkové, která dohlíží na kvalitu piva i výčepních v podnicích známých pod značkou Lokál. Po covidové krizi lidé víc řeší, za co platí, týká se to nejen jídla, ale i piva. Tenhle trend je víc než zjevný.

Přečíst článek

Změna služby 

Dobrá zpráva pro hospodské je, že kina se pod tlakem Netflixu nepoložila. Ale musejí změnit službu, kterou divákovi nabízejí. Nejslavnější tvůrci Hollywoodu jako Christopher Nolan, Steven Spielberg, James Cameron či George Lucas již několik let tvrdí, že kina se promění a nabídnou zcela nový typ zážitku. Půjde o obří spektákly, které na malé obrazovce nebudou mít žádný smysl a doma si je prostě nepustíte. 

Podobně se budou muset změnit hospody. I kdyby třeba jen marketingově. A ony to vlastně již dělají. Nabízejí vlastní pivo, které jinde nedostanete, pořádají nejrůznější „události“, které doma nezažijete. Zatím to je možná výsada velkých měst, ale brzy na to budou muset přistoupit i výčepy v menších vískách. Jinak podzimní náraz zdražování opravdu nepřežijí. 

David Marek, hlavní ekonom Deloitte

Ekonom David Marek: Sazby můžou ještě růst. A v NERVu se podíváme na daně

Rekordní sedmiprocentní úrokové sazby jsou podle ekonoma Davida Marka modelovou ukázkou správného boje s vysokou inflací. Který podle něj možná ještě neskončil. Marek je také členem poradního sboru vlády NERV, který se nyní poprvé sešel. Zvyšování daní podle něj již není zakázané sousloví.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme