Reklama

Globální logistiku a dodavatelské řetězce zachraňuje strojové učení

mezinárodní obchod, ilustrační foto
Pixabay
 ČTK

V posledních dvou letech narušila globální dodavatelské řetězce řada neočekávaných událostí. Pandemie covidu-19, válka na Ukrajině, brexit a kontejnerová loď uvízlá v Suezském průplavu vedly ke zpoždění dodávek všeho možného od jízdních kol po krmivo pro domácí zvířata, napsala agentura Reuters. Neustále rostoucí skupina start-upů i zavedených logistických firem v reakci na to vytváří odvětví v hodnotě několika miliard dolarů, které k minimalizaci narušení dodávek využívá nejmodernější technologie.

Reklama

Společnosti jako Interos, Fero Labs, KlearNow a další využívají strojové učení známé spíše jako umělá inteligence a další nejmodernější nástroje, aby výrobci a jejich zákazníci mohli rychleji reagovat na výpadky dodavatelů, sledovat dostupnost surovin a proplétat se byrokratickou houštinou přeshraničního obchodu.

Nový, rychle rostoucí trh

Trh s novými technologiemi, které se zaměřují na dodavatelské řetězce, by v následujících pěti letech mohl mít hodnotu více než 20 miliard dolarů ročně. Podle analytické firmy Gartner bude do roku 2025 více než 80 procent nových aplikací pro dodavatelské řetězce nějakým způsobem využívat umělou inteligenci a datovou vědu. "Svět se stal příliš složitým na to, abychom se snažili některé z těchto věcí řídit pomocí tabulek," konstatoval analytik této společnosti Dwight Klappich.

Ruská laboratoř

Sankce začínají komplikovat ruský vědecký výzkum. Laboratoře potřebují techniku i materiály ze Západu

Sankce namířené proti Rusku samozřejmě ještě nemohly dosáhnout plné síly, ale ruská věda si je začíná uvědomovat. Západní firmy přestaly dodávat vědecké přístroje a materiály pro laboratoře, protože jim v tom brání zákazy, současně je nemají jak do Ruska dopravit a ještě nevědí, zda by za ně dostaly zaplaceno. A zdá se, že ani Čína nemůže ruským vědcům spolupráci se Západem nahradit.

Přečíst článek

Americká firma Interos, jejíž hodnota v posledním kole financování přesáhla miliardu dolarů, patří na tomto rodícím se trhu k těm nejúspěšnějším. Tvrdí, že má zmapováno 400 milionů podniků po celém světě a pomocí strojového učení je pro své korporátní zákazníky monitoruje. Pokud by požár, povodeň, hackerský útok nebo jiná událost mohly narušit dodavatelský řetězec, okamžitě je upozorní.

Přesná predikce dopadů války

Společnost vyhodnotila dopad ruské invaze ještě předtím, než ruské tanky v únoru vjely na Ukrajinu. Identifikovala přibližně 500 amerických firem, které mají přímé dodavatelské vztahy se společnostmi na Ukrajině. Dále zjistila, že 20 tisíc amerických firem má vazby na ukrajinské dodavatele druhé úrovně, tedy dodavatele dodavatelů, a 100 tisíc amerických firem je napojeno na dodavatele třetí úrovně.

Reklama

Koncern VW jedná s českou vládou o stavbě gigafactory na území Česka.

Německým firmám se jen obtížně daří nahrazovat dovoz z Ruska a Ukrajiny

Německým průmyslovým a velkoobchodním firmám se jen s problémy daří nahrazovat dovoz zboží z Ruska a Ukrajiny. Některé označují přechod na nové dodavatele kvůli válce na Ukrajině za obtížný až nemožný. Vyplývá to z průzkumu, který na svém webu zveřejnil hospodářský institut Ifo.

Přečíst článek

Od počátku ruské invaze se na Interos obrátilo 700 společností s žádostí o pomoc při vyhodnocování své expozice vůči ukrajinským a ruským dodavatelům, řekla šéfka firmy Jennifer Bisceglieová. Uvedla, že společnost vyvíjí nový produkt, který bude vyhodnocovat další hypotetické scénáře narušení dodavatelského řetězce, například invazi Číny na Tchaj-wan, aby zákazníci pochopili, jakému riziku jsou vystaveni a kde najít alternativní dodavatele. Otřesy v dodavatelském řetězci jsou podle ní nevyhnutelné. "Myslím si však, že se v minimalizaci těchto narušení zlepšíme," dodala.

Snadné proclení

Společnost KlearNow se sídlem v kalifornské Santa Claře prodává platformu, která automatizuje těžkopádné procesy celního odbavení, jimž dominuje papír. To se stalo záchranou pro společnost EED Foods se sídlem v anglickém městě Doncaster, která dováží české a slovenské cukrovinky a uzeniny určené zejména pro Čechy a Slováky žijící v Británii.

"Před brexitem jsme se strachovali, že budeme muset skončit," uvedla Elena Ostrerová, která má v EED na starost nákup. "Ale místo toho máme práce jako nikdy předtím," konstatovala. EED podle ní roste ročním tempem 40 procent i poté, co na začátku roku 2020 vstoupil v platnost brexit - částečně proto, že někteří konkurenti to raději vzdali, než aby řešili nové náročné papírování pro dovoz z Evropské unie.

Starbucks v Praze na Václavském náměstí

Inflace, covid, válka na Ukrajině a teď čínské lockdowny. Co je moc, to je moc, žehrají Apple či Starbucks

Velké americké a další nadnárodní firmy v čele s Applem, Starbucks či Estee Lauder oznámily, že musí revidovat své výhledy na ekonomické výsledky pro letošní rok, protože po dvouletých peripetiích s proticovidovými opatřeními, aktuální rekordní inflací nejen v USA a dopady ruské invaze na Ukrajinu jsou další ranou pro jejich byznys čínské lockdowny, napsal server CNBC.

Přečíst článek

Upřesnila dále, že platforma společnosti KlearNow sleduje stovky zásilek EED ze střední Evropy, opravuje všemožné chyby od země původu až po hrubou čistou hmotnost a společnosti, která danou zásilku do Británie převáží, poskytuje vstupní číslo, pod kterým jsou obsaženy všechny informace s ní spojené. "Lidský faktor je u nás minimální," řekla Ostrerová. To společnosti šetří čas a náklady na ruční zadávání dat.

Jiné suroviny, stejný produkt

Podle Berka Biranda, šéfa firmy Fero Labs se sídlem v New Yorku, pandemie vyzdvihla potřebu výrobců přizpůsobit se změnám dodavatelů, aby mohli i nadále vyrábět identické výrobky bez ohledu na původ surovin.

Platforma tohoto start-upu využívá strojové učení k monitorování toho, jak suroviny od různých dodavatelů ovlivňují kvalitu výrobků - od různých nečistot v oceli až po úroveň viskozity povrchově aktivní látky, klíčové složky šamponu. Systém pak komunikuje se zaměstnanci závodů s cílem upravit výrobní procesy tak, aby byla zachována konzistence výrobku.

Strojové učení nasazují také velké logistické firmy. Například americký Ryder System, který pronajímá nákladní auta, využívá data ze svého vozového parku a z vozového parku svých zákazníků a partnerů k vytváření algoritmů pro předvídání dopravních vzorců, dostupnosti nákladních vozidel a cen. Firma newtrul zase shromažďuje data ze systémů řízení dopravy v americkém vysoce fragmentovaném odvětví nákladní dopravy a předpovídá změny cen.

Čínský export, ilustrační foto

Světová kontejnerová jednička Maersk má rekordní výsledky

Zatímco celý svět od pandemie trápí potíže v logistice a raketový růst cen, přepravci mají žně.

Přečíst článek

pneumatika, ilustrační foto

Nedostatek ruských sazí a návrat covidu v Číně radikálně zdraží pneumatiky

Řidiči s koncem zimy opět přezouvají. Letní pneumatiky ale kvůli dubnovému ochlazení zatím nasadila jen zhruba pětina z nich. Každopádně ať už využívají pneu letní, zimní či celoroční, letos si nebývalé připlatí. A bude hůř.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme