Světové výdaje na armády loni dosáhly rekordu. Nejvíc utrácely USA, Rusko výrazně méně

Světové výdaje na armádu a zbrojení v loňském roce vzrostly o 0,7 procenta v porovnání s rokem 2020 a poprvé přesáhly dva biliony dolarů (45 bilionů korun). Data přinesl Stockholmský mezinárodní ústav pro výzkum míru.
Navzdory negativním dopadům pandemie covidu-19 na ekonomiku země světa posilovaly své zbrojní arzenály, uvedl Stockholmský mezinárodní ústav pro výzkum míru (SIPRI). „V roce 2021 výdaje na zbrojení vzrostly posedmé v řadě a dosáhly 2,1 bilionu dolarů. To je nejvyšší číslo, které jsme kdy měli,“ řekl agentuře AFP představitel ústavu Diego Lopes da Silva.
Nejvíce na armádu jako tradičně vydaly Spojené státy, a sice 801 miliard dolarů, což bylo o 1,4 procenta méně než v roce 2020. Pokles v nákladech na zbrojení v USA je podle SIPRI dán především nárůstem inflace ve Spojených státech a stažením amerických jednotek z Afghánistánu.
Za dobrými výsledky stojí mimo jiné akvizice legendární americké firmy Colt. Slavné jméno ponese nyní celá společnost. Její vedení navrhne dividendu ve výši 25 korun na akcii. Výsledky hospodaření povzbudily investory. Cenné papíry Zbrojovky na pražské burze zakončily čtvrteční seanci růstem o víc než tři procenta na 612 korun za akcii.
Jan Drahota z České zbrojovky: Loňské zisky byly rekordní. Přejmenujeme se na Colt CZ
Zprávy z firem
Na druhém místě je Čína s odhadovanými 293 miliardami dolarů a meziročním zvýšením o 4,7 procenta, následuje na třetím místě Indie (76,6 miliardy), čtvrtá Británie (68,4 miliardy) a páté Rusko (65,9 miliardy).
Rusko výdaje na armádu zvyšuje, USA naopak
V Rusku se zbrojní výdaje za minulý rok zvýšily o 2,9 procenta. Podle da Silvy byl nárůst ve výdajích patrný především ke konci roku. „To se dělo, když Rusko shromažďovalo vojska u ukrajinských hranic před únorovou invazí na Ukrajinu,“ poznamenal da Silva. Podle něj Rusko vynakládá na obranu 4,1 procenta svého HDP, což „je podstatně více než světový průměr“.
Ukrajinské náklady na zbrojení vzrostly od ruské anexe Krymu o 72 procent. V loňském roce sice výdaje klesly o více než osm procent na 5,9 miliardy dolarů, přesto však představovaly 3,2 procenta ukrajinského HDP, uvedl SIPRI.
V současnosti jeden z nejnenáviděnějších Němců poskytl rozhovor listu The New York Times. Obhajuje v něm německou strategii vůči Rusku, která je Německu vlastní od Willyho Brandta a je postavena na vzájemně výhodných obchodech. „Snažit se dlouhodobě politicky či ekonomicky izolovat Rusko není možné,“ prohlásil bývalý německý kancléř Gerhard Schröder, který je mimochodem nositelem nejvyššího českého vyznamenání. Propůjčil mu ho další donedávna prokremelský politik – Miloš Zeman.
Gerhard Schröder pro New York Times: Nebudu se za nic omlouvat. To není můj styl
Politika
Francie a Německo dodaly v letech 2015 až 2020 Rusku navzdory embargu zbraně za 274 milionů eur (6,7 miliardy korun), Česká republika za 14,3 milionu eur (349 milionů korun), napsal britský list The Daily Telegraph. Podle deníku, který se odvolává na analýzu Evropské unie, je pravděpodobné, že zbraně, včetně bomb a raket, Rusko využívá při nynější vojenské agresi proti Ukrajině.
Státy EU dodaly v minulých letech Rusku zbraně za stovky milionů eur
Politika
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.