Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Strach z inflace srazil prosincové maloobchodní tržby

prodej textilu (ilustrační foto)
Pixabay
Dušan Kütner
duk

Maloobchodní tržby v Česku se loni reálně zvýšily proti roku 2020 o 4,5 procenta. Bez očištění o kalendářní vlivy byly vyšší o 4,4 procenta, přičemž o rok dříve meziročně klesly o 0,7 procenta. Vyplynulo to z dnes zveřejněných informací Českého statistického úřadu (ČSÚ). Dařilo se internetovému prodeji a zásilkovým službám, naopak například strádali obchodníci s obuví a textilem. A zejména data za prosinec jsou pro analytiky zklamáním.

Reklama

Ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková připomněla, že maloobchod byl od roku 2020 poznamenán dopady vládních opatření proti šíření nemoci COVID-19. „V porovnání s předcovidovým rokem 2019 byly tržby za celý rok 2021 o 3,7 procenta vyšší, ale vývoj jednotlivých sortimentů byl velmi rozdílný. Zatímco tržby internetových obchodů byly v porovnání s rokem 2019 téměř o 50 procent vyšší, tržby prodejen s oděvy a obuví nedosáhly ani tří čtvrtin tržeb roku 2019," uvedla.

úřad práce, ilustrační foto, fronta, lidé, úřad

Nezaměstnanost v lednu vystoupala na 3,6 procenta. Hlad po lidech ale zesílil

Nezaměstnanost v lednu stoupla jen velmi mírně na 3,6 procenta a výhradně kvůli sezónnímu vývoji. Bez práce bylo 267 tisíc lidí, uvedl Úřad práce ČR. Přibylo i volných pracovních míst.

Přečíst článek

V samotném prosinci očištěné tržby v maloobchodě zpomalily meziroční růst na 1,5 procenta z listopadových revidovaných 11,7 procenta. V meziměsíčním srovnání po očištění o sezonní vlivy klesly o procento.

Maloobchodní tržby v ČR bez zahrnutí prodeje aut v prosinci klesly o procento, zatímco my jsme čekali stagnaci. Jednoznačně se jedná o zklamání. Výsledek koresponduje s nízkou úrovní spotřebitelské důvěry, na kterou koncem roku velmi negativně zapůsobila zrychlující inflace, a to zejména turbulence na trhu s energiemi,“ uvedl analytik Komerční banky Michal Brožka. „Ve prospěch lepšího výsledku naopak stále hovoří dobrá situace na trhu práce, ale před koncem roku pravděpodobně u lidí převážila opatrnost,“ dodal.

Simona Kijonková, majitelka zásilkovny

Nejlepší podnikatelka roku Simona Kijonková: Jsem šikovná. A naučila jsem se krizové řízení

Simona Kijonková před dvanácti lety založila Zásilkovnu. Tvrdě s ní šlape na paty České poště. Loňský obrat firmy, která již působí i na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a v dalších zemích, poskočil na 4,9 miliardy korun. Kijonkovou i díky těmto úspěchům nyní vyhlásily Hospodářské noviny ve své anketě podnikatelkou roku. Newstream s ní udělal minulý týden exkluzivní rozhovor. Nyní ho znovu nabízíme ke čtení těm, kteří ho nestihli přečíst.

Přečíst článek

„Za prosincem předpandemického roku 2019 nadále citelně zaostávaly tržby prodejen s odíváním a obuví (o 17,1 procenta), obchodníků na stáncích a trzích (o 13,1 procenta) či prodejen výrobků pro kulturu sport a rekreaci (o dvě procenta),“ uvedl ekonom UniCredit Bank Jiří Pour.

„Maloobchodní tržby v prosinci neukázaly nijak oslnivý výsledek. Hlavním důvodem, jak jsme očekávali, byla zřejmě snaha domácností nakoupit vánoční dárky ve větší míře už v listopadu kvůli obavám z možného uzavírání obchodů v rámci boje s pandemií. Prosincové maloobchodní tržby tak svou dynamikou výrazně zaostaly za 13procentním růstem v listopadu i za celoroční dynamikou, jež činila 4,4 procenta,“ podotkl.

Lepší to jen tak nebude

V letošním roce neočekáváme pro maloobchod příliš oslnivé výsledky, neboť poptávka domácností bude brzděna  nižší realizací odložené spotřeby, poklesem reálných mezd z titulu vysoké inflace a růstem úrokových sazeb,“ dodal Pour.

Vyhlídky pro rok 2022 nejsou z pohledu maloobchodu příliš povzbudivé ani podle analytika ČSOB Petra Dufka. „Vysoká inflace se nepochybně podepíše na ochotě spotřebitelů nakupovat, a proto minimálně v první polovině roku bude muset obchod počítat s reálným poklesem tržeb. O co více lidé zaplatí za bydlení, o to méně jim zůstane na útraty. Asi těžko lze předpokládat, že by tak rychle – jako porostou ceny – rostly v první půlce roku i mzdy,“ uvedl Dufek.

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

nákupní centrum Palladium v Praze

Maloobchod byl v říjnu stále v minusu. Vánoce budou pro obchodníky jen částečnou útěchou

Přečíst článek
Lidé stále šetří. Tržby v maloobchodu v červnu klesly počtrnácté v řadě

AKTUALIZOVÁNO: Lidé stále šetří. Tržby v maloobchodu v červnu klesly počtrnácté v řadě

Přečíst článek
Tržby obchodů klesly dvanáctý měsíc v řadě. Lidé opět šetřili na potravinách

AKTUALIZOVÁNO: Tržby obchodů klesly dvanáctý měsíc v řadě. Lidé opět šetřili na jídle

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme