Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Účet za covid. Pandemii nejvíc odnesl cestovní ruch v Praze a na Karlovarsku

Restaurace v dobách covidu musely řešit holé přežití
Stanislav Šulc / Newstream
Denisa Holajová
dna

Proticovidová omezení v letech 2019 až 2021 tvrdě dopadla na cestovní ruch v celé republice. Nejvíc ovšem zasáhla Prahu a Karlovarský kraj. Podle údajů, které nyní zveřejnil Český statistický úřad, poklesla hrubá přidaná hodnota cestovního ruchu v hlavním městě během dvou let o více než polovinu na hodnotu 25,1 miliardy korun, zatímco v roce 2019 dosahovala 53,2 miliardy korun.

Ze svého zaměstnání v turismu odešlo v Praze mezi roky 2019 a 2021 i přes pomoc různých subvenčních programů v oblasti zaměstnanosti přes 17 procent pracovníků. V metropoli cestovní ruch zaměstnával 5,6 procenta lidí, tedy téměř každého osmnáctého pracujícího.

 V Karlovarském kraji obor opustila dokonce téměř čtvrtina lidí. Karlovarsko přitom zůstávalo i v roce 2021 regionem s nejvyšším podílem zaměstnanosti v oboru a také s nejvyšším podílem na celkovém objemu hrubé přidané hodnoty všech odvětví kraje. V Karlovarském kraji v turismu přímo pracovalo 9,5 tisíce lidí, což představovalo podíl 7,8 procenta na zaměstnanosti regionu. V oboru zde působil zhruba každý třináctý pracující. Vyšší objem lidské práce je v tomto regionu tradičně spojen s poskytováním převážně lázeňských a wellness služeb.

Nejlepší výsledek v historii. Cestovní ruch v Česku letos definitivně vychází z covidového stínu

O Česko je mezi turisty opět zájem, nejvíce mezi těmi domácími. Celkem se v tuzemských hotelech a dalších ubytovacích zařízeních ubytovalo letos od ledna do března bezmála 3,8 milionu lidí. Převažují domácí návštěvníci nad těmi zahraničními, a to v poměru zhruba 2,1 milionu ku 1,7 milionu, ukazují čerstvá data Českého statistického úřadu.

Přečíst článek

Jižní Čechy předběhly Prahou

Význam cestovního ruchu pro hospodářství na úrovni krajů vyjadřuje podíl na celkovém objemu hrubé přidané hodnoty za všechna odvětví, vždy přímo v daném regionu. Nejvyšší hodnoty vykazuje dlouhodobě Karlovarský kraj, kde v roce 2021 cestovní ruch tvořil tři procenta regionální hrubé přidané hodnoty a 2,7 miliardy korun. V roce 2019 to však bylo 5,4 procenta.

Praha dosáhla hodnoty 1,65 procenta, nad ní se umístil Jihočeský kraj s 1,8 procenta . Průměr za celou Českou republiku činí 1,5 procenta. Nadprůměrné hodnoty vykazují ještě kraje Jihomoravský, Královehradecký a Liberecký.

V Česku se loni ubytovalo 19,5 milionu turistů. Oproti roku 2021 to sice znamená nárůst o 71 procent, stále je to ale o 2,5 milionu turistů méně než v předcovidovém roce 2019. Ve srovnání s ním totiž stále scházeli zahraniční turisté. 

Zbyněk Stanjura (ODS), ministr financí

Stanislav Šulc: Před balíčkem jsme si všichni rovni. Ale někteří si jsou rovnější

Vláda Petra Fialy představila balík 55 opatření na záchranu veřejných financí. Nazvala jej Česko ve formě a během dvou let má přinést úspory ve výši téměř 150 miliard korun. Z reakcí na balíček to vypadá, že se vládě opět povedl majstrštyk: naštvat úplně každého. Tentokrát to však není chyba, ale vlastnost. A ačkoli se pochvaly mnoho nedočká, stávající balíček má i vedle běžných obětí také několik vítězů a skutečných poražených. Kteří to jsou?

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme