Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Špicar: V autoprůmyslu se zřejmě naplní černé scénáře

Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR
ČTK
Petra Jansová

Omezování či přímo zastavování výroby v automobilovém průmyslu ovlivní celou českou ekonomiku a krize kvůli nedostatku čipů potrvá měsíce. Jsou dvě cesty, jak z ní vybřednout. „Je to kurzarbeit, tedy podpora krátkodobé nezaměstnanosti u dlouhodobých, stabilních zaměstnavatelů. Než bude notifikovaný, můžeme vyzkoušet osvědčený Antivirus. A za druhé dlouhodobým systémovým řešením nedostatku pracovní síly na českém trhu práce je digitalizace, automatizace a robotizace,“ říká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.

Reklama

Toyota ohlásila v listopadu snížení celosvětové výroby o 15 procent, mimo výrobní závody v Japonsku se jedná asi o 50 až 100 tisíc vozů, Škoda Auto ohlásila do konce roku omezení či přímo zastavení výroby. Jak se to projeví na české ekonomice?

Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl je páteří celého českého průmyslu, když se dostane do takto vážných potíží, nemůže se to na kondici celé české ekonomiky neprojevit. Čísla jsou celkem jasná – Škodovka sama o sobě představuje pět procent HDP české ekonomiky a téměř deset procent exportu, takže když tento motor stojí, potom pokašlává celá ekonomika.

Pozná se to nejen na veřejných financích, ale poměrně významně to ohrožuje zaměstnanost. Jsou to problémy, které Škodovka ustojí, i když ji to bude stát hodně peněz a její situaci do budoucna to zkomplikuje. Ale až existenčně to může ohrožovat některé její dodavatele, kteří nejsou dostatečně diverzifikovaní a třeba přes 50 procent výroby směřují do škodovky. Pro ně to bude opravdu těžké.

Toyota Yaris a Aygo se vyrábí v Kolíně

Toyota má málo čipů, v listopadu milion vozů nevyrobí. Plán snižuje o 15 procent

Japonská automobilka Toyota Motor snížila plánovanou celosvětovou produkci na listopad až o 15 procent. Původně plánovala vyrobit jeden milion aut, plány ale mění kvůli narušení dodavatelských řetězců.

Přečíst článek

Jak se to projeví na zaměstnanosti? Bude snaha zaměstnance udržet, i když to firmy bude stát nemalé peníze za to, že je nechají doma na překážkách?

Čeští zaměstnavatelé, speciálně ti v průmyslu, jsou velmi specifičtí v tom, že dělají vždy vše pro to, aby nemuseli propouštět. To, že to není jen nějaká teorie, se jasně projevilo během světové hospodářské krize v roce 2008 a 2009, kdy zcela disproporčně s tím, jak byly podniky zasaženy, nepropouštěly. Během covidu to bylo zcela to samé. Na rozdíl od tehdejší hospodářské krize, kdy jim stát nedal ani korunu a přesto udržely zaměstnanost navzdory ztrátám, které to pro ně znamenalo, a během covidu to zopakovaly, teď je nutno uznat, že jim v tom vláda pomohla.

To očekávám i teď. Firmy si budou zuby nehty držet zaměstnanost. Ze dvou důvodů – za prvé si uvědomují, že zaměstnanci jsou to nejdůležitější, co mají, za druhé z ryze pragmatických důvodů. Na trhu práce je neobsazených 350 tisíc pracovních míst – to znamená, že kdybyste si chtěl ulevit v takto těžké situaci tím, že propustíte lidi, ve chvíli, kdy zakázky zase budete mít a budete se moci rozjet, lidi neseženete. Obrovsky byste si zkomplikoval restart. To nikdo nechce udělat. 

iPhone 13

Nešťastná třináctka? Čipová mizérie tíží Apple, omezí výrobu nových iPhonů

Americká technologická společnost Apple pravděpodobně sníží produkci chytrých telefonů nové generace iPhone 13 kvůli celosvětovému nedostatku čipů.

Přečíst článek

Zaměstnanci Škody Auto zůstávají doma za 85 procent průměrného platu, který se ale vypočítává z celkového příjmu včetně bonusů na konci roku. Ve výsledku tak doma pobírají více než v práci přes rok. Nebude problém je motivovat, aby se vrátili do práce? 

To si nemyslím. Základní ambice je udělat cokoli, abyste lidi nemusel propouštět a na tuto – doufejme krátkou – dobu, je udržet s platem, se kterým vyjdou, aby až se situace zlepší, jste je mohl dostat zpět a zase je využívat. Největší problém české ekonomiky nyní je, že po roce a půl těžké hospodářské krize, kterou covid způsobil, nejsme schopni konjunkturu maximálně využít, protože nemáme lidi. To znamená úplně stejnou situaci jako před globální krizí, kdy jsme v roce 2006 a 2007 museli odmítat zakázky, byli jsme penalizováni za to, že jsme nedodávali včas. A teď jsme ve stejné situaci. Podívejte se, jak roste Německo, eurozóna – a jak rosteme my. Jeden z hlavních rozdílů a problémů je, že nejsou pracovníci. 

Zmínil jste pomoc státu – co může udělat nyní pro zmírnění dopadů krize? Variantu programu Antivirus, ze kterého na začátku pandemie hradil stát náhrady mezd zavřeným firmám? 

Jsou dvě věci. Je tady kurzarbeit, který už snad bude notifikovaný a je přesně určen na podobné situace, to znamená podpora v krátkodobé nezaměstnanosti u dlouhodobých, stabilních zaměstnavatelů. Než bude notifikovaný, můžeme vyzkoušet osvědčený Antivirus. Důležité je, aby stát pomohl s tím, co je teď možností pro krátkodobé protikrizové řešení, a to je příchod zahraničních pracovníků na český trh práce, jak to dělají Poláci nebo Němci. U nás je to stále zatím velmi administrativně náročné. To je potřeba rychle udělat. 

Za druhé – dlouhodobým systémovým řešením nedostatku pracovní síly na českém trhu práce je digitalizace, automatizace a robotizace. Když nemáte lidi v ekonomice a výhled také není pozitivní – demografie je u nás neúprosná – musíte provozy automatizovat a robotizovat. To si firmy musejí odpracovat především samy, vědí to, dělají to, ale je fajn, že jim na to Evropská unie díky našemu členství v EU pošle docela dost peněz v rámci programů jako je Národní plán obnovy nebo strukturální fondy. Tohle se prostě musí stát – krátkodobé a zároveň systémové dlouhodobé opatření. 

Elektrické Porsche Taycan

Elektrické Porsche Taycan poprvé v prodejích překonalo benzínové 911

Elektromobilu Porsche Taycan se za rok do konce září prodalo poprvé více než věhlasného modelu 911 se spalovacím motorem, uvedla německá automobilka. Ta podobně jako Škoda Auto spadá do koncernu Volkswagen.

Přečíst článek

Hlavním důvodem krize jsou čipy – kdy se problém s nimi vyřeší? 

Bohužel to vypadá, že se naplní spíše černé scénáře než ty optimistické. Není to něco, co by mělo odeznít během týdnů, spíše měsíců. A i když se situace lepší a nebude tak dramatická jako nyní, v určité míře se s tím pravděpodobně budeme potýkat i v první polovině příštího roku, což je samozřejmě nepříjemné.

V EU se v září prodalo nejméně osobních aut od roku 1995, v Česku podle ACEA činil pokles meziročně 16,2 procenta. Bude tento trend pokračovat a kdy se zastaví? Bude to ve stejné době, kdy se vyřeší problém s čipy? 

Samozřejmě. Jeden z hlavních problémů je, že auta nejsou k dispozici, jsou dlouhé čekací lhůty. Čeká se na to, až se problém vyřeší. Situace se zlepší, až se vyřeší problém s nedostatkem dílů. Kdy se to stane nevíme, bude se to postupně lepšit, ale kdy se to podaří vyřešit úplně... To bohužel vypadá ještě na opravdu dlouhou dobu.

Auto, ilustrační foto

V EU se v září kvůli covidu a nedostatku čipů prodalo nejméně aut za čtvrt století

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v září meziročně snížil o 23,1 procenta na 718 598 vozů. Jde o nejnižší počet za měsíc září od roku 1995.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí. 

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Kdyby tuzemské firmy neinvestovaly do vývoje, už by tu dávno nebyly,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto.

Autoprůmysl vyškolily krize. Jako tahoun české ekonomiky ještě posílí, říká Martin Jahn

Přečíst článek
Marco Iannaccone, náměstek generálního ředitele a člen představenstva UniCredit Bank

Marco Iannaccone z UniCredit Bank: Druhá půlka roku bude těžší. Chystáme se na to

Přečíst článek
Karel Růžička, ředitel Treasury v Trinity Bank

Bankéř Růžička: Válka povede k další inflaci. V Rusku čekám bankovní krizi

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme