Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Pivo jedině dobře ošetřené. Zákazníci hledí na kvalitu služeb víc, než kdy dřív

Pivo jedině dobře ošetřené. Zákazníci hledí na kvalitu služeb víc, než kdy dřív
Ambiente / užito se svolením
Darina Křivánková

„Vrátili se lidi do hospod?“ „Do těch dobrých ano. Do těch, kde se o pivo dobře starají. Lidem rozhodně není jedno, co pijí.“ Otázku jsem položila Lucii Janečkové, která dohlíží na kvalitu piva i výčepních v podnicích známých pod značkou Lokál. Po covidové krizi lidé víc řeší, za co platí, týká se to nejen jídla, ale i piva. Tenhle trend je víc než zjevný.

Reklama

Můžeme to vnímat jako jeden z mála pozitivních dopadů covidové pandemie: návštěva restauračního zařízení už pro nás není běžnou rutinou, více vnímáme každý detail, jestli je personál přiměřeně vlídný, jídlo dobře ochucené a pivo správně vychlazené. A dobře načepované. Do hospody se totiž nechodí jen za pivem, ale i za výčepním. Ten opravdu dobrý výčepní umí pivo nejen správně načepovat, ale také se o něj postarat. A lidé jako Lucie intenzivně pracují na tom, aby u nás pivní kultura neklesala, ale naopak vzkvétala.

Podívejte se, jakou péči věnují pivu v Lokále:

Hygiena výčepů a školení výčepních

„Pivu v Lokálech věnujeme tu největší péči. Kontrolujeme závozy piva, sanitujeme naše pivní vedení, dbáme na správnou hygienu výčepů a výčepní si sami školíme,“ vypočítává Lucie všechny položky, které hrají roli v tom, aby zákazník dostal půllitr toho nejlepšího piva. 

Každý výčepní v Lokále projde důkladným tříměsíčním tréninkem zakončeným zkouškou u přísné, ale spravedlivé Lucie. Není to legrace a nezvládne to každý, rozhodně ne ten, kdo přichází s romantickou představou, že bude pouze stát za pípou a klábosit se štamgasty. I když komunikace se zákazníkem je také podstatná, například v prvním bodě Desatera výčepního se píše: Výčepní je vždy dobře naladěn a usměvavý. 

Do hospody na pivo už jen svátečně. Rozdíl v cenách točeného a baleného piva už je propastný

Nůžky mezi cenou piva v hospodě a piva doma se stále rozevírají. Pandemie a související „garážové party“ i nynější rapidní inflace rozevírání ještě zrychlují.

Přečíst článek

Dobré rozpoložení a úsměv na tváři by si měl výčepní uchovat i poté, co provedl kompletní ranní přípravu, která spočívá hlavně v mytí všeho v dosahu výčepu. V Tréninkovém sešitě výčepního je to plných třináct bodů, od umytí vany na půllitry po vedení knih výčepního. Pro zkušené je to rutina, nováčkům z toho může jít hlava kolem. 

Ještě náročnější je večerní úklid, nemluvě o úklidu týdenním, kde jsou jednotlivé povinnosti rozloženy po dnech: například v pondělí, ve středu a v pátek se mimo jiné odkaluje a otírá kompresor, v úterý se leští tank pod výčepem, ve čtvrtek se myje box na sudy, v sobotu tanky v tankovně, v neděli stěny a strop tamtéž… Je to celkem osmnáct položek. Dobrý výčepní to tedy musí umět hlavně s hadrem. 

Při mytí to musí vrznout

A taky s houbou. „Když při mytí půllitrů nevrže houba po skle, nebudou umyté dobře,“ říká Lucie. V Lokálech dokonce vyvinuli speciální gel na mytí pivního skla, má romantický název Šenkýřka a o půllitry se stará důkladně, nicméně šetrně. 

Hygiena je pro kvalitu piva základ. Proto také Lucie nesmírně bazíruje na tzv. sanitaci. Co to je? Jednoduše řečeno: jde o mechanické čištění nápojového vedení pomocí chemie. Na sanitaci se musí používat výhradně přípravky schválené Výzkumným ústavem pivovarským a sladařským. Tankové pivo se sanituje 1x týdně, sudové jednou za dva týdny, pokud ovšem nejde o pivo nealkoholické či nepasterované, to má také frekvenci 1x za týden.

Pavlína Kalousová, členka představenstva Plzeňského Prazdroje

Pavlína Kalousová: Lidé budou pít víc pivo s přáteli či sousedy

Pandemie změnila spoustu návyků, některé trendy se akcelerovaly. „Vidíme spoustu pop-up podniků, nebo že si lidé dělají barbecue akce se sudem, sousedské akce, oslavy, tam určitě toto bude fungovat, hrají v tom roli i sociální média ve smyslu, jak se nyní lidé svolávají, jak probíhá socializace. Plus vidíme u mladší generace, že preferuje jiné typy drinků,” vysvětluje členka představenstva Plzeňského Prazdroje Pavlína Kalousová.

Přečíst článek

Samotný proces chce hodně vědomostí a zručnosti, je totiž třeba rozebrat všechny narážeče a kohouty, ponořit je do čistícího roztoku, pak napojit všechna vedení tak, aby tvořila jeden okruh, celé vedení propláchnout vodou… A to jsme teprve na začátku akce, jejímž účelem je, aby pivo proudilo do výčepu dokonale čistou cestou.

„Samotná sanitace v Lokálech trvá minimálně 40 minut, když k tomu přidáme úvodní demontáž a pak finální montáž, proces se protáhne na dvě hodiny. Pokud to někdo udělá rychleji, buďte si jistí, že sanitaci nevěnoval dostatečnou péči,“ vysvětluje Lucie. V každém Lokále je vytrénovaný minimálně jeden sanitační technik, díky tomu je jistota, že je o pivo postaráno. Sanitovat rozhodně nemůže každý, je to práce, která si žádá náležitou kvalifikaci. 

A když je všechno dokonale čisté, může usměvavý a dobře naladěný výčepní konečně načepovat zákazníkovi hladinku, šnyt nebo řezané. A taky mlíko nebo čochtana. Zdaleka ne v každé hospodě výčepní ovládají všechny tradiční styly čepování, což je škoda. V Lokálech si na ně potrpí, jsou součástí naší pivní tradice a kultury. Jestli máte tu ambici, přihlaste se k Lucii Janečkové na kurz čepování, naučí vás to. 

Ovšem jestli bude mít pivo ten správný říz, krásnou čepici z pěny a bude dobře vychlazené, závisí právě na tom, jak moc jste se mu před čepováním věnovali a jak jste se oháněli „mokrým hadrem“. Chce to čisté trubky, čisté sklo, čisté všechno, co s pivem souvisí, teprve pak může mít pivo tu správnou kvalitu. Platilo to samozřejmě vždycky, ale dnes to platí dvojnásob. Pokud si chce hospoda udržet zákazníky, měla by se to naučit s hadrem.

Letní koktejlové trendy. Letos velí minimalismus a chuťová rafinovanost

Se zvyšujícími se teplotami stoupá i chuť na míchané alkoholické nápoje. Jaká bude letošní barová sezóna? Co se bude pít? Na co se těšit? A jaké jsou koktejlové trendy? Kdy jindy se na to podívat než v den zasvěcený koktejlům, letos připadl na pátek 13. května. Leccos také napoví drinky z barmanské soutěže Diageo Reserve World Class, jejíž české finále se v květnu koná.

Přečíst článek

kombucha tea

Stále populárnější kombucha má pověst všeléku. Je skutečně tak všemocná?

Do popředí zájmu se kombucha dostala z několika důvodů. Aktuálně jako jedna z tekutých alternativ, kterou si lze zpestřit suchý únor. Je také vyhledávaná jako „zázračný“ nápoj, který posílí imunitu a nejen ji, což je také víc než aktuální téma. Stále jedeme na vlně kvašení, i tady má kombucha co nabídnout. A z dlouhodobého hlediska je pak populární jako jedna z „DIY potravin“, které lze s trochou fištrónu vyrobit doma. 

Přečíst článek

voda

Biohacking: Jak správně pít

Má člověk opravdu pít dva litry vody denně? Nebo ne? Jakou vodu pít, kolik jí konzumovat a kdy, aby to bylo pro zdraví nejlepší, řeší další díl seriálu Biohacking.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Když se novinářka rozhodne otevřít bistro: Host na prvním místě

Přečíst článek
Chleba

Když se novinářka rozhodne otevřít bistro: „A nemáte nějaké normální jídlo?“

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme