Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Panické syslení zhoršuje krizi v zásobování

Kontejnerová loď, ilustrační foto
Pixabay
Zdeněk Pečený

Dodavatelské řetězce již druhým rokem nefungují tak hladce, jak byli dodavatelé i odběratelé zvyklí před vypuknutím pandemie. Částečně si za to mohou výrobci, maloobchodníci i zákazníci sami. Všichni objednávají více, než potřebují ve snaze se předzásobit z obavy z dalších výpadků dodávek. Tento koktejl ale paradoxně celou situaci ještě více zhoršuje. 

Reklama

S blížícím se koncem roku a s tím spojenou nákupní horečkou začali výrobci i obchodníci objednávat více, než potřebují anebo objednávat dříve, než potřebují. To na již tak narušené globální řetězce vytváří další tlak. 

„Zničehonic všichni objednávají více, než je třeba, právě kvůli těmto opožděným dodávkám, ale paradoxně to vede k ještě horší situaci,“ řekl Jonathan Savoir, šéf technologické společnosti Quincus, televizi CNBC. 

Hlavně se předzásobit

Situace je o to paradoxnější, že zákazníci v podstatě pouze udělali to, co jim radili šéfové kurýrních služeb. Již v srpnu prezident společnosti UPS Scott Price vtipkoval o tom, že zákaznici by si již měli objednávat vánoční dárky, jinak pod stromečkem bude pouze obrázek něčeho, co dorazí někdy v únoru či březnu.

Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR

Špicar: V autoprůmyslu se zřejmě naplní černé scénáře

Omezování či přímo zastavování výroby v automobilovém průmyslu ovlivní celou českou ekonomiku a krize kvůli nedostatku čipů potrvá měsíce. Jsou dvě cesty, jak z ní vybřednout. „Je to kurzarbeit, tedy podpora krátkodobé nezaměstnanosti u dlouhodobých, stabilních zaměstnavatelů. Než bude notifikovaný, můžeme vyzkoušet osvědčený Antivirus. A za druhé dlouhodobým systémovým řešením nedostatku pracovní síly na českém trhu práce je digitalizace, automatizace a robotizace,“ říká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.

Přečíst článek

„Je to logické. V případě, že výrobce vidí vysokou poptávku po svém zboží a zároveň sleduje, jak jsou v současnosti narušené dodavatelské řetězce, tak pokud je někde možnost objednat více komponentů, udělá to. Nechce totiž riskovat, že v budoucnu, kdy je bude potřebovat, nebudou,“ vysvětluje chování firem analytik České spořitelny Radek Novák. 

Příkladem podle něj může být fakt, že na současné krizi s čipy má svůj malý podíl i čínská telekomunikační firma Huawei, která si před rokem „nasyslila“ čipy na dva roky dopředu, kvůli čemuž se začalo nedostávat na ostatní. „Bohužel s tím nejde nic moc dělat a nezbývá než počkat, než se obnoví výrobní kapacity dodavatelů a logistické řetězce se navrátí do rovnováhy,“ uzavírá Novák.

Čipy nejsou a nebudou

Symbolem pandemie se stal právě nedostatek čipů. A to především v automobilovém průmyslu. Polovodiče využívané v autech patří mezi ty jednodušší a levnější, takže při aktuálně silné poptávce ze strany výrobců elektroniky, kteří jsou pro pár světových výrobců čipů lukrativnějšími klienty, stojí automobilky až na konci fronty. 

Adblue

Lukáš Kovanda: Řidiči v panice vykupují AdBlue. Dopravce děsí kolaps

Cena důležité příměsi do naftovými motorů AdBlue prudce stoupá a lidé ji v panice vykupují. Důvodem zdražování i paniky je plynová krize v EU. Dopravci se obávají nedostatku příměsi. Slovensko už ji nakupuje, Česko podle slov vicepremiéra Karla Havlíčka (ANO) bude nakupovat pouze základní množství pro záchranky.

Přečíst článek

Výrobci veškerou poptávku nezvládají uspokojit. Záběry nekonečných parkovišť zaplněných hotovými vozy, kterým ale chybějí čipy, takže nemohou k zákazníkům, obletěli celý svět. Příběh z trhu polovodičů však sedí na většinu sektorů ekonomiky. 

„Při příchodu pandemie automobilové společnosti stornovaly objednávky čipů, protože se bály, že pandemie sníží poptávku na delší dobu,“ říká Jiří Tyleček hlavní analytik společnosti XTB. „Obnovení objednávek ale už nebylo technicky tak jednoduché.“ 

Poptávka ožila nečekaně rychle

Nejde zdaleka jen o čipy. Dodávky všeho možného letos neběží podle plánu. „Je třeba si uvědomit, že velká část globálních dodavatelských řetězců fungovala před pandemií téměř perfektně. Trend globalizace a vytváření mezinárodních výrobních procesů způsobil, že firmy dokázaly minimalizovat náklady,“ připomíná Tyleček. 

Ilustrační foto

Británie má nedostatek řidičů. Zákazníci se bojí prázdných regálů

Ve Velké Británii chybí až 100 tisíc profesionálních řidičů kamionů, což způsobuje nedostatek některých produktů v obchodech. Provozovatelé obchodů varují před problémy, které mohou o Vánocích vygradovat až do prázdných regálů.

Přečíst článek

Za výpadky je hned několik důvodů. Od nedostatku námořních kontejnerů po záplavy továren přes nedostatek pracovní síly a surovin až po přeplněné nákladní přístavy. Přitom poptávka neklesá, ba naopak. 

Zatímco loňský rok byl ve znamení nečekaně rychlého šíření covidové pandemie, uzavírání průmyslu a s většinou světové populace v lockdownu poklesla spotřeba i průmyslová aktivita. Situace se ale obrátila překvapivě rychle. Reakce vlád a mnohých centrálních bank způsobily, že se poptávka obnovila velmi rychle, v mnoha oblastech ekonomiky dokonce rostla. A to již nahlodané dodavatelské globální nevydržely a následoval naprostý chaos u výrobců a distributorů, kteří nejsou schopni vyrábět a dodávat v takovém množství jako před pandemií. 

Bude hůř

Různé části světa prožívají výpadky dodávek z různých důvodů. Například výpadky dodávek energie v Číně omezily výrobu v tamních továrnách, zatímco ve Velké Británii to byl brexit a s ním spojený nedostatek řidičů kamionů. Spojené státy se také potýkají s nedostatkem kamioňáků a Německo zase trápí ucpané nákladní přístavy

Daniela Pešková

Malé banky nastavily spořitelně zrcadlo, musela se změnit, říká bankéřka Pešková

Jak ne příliš oblíbený ústav během pár let přeměnit na moderní banku, která bude oporou střední třídy? Pojďme dát drobným klientům to, co bohatí znají už dávno, říká Daniela Pešková, členka představenstva České spořitelny a nejvýše postavená bankéřka v Česku. 

Přečíst článek

Experti jako Tim Uy z Moody’s Analytics varují, že situace se zhorší předtím, než se zlepší. „Jak globální ekonomika nabírá na obrátkách, je stále jasnější, že ji budou dusit výpadky v dodavatelském řetězci, které se nyní objevují na každém rohu,“ napsal Uy minulý týden ve své zprávě. Dá se očekávat, že nabídka tak ještě nějakou dobu nebude stíhat držet krok s poptávkou. „Výrobci avizují, že problém bude přetrvávat ještě minimálně další rok. Aby se situace vrátila do normálu, bude se muset vyřešit postupně několik problémů,“ uzavírá Tyleček.

Global Payments spouští možnost přijímat kryptoměny

Tisíce obchodníků v Česku mohou nyní přijímat bitcoin

Provozovatel platebních terminálů Global Payments spustil ve spolupráci s Visou a slovinskou společnosti GoCrypto možnost přijímat kryptoměny. Bitcoin a další kryptoaktiva nyní může začít přijímat téměř 4000 obchodníků u nás.

Přečíst článek

Duslo Šaľa

Slovensku hrozí hospodářský kolaps. Svézt se s ním může i Česko

Kvůli vysokým cenám plynu na Slovensku výrazně propadla výroba močoviny, která se přidává do výfukových systémů aut za účelem snížení emisí. Její nedostatek může vážně poškodit slovenskou ekonomiku a mít dopad i na Česko.

Přečíst článek

.pepper..field

Miláček šéfkuchařů. Víme, jak chutná nejlepší pepř na světě

Raději menší množství, ale ve špičkové kvalitě. Tenhle gastronomický trend je jednoznačný. A týká se většiny surovin, ty základní nevyjímaje. Třeba pepř.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme